Szczegółowe zasady przyznawania diety dla kierowcy zawodowego oraz jej wysokość regulują natomiast przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
Dieta kierowcy w przewozach krajowych i międzynarodowych
W przypadku grupy zawodowej, jaką stanowią kierowcy, musimy odwołać się do jeszcze jednego aktu prawnego – ustawy o czasie pracy kierowców. Dla interpretacji przepisów dotyczących diet kierowców w przewozach krajowych i międzynarodowych kluczowe pozostają trzy zawarte w niej regulacje, wyrażone odpowiednio w art. 2 pkt 7, art. 21a oraz art. 26f.W ostatnich latach, na skutek zmian wprowadzanych przepisami Pakietu Mobilności, dieta kierowcy zawodowego została istotnie zmodyfikowana. Obecnie przez podróż służbową rozumie się każde zadanie służbowe wykonywane jedynie w ramach krajowych przewozów drogowych, polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:
📌przewozu drogowego poza miejscowość siedziby pracodawcy, na rzecz którego kierowca wykonuje swoje obowiązki, oraz inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, w szczególności filie, przedstawicielstwa i oddziały, lub
📌wyjazdu poza miejscowość, o której mowa powyżej, w celu wykonania przewozu drogowego.
Kierowcom, którzy wykonują krajowe przewozy drogowe w podróży służbowej przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w przepisach art. 775 § 3–5 KP, znane jako dieta kierowcy w Polsce.
Od lutego 2022 roku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, na mocy znowelizowanych przepisów, nie uznaje się za będących w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 3–5 KP. Oznacza to zatem, że terminu „dieta kierowcy międzynarodowego” nie można uznać za do końca poprawny.
Czym jest dieta dla kierowcy w podróży krajowej?
Dieta kierowcy w czasie podróży krajowej jest świadczeniem przeznaczonym na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia. Należy jednak pamiętać, że z tytułu krajowych podróży służbowych kierowcy przysługuje nie tylko dieta na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia, ale także, jak wynika z § 2 powyższego rozporządzenia, zwrot kosztów przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów oraz innych niezbędnych i udokumentowanych wydatków.🚩Ważne: Dieta kierowcy w Polsce, a więc kierowcy będącego w podróży krajowej, pozostaje wolna zarówno od ZUS, jak i podatku dochodowego.
Dieta kierowcy w Polsce – kiedy przysługuje?
Dieta dla kierowcy zawodowego przysługuje wyłącznie wtedy, gdy podróż służbowa trwa więcej niż 8 godzin. Ponadto kierowca uzyska prawo do diety, jeśli na czas delegacji nie zapewniono mu bezpłatnego, całodziennego wyżywienia, a jego podróż odbywa się poza miejscowość jego stałego lub czasowego pobytu.Ile wynosi dieta dla kierowcy ciężarówki w Polsce?
Obecnie dieta dla kierowcy ciężarówki i dieta dla kierowcy busa wynosi 45 zł za dobę podróży. Dieta dla kierowcy zawodowego przysługuje mu zatem w pełnej wysokości, gdy podróż trwa ponad 12 godzin.Ile wynosi dieta dla kierowcy pojazdu ciężarowego, jeśli pracownik przebywa w podróży krajowej krócej niż dobę? Wysokość diety dla kierowcy zawodowego ulega wtedy odpowiedniemu zmniejszeniu. Za podróż trwającą od 8 do 12 godzin przysługuje 50% diety kierowcy, czyli 22,50 zł. Jak zostało już wspomniane, gdy jest to delegacja jednodniowa krótsza niż 8 godzin, dieta nie przysługuje.
Natomiast jeśli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę: do 8 godzin – przysługuje 50% diety, a ponad 8 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości. Przykładowo, pełna dieta krajowa 2-dniowa będzie wynosić 90 zł, a dieta krajowa 3-dniowa – 135 zł.
Gdyby pracownikowi przebywającemu w podróży służbowej został zapewniony jeden lub dwa z trzech podstawowych posiłków, czyli śniadanie, obiad, kolacja, kwotę diety w pełnej wysokości zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia. Przyjmuje się przy tym, że każdy posiłek stanowi odpowiednio: śniadanie – 25% diety; obiad – 50% diety; kolacja – 25% diety.
Dieta dla kierowców w podróży krajowej a zwrot pozostałych kosztów
Wysokość diety kierowcy zawodowego determinuje wysokość pozostałych kosztów, które podlegają zwrotowi. Jednym z równie istotnych co dieta, pozostaje zwrot kosztów za nocleg. W tym przypadku możliwe są dwie opcje. Pierwsza to nocleg w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie, za który kierowcy przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie wyższej za jedną dobę hotelową niż dwudziestokrotność stawki diety.Natomiast jeśli pracownikowi nie zapewniono bezpłatnego noclegu i nie przedłożył on rachunku za nocleg w obiekcie hotelarskim, w takim przypadku przysługuje mu ryczałt za każdy nocleg w wysokości 150% diety, czyli 67,50 zł. Ryczałt za nocleg należy się pod warunkiem, że nocleg trwa co najmniej 6 godzin pomiędzy 21:00 a 7:00.
Ile wynosi dieta kierowcy za granicą?
Od lutego 2022 roku dieta kierowcy międzynarodowego jest ustalana na odmiennych zasadach niż przed tą datą. Obecnie mamy do czynienia z tzw. dietami wirtualnymi, przez które należy rozumieć ulgi stosowane przez pracodawcę przy obliczaniu podstawy opodatkowania (PIT) i oskładkowania (ZUS).Wysokość wirtualnej diety, o jaką pracodawca może obniżyć podstawę oskładkowania i opodatkowania, wynosi 60 euro dla ZUS (z zastrzeżeniem, że miesięczny przychód stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia) i 20 euro dla PIT za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą.
Źródło: Kancelaria Legaltrans