Aerodynamiczna konstrukcja i innowacyjna technologia napędu
Wygląd zewnętrzny eActrosa 600 przyciąga wzrok jeszcze przed rozpoczęciem podróży. Aerodynamiczny kształt kabiny ProCabin pomaga zmniejszyć zużycia energii. Gdy pojazd rusza z miejsca, nie słychać nic poza kompresorem, hałasem toczących się opon i wiatrem na zewnątrz kabiny. Ciężarówka rusza natychmiast po zwolnieniu pedału hamulca. Już te pierwsze doświadczenia dają przedsmak tego, czym jest prowadzenie pojazdu z napędem elektrycznym. Wrażenie to pogłębia się podczas normalnej jazdy. Od razu zauważalna jest płynność ruchu, a kierowca prawie nie odczuwa zmiany biegów ani przerw w mocy trakcyjnej. Ponieważ silnik elektryczny zapewnia tak samo wysoki moment obrotowy w całym zakresie obrotów, e-ciężarówka przyspiesza równie żwawo w każdych warunkach drogowych, nawet przy pełnym obciążeniu. Pojazd jest wyposażony w oś elektryczną, dwa silniki elektryczne zasilane prądem o napięciu 800 V, połączone z czterobiegową skrzynię biegów, specjalnie opracowaną na potrzeby transportu dalekobieżnego. Silniki elektryczne generują ciągłą moc wyjściową 400 kW i moc szczytową wynoszącą 600 kW.Predykcyjna kontrola układu napędowego
eActros 600 posiada również system predykcyjnej kontroli układu napędowego (PPC) oraz system kontroli skrzyni biegów, który jest specjalnie dostosowany do napędu elektrycznego. System PPC automatycznie uwzględnia topografię, układ dróg i znaki drogowe, aby zapewnić najbardziej efektywny styl jazdy. Wykorzystuje również informacje o trasie z systemu nawigacji, aby lepiej wykrywać zbliżające się sytuacje na trasie. Pozwala to kierowcy uniknąć niepotrzebnego hamowania, przyspieszania i zmiany biegów oraz maksymalnie efektywnie wykorzystywać energię akumulatora. Oczywiście praktyczne zużycie zawsze zależy od wybranego programu jazdy. Na przykład tryb „Range” oznacza ograniczenie mocy silnika do 70% i prędkości 82 km/h, tryb „Economy” ogranicza moc do 85% i prędkość od 85 km/h, a tryb „Power” udostępnia 100% mocy i umożliwia jazdę z prędkością 90 km/h. Możliwy jest również wybór indywidualnych ustawień PPC w komputerze pokładowym. Na przykład górną tolerancję prędkości można ustawić od 2 do 10 km/h, a dolną tolerancję prędkości od -1 do -10 km/h dla fazy toczenia. Dodatkowo istnieje możliwość określenia o ile prędkość ma zostać zmniejszona przy dojeżdżaniu do zakrętu. Możliwy jest także wybór jazd na wybiegu do momentu zatrzymania przed znakiem stopu, pierwszeństwa lub przed rondem. Dotyczy to również tak zwanego szczytowego rozpędu podczas zjazdu, tak aby wykorzystać prędkość osiągniętą na odcinku zjazdowym przy podjeździe.Wydajność energetyczna i pojemność baterii
Podczas „eActros 600 Driving Experience” można również zobaczyć, w jaki sposób ciężarówka wykorzystuje energię w sposób zrównoważony, dzięki inteligentnej rekuperacji, gdy silnik elektryczny przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną podczas hamowania lub fazy wybiegu. Wytworzona w ten sposób energia zasila akumulator, przyczyniając się tym samym do zwiększenia zasięgu. W zależności od sytuacji kierowca może wybrać jeden z pięciu różnych poziomów hamowania. Funkcję jazdy przy użyciu jednego pedału można także aktywować na ekranie dotykowym w cyfrowym kokpicie. Kokpit multimedialny zapewnia informacje o stanie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 km. Na 72-kilometrowej trasie z Wörth drogą B 9 do Germersheim i Schwegenheim, stamtąd drogą B 272 do Weingarten i Hochstadt i wreszcie mniejszymi drogami wiejskimi, terenami przemysłowymi i autostradą A 65 z powrotem do Centrum Obsługi Klienta zużycie energii wynosi średnio około 111 kWh na 100 km. Podczas ruszania wyświetlacz pokazywał stan naładowania wynoszący 85% i pozostały zasięg 470 km. Po przybyciu do Centrum Obsługi Klienta wartości te wynosiły odpowiednia 71% i 370 km. eActros 600 jest wyposażony w trzy zestawy akumulatorów, każdy o pojemności 207 kWh, co daje łączną zainstalowaną moc wynoszącą 621 kWh. Akumulator składa się z ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych, które charakteryzują się długą żywotnością. Oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, pojazd będzie później miał także możliwość ładowania megawatowego, które umożliwi naładowanie akumulatora od 20 do 80% w ciągu około 30 minut. W kwietniu 2024 r. w wewnętrznym teście po raz pierwszy przeprowadzone zostało ładowanie eActrosa prądem o mocy 600 do 1000 kW.Narzędzie aplikacyjne do analizy tras i rzeczywistych podróży
Mercedes-Benz Trucks opracował bezpłatną aplikację o nazwie „eTruckReady”, dzięki której można z wyprzedzeniem sprawdzić, w jaki sposób można pokonać zaplanowaną trasę oraz gdzie może wystąpić potrzeba naładowania akumulatorów. W pierwszej kolejności należy wybrać model pojazdu i jego wariant. Oprócz rzeczywistego przebytego dystansu można również skonfigurować parametry takie jak dzień i godzina, temperatura zewnętrzna i ładunek. Na podstawie podanych parametrów narzędzie oblicza zapotrzebowanie energetyczne, uwzględniając topografię. Jeśli pojemność akumulatora nie jest wystarczająca, na trasie można dodać punkty ładowania. Na 72-kilometrowej trasie w obie strony z Centrum Obsługi Klienta w Wörth drogą A65 w kierunku Landau, mniejszymi drogami wiejskimi i obszarem przemysłowym drogą B272 w kierunku Schwegenheim, obok Hochstadt i Weingarten i wreszcie drogą B9 z powrotem do Wörth, eTruck Ready przewiduje pozostały poziom naładowania wynoszący 49% przy początkowym poziomie naładowania wynoszącym 64% i całkowitej masie wynoszącej 40 ton. Po dobrej godzinie jazdy w umiarkowanych temperaturach wyświetlacz pojazdu potwierdził uzyskaną wcześniej prognozę. Rzeczywiste zużycie i uzyskany zasięg zależą od wielu czynników. Oprócz masy decydujące znaczenie mają także wyposażenie pojazdu i opór toczenia opon, temperatura, warunki pogodowe, natężenie ruchu, topografia, tryb jazdy i oczywiście styl jazdy. Pod tym względem eActros 600 Driving Experience daje każdemu kierowcy możliwość porównania faktycznych osiągów z prognozą aplikacji eTruck Ready.Kompleksowa koncepcja integralnego bezpieczeństwa
Dzięki eActrosowi 600 producent realizuje także swoją wizję bezwypadkowej jazdy. W niektórych przypadkach zainstalowane systemy wspomagania wykraczają daleko poza obecne wymogi prawne wynikające z rozporządzenia dotyczącego bezpieczeństwa ogólnego przyjętego przez Komisję UE. Od 1 lipca 2024 r. rozporządzenie wprowadza obowiązek montowania dodatkowych systemów jako standardowego wyposażenia we wszystkich nowych pojazdach. Daimler Truck opracował nową platformę elektroniczną, która wykorzystuje połączone informacje z radarów i kamer, umożliwiając w ten sposób jeszcze szerszy widok do przodu i na boki. Platforma elektroniczna oferuje 20-krotnie większą wydajność przetwarzania danych, a 6 zainstalowanych czujników obejmuje obiekty znajdujące się w zakresie 270 stopni wokół pojazdu. Dobrym przykładem skuteczności tej technologii jest system Active Brake Assist 6. Najnowszy system hamowania awaryjnego jest w stanie jeszcze szybciej reagować w sytuacjach krytycznych dzięki ulepszonemu rozpoznawaniu otoczenia – na przykład podczas zbliżania się do obiektów stojących się lub ruchomych. Dodatkowo system potrafi wykryć niechronionych użytkowników drogi na pasie ruchu pojazdu – niezależnie od tego, czy przechodzi przez jezdnię, czy nadjeżdża z naprzeciwka. Przed potencjalną kolizją ABA 6 może automatycznie i całkowicie zahamować przy prędkości do 60 km/h. Kolejną zaletą ABA 6 jest monitorowanie wielu pasów ruchu w odległości do ok. 180 metrów do przodu. Aktywny asystent skrętu drugiej generacji (ASGA 2) monitoruje ruch po stronie kierowcy i pasażera z przodu podczas skręcania. Ponadto system posiada inteligentny układ ostrzegania o zmianie pasa ruchu, w zależności od własnej pozycji na pasie i może wspierać kierowców po obu stronach podczas zmiany pasa. Inne systemy również korzystają z technologii połączonych czujników np. Active Drive Assist 3 do częściowo zautomatyzowanej jazdy (SAE poziom 2), Front Guard Assist do monitorowania przestrzeni drogowej tuż przed pojazdem oraz Traffic Sign Assist do rozpoznawania znaków drogowych podczas jazdy. Ponadto pojazd jest wyposażony w zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegania o pojeździe (AVAS), dzięki czemu piesi i rowerzyści mogą w dalszym ciągu zauważyć w swoim otoczeniu cichobieżną elektryczną ciężarówkę.Źródło: Daimler Truck