🔅Podwójny wzrost płacy minimalnej
Zgodnie z zapowiedzią rządu, od 1 stycznia 2024 roku płaca minimalna wyniosła 4242 zł, a od 1 lipca – 4300 zł. Wzrosła także minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – od 1 stycznia 2024 roku wynosi 27,70 zł, a od 1 lipca – 28,10 zł.Podwójna podwyżka płacy minimalnej
Nowa płaca minimalna a wynagrodzenia kierowców
🔅Obowiązek ewidencji płatności transgranicznych
1 stycznia 2024 roku weszły w życie przepisy nakładające nowe obowiązki na dostawców usług płatniczych. Zostali zobowiązani do prowadzenia ewidencji transakcji i odbiorców, którzy zrealizują więcej niż 25 płatności transgranicznych na rzecz tego samego adresata w ciągu kwartału.Więcej o nowych przepisach dotyczących ewidencji płatności transgranicznych
🔅 Obowiązek złożenia przez przewoźnika oświadczenia o liczbie osób zatrudnionych w firmie, w tym także kierowców
Zobowiązanie to zostało nałożone w wyniku nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Obowiązek ten został wyrażony w art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Zgodnie z treścią tego przepisu przewoźnik, który legitymuje się zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego jest zobowiązany składać corocznie, w terminie do dnia 31 marca roku następnego dwa rodzaje dokumentów.Obowiązek dla przewoźników
🔅 Nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych
Od 17 lutego 2024 r. obowiązują NOWE zasady pilotażu pojazdów nienormatywnych w Polsce. Poprzednie normy znacząco odstawały od współczesnych wymagań i pozostawiały nasz kraj daleko w tyle w porównaniu z innymi krajami europejskimi.Nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych w Polsce ➡ plik do pobrania
🔅 Zmiana stawek za odholowanie i przechowywanie pojazdu
Od 1 stycznia 2024 roku za odholowanie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t obowiązuje maksymalna kwota w wysokości 1813 zł i 199 zł za każdą dobę przechowywania na parkingu strzeżonym pojazdu.Maksymalne stawki za usunięcie pojazdu z drogi i jego postój na parkingu strzeżonym
🔅 Podatek od aut używanych
Od ponad 20 lat mieliśmy już kilka podejść do wprowadzenia takiego podatku. Jednakże żadna z prób nie została zakończona. Taki podatek obowiązuje w innych krajach europejskich i jest to standardowa opłata, której mogą się spodziewać właściciele starszych aut. Polska jako członek UE, musiał dostosowywać swoje prawo do norm i standardów unijnych. Nowy podatek od aut używanych wszedł życie od stycznia 2024 roku. Podatek tzw. ekologiczny dotknął prawie 100% właścicieli pojazdów w Polsce.Czy Polacy przestaną kupować samochody używane?
🔅 Konfiskata samochodów nietrzeźwym kierowcom
W 2024 roku wprowadzono istotną zmianę w prawie, która pozwala na konfiskatę pojazdu lub jego równowartości, gdy kierowca ma powyżej 0,75 mg/dm³ alkoholu w wydychanym powietrzu lub 1,5 promila we krwi. Jeśli spowoduje wypadek z zawartością alkoholu między 0,50 mg/dm³ a 1 promilem, sąd może orzec o odebraniu pojazdu. Przekroczenie tych wartości oznacza obowiązkową konfiskatę. Oprócz tego kierowcom grożą grzywna, ograniczenie wolności lub kara więzienia do dwóch lat. Warto zauważyć, że w tym roku w długi weekend liczba zatrzymanych kierowców po alkoholu była niższa, co może wskazywać na skuteczność nowych przepisów.Szerzej o konfiskacie samochodu
🔅 Zmiany w SENT
12 stycznia 2024 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 9 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.1 listopada 2024 roku wprowadzono zmiany, które przyczynią się do skuteczniejszej kontroli zezwoleń zagranicznych, które wymagane są przez umowy międzynarodowe. Dotychczasowe kontrole przewoźników zagranicznych wykazują, że w praktyce mają miejsce przypadki wielokrotnego wykorzystywania zezwolenia, które uprawnia do jednokrotnego przejazdu przez lub na terytorium Polski, poprzez m.in. niewypełnianie blankietu zezwolenia. Wzmocnienie kontroli przewoźników z państw trzecich jest konieczne, by wyeliminować zjawisko nierównej konkurencji i ochronić rodzimy rynek transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych.
Zmiany w SENT - styczeń
Zmiany w SENT - listopad
🔅 Nowe, wyższe stawki e-TOLL
Stawki opłaty za przejazd po płatnych odcinkach dróg dla pojazdów ciężkich (tak zwanej opłaty elektronicznej) uległy zmianie 1 stycznia 2024 roku.Nowe, wyższe stawki e-TOLL
🔅Automatyczny zwrot zatrzymanego prawa jazdy
Kwestię zwrotu zatrzymanych praw jazdy sygnalizowano wielokrotnie, wnioskowano o wprowadzenie automatycznego ich zwrotu, bez absurdalnych opłat (50 gr.), wizyty w wydziale komunikacji i terminów. Nowe procedury zaczęły obowiązywać 10 września 2024 r.Automatyczny zwrot zatrzymanego prawa jazdy
🔅Unieważniono obowiązek powrotu ciężarówek do kraju siedziby co 8 tygodni
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) uchylił istotny przepis Pakietu Mobilności z 2020 roku, który regulował transport drogowy, jednocześnie podtrzymał większość zaskarżonych przez kilka państw członkowskich regulacji.ZAPADŁ WYROK: unieważniono obowiązek powrotu ciężarówek do kraju siedziby co 8 tygodni
🔅Rozszerzenie sieć płatnych dróg krajowych
Od 1 listopada wprowadzono zmiany obejmujące rozszerzenie sieci dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobierana będzie opłata elektroniczna. Chodzi o drogi lub odcinki dróg klasy A (autostrady) i S (ekspresowe). Nowe przepisy dotyczą wyłącznie pojazdów ciężkich o masie przekraczającej 3,5 t oraz autobusów.Nowe opłaty dla ciężarówek od 1 listopada. Rząd rozszerza sieć płatnych dróg krajowych
🔅Zgłoszenie międzynarodowych przewozów drogowych w SENT
1 listopada 2024 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące rejestracji międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy przez zagranicznych przewoźników spoza UE i EFTA, którzy wykonują przewozy na terenie Polski.Zgłoszenie międzynarodowych przewozów drogowych w SENT ➡ instrukcja