Nowy Zetros 8x8 wyróżnia się znacznie większą ładownością (do 25 ton) przy typowo wysokich możliwościach terenowych. Dłuższa rama pojazdu zapewnia więcej przestrzeni nadwozia. Dzięki temu zwiększa się zakres wymagań taktycznych i logistycznych, jakie może spełnić nowy model. Pojazd jest wyposażony w 6-cylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny OM 460 o pojemności skokowej 12,8 litra, który generuje moc od 265 do 375 kW (360 do 510 KM) i maksymalny moment obrotowy do 2300 Nm. Jazdę w terenie ułatwiają duże kąty natarcia i zejścia oraz możliwość włączania wzdłużnej i poprzecznej blokady mechanizmów różnicowych. Nowy Zetros 8x8 będzie dostępny w dwóch wariantach. Pierwszy ma dwie osie z przodu i dwie osie z tyłu, przy czym obie przednie są kierowane. W drugim wariancie występuje jedna kierowana oś przednia i trzy osie tylne, z których ostatnia jest kierowana w celu zmniejszenia promienia łuku. Obydwa warianty będą dostępne zarówno jako ciągnik siodłowy, jak i jako pojazd transportowy o dużej przestrzeni nadwozia.
Rozpoczęcie produkcji nowego Zetrosa 8x8 następuje po wprowadzeniu fabrycznie nowej opcji chronionej kabiny. Dzięki specjalnemu opancerzeniu kabiny kierowca i załoga wewnątrz pojazdu mogą być chronieni przed ogniem balistycznym i minami lądowymi. Chroniona kabina jest już dostępna dla Zetrosa 6x6, a od 2025 roku będzie można ją zamawiać dla całej gamy produktów serii High Terrain Zetros. Dla klientów oznacza to możliwość zamawiania kompletnego pojazdu ze zharmonizowanymi komponentami od jednego producenta oraz jedną fakturę. Dodatkowe korzyści to rozbudowany serwis i dostępność części zamiennych.
Na targach Eurosatory w Paryżu MBST zaprezentuje sześć pojazdów
• Zetros 8x8 z kontenerem (egzemplarz stanowiący część kanadyjskiego zamówienia)Pojazd ma 11,15 m długości, 2,60 m szerokości i 3,70 m wysokości. Napędzany jest 6-cylindrowym rzędowym silnikiem Euro V OM 460 o pojemności 12,8 litra, który generuje moc 376 kW (510 KM). Wysoką dynamikę jazdy zapewnia automatyczna skrzynia biegów Allison 4500 SP. Ciśnienie w oponach można regulować w trakcie jazdy za pomocą przycisku. Zetros jest wyposażony w specjalną funkcję umożliwiającą brodzenie do głębokości 1,50 metra. System hakowy umożliwia szybki załadunek i rozładunek kontenerów.
• Zetros 6x6 z chronioną kabiną i samouszczelniającym się zbiornikiem
Korpus zbiornika można zamocować za pomocą wymiennej ramy z mocowaniami typu Twistlock w ciągu zaledwie kilku minut.
• Platforma Zetros 4x4
Pojazd z 6-cylindrowym silnikiem OM 460 Euro III o pojemności skokowej 12,8 litra i mocy 265 kW (360 KM). Prezentowana ciężarówka ma nadwozie o wyjątkowej sztywności, z plandeką i ławkami do transportu personelu i sprzętu.
• Ciągnik siodłowy Arocs 6x6 z podwójną wciągarką z silnikiem OM 460 o mocy 310 kW (421 KM)
Dzięki bliźniaczym oponom i podwójnej wciągarce ciągnik siodłowy nadaje się do ciężkiego transportu terenowego, na przykład jako ciągnik opancerzony.
• Unimog U 5000
Prezentowany egzemplarz jest wyposażony w silnik Euro III OM 924 o mocy 163 kW (222 KM). Zabudowa z ramą o wyjątkowej sztywności w wersji służącej jako transporter wojsk pochodzi od firmy EMPL Fahrzeugwerk GmbH.
• Podwozie FGA
Jest podstawą opancerzonych taktycznych pojazdów kołowych o masie całkowitej od 9,5 do 14,8 t. Wielu producentów wojskowych pojazdów specjalnych wykorzystuje podwozie oparte na ramie Unimoga. Napęd składa się z 6-cylindrowego silnika OM 926 LA Euro III o mocy 240 kW (336 KM), który połączono z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów Allison 3500. Podwozie ma interfejsy mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne, które umożliwiają montaż szerokiej gamy zabudów.
Źródło: Daimler Truck