Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Transport u progu zmian

Utworzona: 2024-12-22


Aby zrozumieć, w jaki sposób realizować proces dekarbonizacji przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności operacyjnej, Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) poprosiła Benoîta Tinettiego i Pierre-Alaina Saclier z firmy CEVA Logistics o podzielenie się ich doświadczeniem w tym zakresie.

W jaki sposób CEVA realizuje proces dekarbonizacji?

Nasze działania koncentrują się na innowacjach i współpracy. Zobowiązujemy się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w naszych operacjach lądowych, morskich i lotniczych, a także w naszej działalności w zakresie logistyki kontraktowej. W 2023 r. ślad węglowy CEVY zmniejszył się do 6 mln ton, co oznacza redukcję o 200 000 ton w porównaniu z rokiem 2022. Kluczowe strategie krótkoterminowe dotyczą naszych magazynów, floty i rozwiązań niskoemisyjnych, które możemy opracować i zaoferować naszym partnerom transportowym. Na przykład globalna flota lądowa CEVY obejmuje już ponad 520 pojazdów elektrycznych. Ponadto intensywnie inwestujemy w paliwa alternatywne, aby zmniejszyć nasze emisje. Mamy 153 pojazdy napędzane paliwem HVO, które zmniejszają emisję CO₂ o około 90% w porównaniu z olejem napędowym. Naszym celem jest rozbudowa floty do 1450 pojazdów niskoemisyjnych do 2025.

Rozwiązania niskoemisyjne obejmują również stosowanie alternatywnego paliwa lotniczego, które jest wytwarzane z surowców innych niż ropa naftowa, metanolu i biopaliw, a także środki zwiększające wydajność, takie jak wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji tras. Zrównoważone paliwo morskie i zrównoważone paliwo lotnicze zmniejszają emisję CO₂ w transporcie morskim i lotniczym realizowanym przez firmę odpowiednio o 84% i 90%. W ramach logistyki kontraktowej 34% energii elektrycznej zasilającej 1000 magazynów CEVY na całym świecie pochodzi obecnie ze źródeł niskoemisyjnych. Magazyny są również wyposażone w blisko 800 000 metrów kwadratowych paneli słonecznych. W 2023 r. zmniejszyliśmy emisję CO₂ na metr kwadratowy o 10% w porównaniu z 2022 r. Mamy również 84% wskaźnik recyklingu. Nasz system opakowań wielokrotnego użytku zmniejsza emisję CO₂ związaną z opakowaniami o 60%.

Z jakimi wyzwaniami musicie się mierzyć?

Ponad 95% naszych emisji pochodzi z transportu zakupionego dla naszych klientów (zakres 3), co ogranicza nasze możliwości bezpośredniej redukcji emisji. Ponadto dostępność paliw niskoemisyjnych jest ograniczona i są one nadal droższe niż tradycyjne paliwa kopalne. Dekarbonizacja wymaga znacznych inwestycji i obejmuje wielu interesariuszy w różnych regionach, z których każdy ma swoje unikalne priorytety i podejścia. Dlatego współpraca jest niezbędna. W 2023 r. podział emisji CEVA według rodzaju transportu wynosił 45% z transportu lotniczego, 44% z transportu drogowego, 9% z transportu morskiego i 2% z magazynowania. Transport lotniczy wiąże się ze szczególnie dużą emisją CO₂, która jest 100 razy większa niż w transporcie morskim i 10 razy większa niż w transporcie drogowym.

Jaką rolę odgrywają różni interesariusze?

Ponieważ większość naszych emisji pochodzi z transportu zakupionego dla naszych klientów, wykorzystujemy naszą globalną sieć i nawiązane relacje z przewoźnikami, aby opracowywać nowe rozwiązania niskoemisyjne. Promujemy również stosowanie paliw alternatywnych wśród naszych klientów w transporcie lądowym, morskim i lotniczym, aby zachęcić do stosowania paliw alternatywnych. Działania na rzecz dekarbonizacji często wymagają znacznych inwestycji, których ilościowe określenie i uzasadnienie może być trudne dla różnych interesariuszy. CEVA opracowała nową funkcję, która zapewnia klientom pełny obraz wpływu ich przesyłek na środowisko. Pozwala to firmom wybrać najbardziej zrównoważoną opcję w oparciu o emisję CO₂, koszt i czas transportu. Kluczową rolę we wspieraniu branży poprzez zapewnianie niezbędnej infrastruktury odgrywają również władze lokalne i regionalne.

Uważamy, że dekarbonizacja jest procesem wynikającym ze współpracy w całej branży, obejmującym wiele interesariuszy w sferze publicznej i prywatnej. Na przykład w 2023 r. CEVA, ENGIE i SANEF połączyły siły, aby utworzyć Europejski Sojusz na rzecz Czystej Sieci Transportowej. Głównym celem tej inicjatywy jest stworzenie sieci terminali przekaźnikowych dla ciężarówek rozmieszczonych wzdłuż europejskich autostrad i wyposażenie ich w wydajne ładowarki elektryczne i pompy do biogazu i zielonego wodoru. W 2023 r. rozpoczęliśmy projekt we Francji obejmujący 900 km złożony z czterech odcinków autostrad między pięcioma nowymi stacjami przekaźnikowymi. Sojusz jest otwarty na przyjęcie większej liczby partnerów z branży transportowej – producentów ciężarówek, operatorów autostrad, zewnętrznych firm logistycznych itp.

Jakie wyzwania wiążą się ze zgłaszaniem emisji CO₂?

UE poczyniła znaczne postępy w zgłaszaniu emisji dzięki nowym przepisom. Od początku tego roku duże firmy działające w UE muszą ujawniać swoje emisje zgodnie z dyrektywą w sprawie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Muszą śledzić własne emisje CO₂ i rozliczać się z emisji swoich dostawców. Zwiększyło to znaczenie współpracy i danych w celu spełnienia wymogów dotyczących sprawozdawczości. Pomimo tych postępów polityki regionalne, takie jak te w UE, mają ograniczony wpływ na logistykę i zarządzanie łańcuchem dostaw. Globalny charakter branży oznacza, że wysiłki na rzecz redukcji emisji i zrównoważonego rozwoju muszą wykraczać poza przepisy regionalne.
Droga dekarbonizacji branży logistycznej wymaga współpracy między klientami, dostawcami i instytucjami. Żaden pojedynczy podmiot nie może osiągnąć znaczącego postępu na własną rękę. Proces ten należy traktować jako strategię długoterminową, a nie działanie, w którym można uzyskać szybkie sukcesy.

Źródło: IRU
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels