4 października br. Trybunał Unii Europejskiej opublikował orzeczenie dotyczące przepisów Pakietu Mobilności 1, które zostały zakwestionowane przez niektóre państwa członkowskie. W wyniku tego orzeczenia uchylono przepis o obowiązku powrotu pojazdów do bazy co osiem tygodni, jednocześnie potwierdzając ważność pozostałych przepisów, które były przedmiotem kontrowersji, w tym dotyczących delegowania kierowców oraz czasu jazdy i odpoczynku.
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) wysłała list do Komisji z prośbą o formalne odpowiedzi dotyczące konsekwencji orzeczenia Trybunału. Mimo iż Trybunał wyraźnie stwierdził, że przepis o powrocie pojazdów do bazy jest nieważny, wiele mikroprzedsiębiorstw wciąż obawia się grzywien związanych z niewłaściwym stosowaniem tego przepisu - podkreśliła Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE. Firmy transportowe chciałyby poznać oficjalne stanowisko Komisji w sprawie wpływu orzeczenia na grzywny nałożone przed jego wydaniem. Organizacja apeluje o pilne wyjaśnienia przepisów dotyczących powrotu pojazdów oraz szczegółową analizę uzasadnienia Trybunału w pozostałych obszarach. W związku z tym IRU oczekuje szybkiej reakcji Komisji, co jest kluczowe dla stabilności sektora transportowego w Europie.
Źródło: IRU
Utworzona: 2024-10-30