Podstawowe pytanie brzmi: czy polskich przewoźników stać na to, żeby podarować państwu niemieckiemu nieprawidłowo naliczoną część mautu? W dobie kryzysu na rynku międzynarodowych przewozów drogowych, gdy polskie firmy transportowe ledwo wiążą koniec z końcem, a niektóre już ogłosiły upadłość, odpowiedź wydaje się oczywista. A jeśli tak, to trzeba działać natychmiast w celu odzyskania niesłusznie pobranych kwot w okresie od 1 października 2021 roku do dzisiaj oraz opłat, które będą wnoszone w kolejnych miesiącach i latach aż do 2027 r.
Przypomnijmy - po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 października 2020 roku z niemieckiego mautu zniknęła tzw. opłata policyjna, co otworzyło przewoźnikom furtkę do występowania o zwrot nadpłaconej części myta. Klienci Kancelarii Transportowej LEGALTRANS zaczęli w tym roku otrzymywać zwroty nienależnie pobranych kwot za lata ubiegłe. To jednak nie zamknęło sprawy. W toczących się przed niemieckimi sądami tzw. postępowaniach wzorcowych prawnicy reprezentujący przewoźników wskazali jeszcze 11 innych nieuzasadnionych składników służących do wyliczania mautu. Znając sposób działania państwa niemieckiego, można założyć, że opłata jeszcze długo będzie obarczona błędną kalkulacją. Prawnicy spodziewają się, że zmiany prowadzące do wyeliminowania nieprawidłowości w naliczaniu myta mogą nastąpić dopiero w 2027 roku. Oznacza to, że można się ubiegać o zwrot kolejnej części mautu za okres 2021-2027.
Najważniejsze jest przerwanie biegu przedawnienia roszczeń, który to okres wynosi 3 lata. W tym celu trzeba do 13 grudnia br. skontaktować się z kancelarią LEGALTRANS, aby prawnicy mogli złożyć formalny wniosek w tej sprawie. Tu ważna uwaga - polscy adwokaci i radcy prawni w większości przypadków nie posiadają uprawnień do reprezentowania swoich klientów w Niemczech - przed tamtejszymi sądami i urzędami administracji. Dlatego LEGALTRANS współpracuje z niemieckim prawnikiem, mec. Martinem Pfnürem, szefem kancelarii PFNÜR Rechtsanwälte, który od lat zajmuje się tymi zagadnieniami i wykazał się dużą skutecznością w dochodzeniu roszczeń w imieniu przewoźników przed niemieckimi sądami i wobec BALM-u (wcześniej BAG).
Szczegółowe wyjaśnienia wszystkich kwestii związanych ze zwrotem niesłusznie naliczonych kwot niemieckiego myta w rozmowie z ekspertami, dostępnej na YouTube.
Utworzona: 2024-12-10