Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Narzucanie nakazów zakupowych grozi zakwestionowaniem podstaw wolnego rynku

Utworzona: 2024-12-19


Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU), wspólnie z Siecią na rzecz Zrównoważonej Mobilności, wyraziło poważne obawy dotyczące ogłoszonej przez Komisję Europejską propozycji „Ekologizacji flot korporacyjnych”.

We wspólnym liście skierowanym do Apostolosa Tzitzikostasa, komisarza UE ds. zrównoważonego transportu i turystyki, obie organizacje wezwały do ponownego rozpatrzenia ogłoszonej propozycji „Ekologizacji flot korporacyjnych”, która może obejmować obowiązkowe cele zakupowe jeśli chodzi o akumulatorowe pojazdy elektryczne i zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. W liście podkreślono znaczące ryzyko wynikające z uchwalenia takich przepisów, które mogą zaburzyć funkcjonowanie rynków, zawyżać koszty i spowalniać wymianę flot, a jednocześnie stwarzać zagrożenie dla wydajności łańcuchów dostaw. Sygnatariusze argumentują, że bardziej skutecznymi środkami wspierania ekologizacji flot są polityki tworzące odpowiednie warunki do transformacji oraz wszelkiego rodzaju zachęty dla przedsiębiorców.

Nie ma dowodów na to, że nakazy zakupu przyspieszą ekologizację. Co więcej, trudno zrozumieć, czym kierowała się Komisja opowiadając się za tak bezprecedensową interwencję w gospodarkę wolnorynkową poprzez próbę regulacji popytu, zwłaszcza gdy brak dowodów na to, że mechanizmy rynkowe nie sprawdzają się w tym przypadku. Zielony Ład znajduje się obecnie w fazie eksperymentalnej. Choć warunki umożliwiające tę transformację jeszcze nie istnieją, UE już myśli o środkach interwencyjnych, typowych dla gospodarki planowej. Takie podejście jest niedopuszczalne z punktu widzenia operatorów transportu powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa UE.
Sygnatariusze podkreślają, że dobrowolne wysiłki operatorów flot, wspierane przez rozwój infrastruktury i zachęty fiskalne, już okazały się skuteczne. Narzucanie nakazów zakupowych grozi zakwestionowaniem podstaw wolnego rynku i podważa zobowiązanie Europy do zachowania neutralności technologicznej, zasady zapisanej w wytycznych politycznych przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen.

W liście przedstawiono główne obawy, w tym:
• Zaburzenie funkcjonowania rynku: nakazy mogą zawyżać ceny pojazdów elektrycznych.
• Luki w infrastrukturze: brakuje stacji ładowania i tankowania wodoru a przepustowość sieci energetycznych jest niewystarczająca.
• Ograniczenia technologiczne: nakazy niesprawiedliwie ograniczają wybór do napędów akumulatorowych i ogniw paliwowych wodorowych, z pominięciem paliw odnawialnych i niskoemisyjnych.

Sygnatariusze wzywają do stosowania sprawdzonych, praktycznych i rynkowych środków w celu przyspieszenia ekologizacji flot korporacyjnych, w tym:
• Rozbudowa infrastruktury ładowania i tankowania wraz z ustanowieniem wiążących celów dla całej UE.
• Ulepszenie sieci elektroenergetycznych UE w celu zaspokojenia zwiększonego popytu.
• Wprowadzenie zachęt fiskalnych w celu zwiększenia dostępności wszystkich technologii pojazdów bezemisyjnych.
• Poparcie dla szerokiej definicji pojazdów bezemisyjnych, w tym zaawansowanych hybryd typu plug-in i pojazdów zasilanych paliwem odnawialnym.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels