Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Przewoźnicy i kierowcy lekko nie mają. Niezbędna ścisła współpraca w rozwiązywaniu problemów

Utworzona: 2024-11-02


Liderzy transportu drogowego z całej Unii Europejskiej i członkowie nowego Parlamentu Europejskiego debatowali na temat priorytetów sektora w tej kadencji ustawodawczej.

Debacie z udziałem 32 uczestników (11 posłów do PE z czterech grup politycznych i 21 liderów branży) przysłuchiwało się 250 kluczowych postaci z całego sektora i członków Parlamentu Europejskiego. 11 posłów do PE z czterech grup politycznych. Głównym przedmiotem debaty był Unijny Manifest IRU, który określa działania polityczne na kadencję ustawodawczą 2024-2029. Dokument wskazuje najpilniejsze wyzwania, przed jakimi stoi branża transportu drogowego – od niedoborów kierowców po dekarbonizację i dane z pojazdów. Debatę rozpoczęły wystąpienia kierownictwa IRU oraz dwóch posłów do PE, którzy byli gospodarzami wydarzenia.

Radu Dinescu, prezes IRU powiedział, że to ważny dzień dla transportu drogowego i UE. Manifest przedstawia, w jaki sposób posłowie do PE mogą wspierać branżę transportową, aby lepiej służyć UE.

Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE zwróciła uwagę, że teraz bardziej niż kiedykolwiek potrzeba wsparcia ze strony decydentów politycznych, aby utrzymać rozwój gospodarki UE, jednocześnie przyspieszając transformację w kierunku bardziej zielonej przyszłości.

Elissavet Vozemberg-Vrionidi, przewodnicząca Komisji Transportu i Turystyki liczymy na owocną współpracę z IRU i branżą, w celu przyciągnięcia nowych kierowców i poprawy odporności sektora, osiągnięcia kluczowych celów klimatycznych i dalszej cyfryzacji.

Po tych wystąpieniach dyskusje dotyczyły głównych zagadnień poruszonych w Manifeście, czyli ludzi, środowiska i dobrobytu.

Ludzie

W obliczu spodziewanego pogłębiania się niedoboru kierowców, zebrani omawiali rozwiązania mające na celu poprawę dostępu do zawodu, szczególnie dla młodych kandydatów i kobiet.

Jan-Christoph Oetjen, członek Komisji Transportu i Turystyki, który był również gospodarzem wydarzenia, powiedział, że rozwiązanie problemu niedoboru kierowców ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia konkurencyjności, dobrego stanu gospodarki UE i wszystkich związanych z tym miejsc pracy.

Elena Donazzan, członek Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych zwróciła natomiast uwagę, że szkolenia są podstawą umożliwiającą podjęcie wykwalifikowanej pracy w transporcie drogowym. Należy ulepszyć obecne przepisy, aby zaktualizować i zdigitalizować zasady i programy szkolenia kierowców.

Kosma Złotowski, członek Komisji Transportu i Turystyki w pełni rozumie trudności, z jakimi borykają się firmy transportowe i kierowcy w całej Europie. Jego zdaniem niezbędna jest ścisła współpraca branży i decydentów w rozwiązywaniu tych problemów i poprawianiu warunków dla wszystkich w sektorze.

Andrey Novakov, członek Komitetu Rozwoju Regionalnego wskazał, że nie ma znaczenia, z jakiej partii politycznej pochodzimy, transport jest niezbędny dla nas wszystkich. Wspieranie możliwości szkolenia młodych ludzi i dołączania do sektora jest kluczowe.

Środowisko

Kolejna dyskusja była poświęcona wyzwaniom środowiskowym przed jakim stoi sektor transportu, w szczególności kwestii tego, jak pogodzić zrównoważony rozwój ze wzrostem gospodarczym. Omawiano też konieczność bardziej realistycznych norm CO₂ dla pojazdów ciężarowych i stworzenia solidnej infrastruktury ładowania w całej UE.

Ana Vasconcelos, członek Komisji ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności zaznaczyła, że przed nami długa droga do dekarbonizacji transportu drogowego. Parlament Europejski musi nadal wsłuchiwać się w głosy sektora, aby transformacja zakończyła się sukcesem.

Ondrej Krutilek, członek Komisji ds. Przemysłu, Badań Naukowych i Energii powiedział, że trzeba stworzyć warunki konkurencji między różnymi układami napędowymi i różnymi technologiami. Rewizja norm CO₂ powinna nastąpić wcześniej, aby określić najbardziej realistyczną ścieżkę dekarbonizacji.

Dobrobyt

Ostatnia sesja skupiła się na potrzebie przyjęcia technologii cyfrowych w celu zwiększenia wydajności transportu drogowego. Wieczór zakończyła Raluca Marian stwierdzając, że teraz czas zabrać się do pracy.

Źródło: IRU
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels