Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Małe jest piękne i... jakże potrzebne

Utworzona: 2024-12-26


Transport drogowy ma różną specyfikę i realizowany jest za pomocą całej gamy pojazdów, także lekkich. Miniony rok zapisał się prezentacjami ciekawych samochodów dostawczych, w wersjach seryjnych i prototypowych, wyposażonych w konwencjonalne silniki Diesla, a także napęd bateryjno-elektryczny i na wodorowe ogniwa paliwowe. Przypominamy kilka z nich.

Mistrz wśród dostawczaków

Renault Master zdobył tytuł "Van of the Year 2025". Jury konkursu było pod wrażeniem zupełnie nowego designu oraz innowacji zastosowanych w nowym dostawczaku francuskiej marki, które gwarantują wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa. Jurorzy docenili również to, że nowa modułowa platforma modelu pozwala wykorzystać różne układy napędowe - spalinowe, elektryczne i wodorowe.

Zachwycił designem oraz wysokim poziomem innowacji

Odpowiedni pojazd dla każdego klienta

Nowy Volkswagen Transporter występuje w wersji Furgon (transport towarów), Furgon „Plus” (siedzenia w drugim rzędzie plus przestrzeń ładunkowa i różne przegrody), Kombi (transport osób) oraz jako podwozie z podwójną kabiną z nadwoziem skrzyniowym lub platformowym i długim rozstawem osi. Mikrobus i furgon są opcjonalnie dostępne z wysokim dachem i wydłużonym rozstawem osi. Po raz pierwszy gama napędów obejmuje dwa silniki wysokoprężne (TDI), napęd hybrydowy typu plug-in (eHybrid) i trzy wersje napędu elektrycznego (e-Transporter i e-Caravelle). Pojemność przestrzeni ładunkowej furgonu z normalnym rozstawem osi i standardowym dachem wzrosła do 5,8 m3. W wersji z długim rozstawem osi i wysokim dachem pojemność tej przestrzeni osiąga 9,0 m3. Maksymalna ładowność to teraz 1,33 tony. Zwiększona maksymalna masa przyczepy sięga 2,8 t (z hamulcem, przy nachyleniu 12%).

Siódma generacja Transportera

MAN wzniósł się na nowy poziom

MAN TGE Next Level to nowa wersja auta dostawczego niemieckiego producenta. Gruntownie zmieniona architektura elektryczna i elektroniczna pojazdu w połączeniu z nowym stanowiskiem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi wynoszą TGE na nowy poziom, stąd określenie „Next Level”. Zastosowanie nowych jednostek sterujących, czujników i kamer umożliwiło znaczną poprawę działania systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, których producent oferuje 27, w tym w standardowym wyposażeniu m.in. funkcję wykrywania zmęczenia kierowcy, informację o znakach drogowych, asystenta hamowania awaryjnego, a także systemy utrzymania pasa ruchu i monitorowania ciśnienia w oponach.

Największy skok technologiczny w historii modelu

Do 10 m3 objętości ładunkowej i do 1,5 tony ładowności

IVECO rozszerza swoją ofertę lekkich pojazdów użytkowych z napędem elektrycznym i wchodzi na rynek w segmencie 2,5-3,5 tony masy całkowitej z nowym, zaprojektowanym od podstaw w partnerstwie z Hyundai Motor Company, podwoziem IVECO eMoovy. Platforma eLCV, zbudowana przez firmę Hyundai, zawiera zaawansowane technologie e-mobilności, w tym sprawdzony układ zasilania elektrycznego, bezpieczny, inteligentny system zarządzania baterią, a także unikalny system zawieszenia zaprojektowany z myślą o zwrotności auta i pozytywnych wrażeniach kierowcy. Wnętrze kabiny oferuje komfort niczym w samochodzie osobowym, połączony z funkcjonalnością. Auto jest dostępne z dwoma zestawami akumulatorów o pojemności 76 kWh i 63 kWh, przy czym pierwszy z nich oferuje zasięg do 320 km w cyklu WLTP.

Wygląda może niepozornie, a naprawdę dużo potrafi

Mocarz, który żadnej pracy się nie boi

Nowy Nissan Interstar to odpowiednia propozycja dla poszukujących zarówno oszczędnego napędu z silnikiem wysokoprężnym, jak i zwiększonego zasięgu wersji akumulatorowo-elektrycznej. Wyróżnia się wiodącymi w swojej klasie parametrami aerodynamicznymi ze współczynnikiem SCx obniżonym o 20%, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa lub energii elektrycznej oraz maksymalizację zasięgu i efektywności eksploatacji. Ma konkurencyjną ładowność wynoszącą do 1,6 tony dla wersji elektrycznej oraz prawie 2 tony w spalinowej. Wszystkie wersje wyposażono w liczne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, m.in. system hamowania awaryjnego ograniczający ryzyko najechania na tył pojazdu poprzedzającego, system wykrywania senności kierowcy czy system monitorowania ciśnienia w ogumieniu. Bezpieczeństwo przewozu towarów poprawia też układ stabilizacji toru jazdy przyczepy. Auto weszło na rynek z szeroką gamą fabrycznych opcji zabudowy, takich jak wywrotka, skrzynia z opuszczanymi burtami czy nadwozie kontenerowe.

Lepsza praca, lepsze życie – z nowym Interstarem

Przewiezie nawet pięć europalet

Toyota Proace Max to rynkowy debiut japońskiego producenta w segmencie dużych vanów. Auto jest efektem współpracy Toyoty Motor Europe ze Stellantisem. Dostępne jest z silnikami Diesla o mocach od 120 do 180 KM oraz ze skrzynią automatyczną lub manualną. Pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi od 10 do 17 m³, co pozwala na przewiezienie nawet do pięciu europalet. Furgon oferowany jest w sześciu konfiguracjach wysokości i długości nadwozia. Wersja z napędem elektrycznym ma zasięg do 420 km (cykl WLTP). Dopuszczalna masa całkowita modelu z konwencjonalnym napędem, w zależności od konfiguracji, wynosi od 3300 do 3500 kg, natomiast wersji elektrycznej od 3500 do 4250 kg. Ta ostatnia ma najlepszą w klasie ładowność (1500 kg) oraz uciąg (2400 kg). W autach z silnikami Diesla ładowność wynosi do 1500 kg, a uciąg do 3000 kg - w zależności od wybranego wariantu nadwozia.

Wszechstronny i elastyczny - debiutuje na rynku w wersji MAX

Niby ten sam, ale nie taki sam

Celem ostatniej modernizacji lekkiej ciężarówki Fuso Canter była znacząca poprawa pod względem bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. Cięższe warianty tonażowe (6,0 t, 7,5 t i 8,55 t) zyskały dodatkowe funkcje bezpieczeństwa i komfortu dostępne w standardzie. Zmienił się także wystrój wnętrza. Przyjazna dla użytkownika wielofunkcyjna kierownica umożliwia łatwe sterowanie nową cyfrową tablicą przyrządów. Auto jest standardowo wyposażone w interfejs do zarządzania flotą oraz złącze immobilizera alkoholowego. Centralnym punktem na desce rozdzielczej jest radio z ekranem dotykowym o przekątnej 6,95 cala, łatwo dostępne od strony kierowcy i pasażera. Dodatkowe czujniki i kamery w połączeniu z ośmioma nowymi lub zmodernizowanymi systemami bezpieczeństwa zapewniają niespotykaną wcześniej w tym modelu ochronę kierowcy i pasażerów oraz innych użytkowników dróg.

Systemy pilnują bezpieczeństwa, a kierowca się nie przemęcza

Można go zatankować wodorem w mniej niż 5 minut

Na ostatnich targach IAA Transportation swoją światową premierę miał Opel Movano Hydrogen. Dzięki połączeniu napędu na wodorowe ogniwa paliwowe i akumulatora typu plug-in auto może przejechać pomiędzy tankowaniami dystans ok. 500 km (WLTP) i można go zatankować wodorem w czasie krótszym niż 5 minut. Silnik elektryczny ma moc 150 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 410 Nm. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 11 kWh zapewnia wsparcie podczas ruszania i przyspiesznia. Energię z hamowania można odzyskiwać i przekazywać do akumulatora za pośrednictwem silnika elektrycznego działającego jako generator. Samochód, w zależnoścvi od wersji, oferuje pojemność przestrzeni ładunkowej do 17 m3 i ładowność do 1370 kg.

Sprytny samochód dostawczy na wodorowe ogniwa paliwowe

Debiutuje na europejskim rynku

Na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze miała miejsce światowa premiera lekkiego pojazdu użytkowego BYD E-VALI o dmc 3,5-4,25 t. Jest to praktyczny, niskobudżetowy pojazd, który został zaprojektowany na rynek europejski dla firm świadczących usługi kurierskie i realizujących dostawy ostatniej mili. Pojazd wyposażony jest w akumulatory Blade Battery, które wyróżniają się bezpieczeństwem użytkowania, trwałością i wydajnością. W ergonomicznym wnętrzu kabiny kierowca ma do dyspozycji zaawansowane systemy wspomagania (ADAS) zwiększające bezpieczeństwo i komfort jazdy. W zależności od wersji, zasięg pojazdu utrzymuje się w granicach 220-250 km.

Wjeżdżają na europejskie drogi

Rodzinka dostawczaków od producenta kojarzonego z osobówkami

Kia pokazała na ostatnich targach w Hanowerze, wprawdzie koncepcyjne, ale niezwykle interesujące lekkie pojazdy użytkowe z akumulatorowym napędem elektrycznym, oznaczone jako PBV (Paltform Beyond Vehicles). Ich futurystyczne, jasne, dobrze doświetlone wnętrza robią niesamowite wrażenie. Producent zapowiada rodzinę pojazdów do przewozu ładunków i osób, których wersja produkcyjna ma zostać zaprezentowana w połowie 2025 r. Obiecuje, że będą miały znakomite parametry użytkowe, w tym dużą ładowność, doskonałą zwrotność i bardzo niskie wejście do kabiny.

Kia wkracza na rynek lekkich pojazdów użytkowych

Koncept nie tylko urokliwy, ale i bardzo praktyczny

Renault Estafette Concept został zaprojektowany z myślą o dystrybucji towarów w miastach. Ten kompaktowy, a jednocześnie przestronny, elektryczny van łączy w sobie długość modelu Kangoo w odmianie L2, zwinność Clio i ładowność Trafica w wersji L1H2. Grupa Renault wykorzystała nową platformę FlexEVan, opracowaną we współpracy z partnerami w Flexis (niezależna firma założona przez Renault Group, Volvo Group i CMA CGM Group), aby stworzyć swoją wizję lekkiego, kompaktowego pojazdu użytkowego. Specyfikacje techniczne uwzględniają oczekiwania i opinie użytkowników tego typu pojazdów, a dwa główne cele producenta to zapewnienie bezpieczeństwa kierowcom i towarom oraz możliwość szybkiego załadunku i rozładunku.

Łączy w sobie długość Kangoo, zwinność Clio i ładowność Trafica

Malutki, a tak dużo potrafi

EVOLV to kompaktowy prototyp elektrycznego czterokołowca przeznaczonego do realizacji dostaw ostatniej mili. Został zaprojektowany przez brytyjskie firmy Prodrive Advanced Technology i Astheimer Design. Mający zaledwie 3240 mm długości, 1450 mm szerokości, 2150 mm wysokości i ważący 850 kg z akumulatorami, EVOLV ma zaskakująco duże możliwości transportowe dzięki dwóm konfigurowalnym przestrzeniom ładunkowym o łącznej pojemności 4 m³. Innymi słowy, obie ładownie zajmują aż 60% całkowitej objętości pojazdu, osiągając tym samym najlepszy wynik w swojej klasie. Ergonomiczna kabina zapewnia wygodne środowisko pracy. Akumulator o pojemności do 20 kWh jest w stanie zapewnić zasięg do 160 km oraz prędkość maksymalną do 80 km/h, czyli osiągi wystarczające dla dystrybucji miejskiej.

Zaskakująco pojemny maluch - do śmigania na ostatniej mili
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels