W dalszych pracach rozwojowych GenH2 opieramy się na doświadczeniach z prototypów pierwszej generacji, dzięki czemu od samego początku jesteśmy w stanie testować ulepszoną technologię w ekstremalnych warunkach. Trasa przez przełęcz Simplon zaczynająca się na wysokości 600 metrów i osiągająca swój najwyższy punkt ponad 2000 metrów n.p.m. zapewniła dobre warunki do testowania układu ogniw paliwowych oraz innych ulepszonych komponentów. Udane testy wykazały potencjał i niezawodność ciężarówek GenH2 nawet w trudnych warunkach
zapewnił dr Rainer Müller-Finkeldei, szef inżynierii produktu Mercedes-Benz Trucks.

Podczas jazd testowych sprawdzano współdziałanie kluczowych komponentów, w tym ogniwa paliwowego, akumulatora wysokiego napięcia, osi elektrycznej, układu zbiornika i systemu zarządzania temperaturą. Szczególną uwagę zwrócono na funkcjonowanie systemu Predictive Powertrain Controls, tempomatu uwzględniającgo topografię drogi. Celem było efektywne wykorzystanie akumulatora w połączeniu z ogniwem paliwowym, zarówno jako źródła napędu, jak i podczas odzyskiwania energii podczas zjazdów.
W trwających 14 dni testach wzięły udział dwa ciągniki tworzące zestawy o masie całkowitej do 40 ton, które pokonały łącznie 6500 km, w tym podczas podjazdów 83 km. Szczególnie trudne były odcinki podjazdów i zjazdów o długości ok. 20 km z nachyleniem 10 do 12% o łącznej długości 1600 km. Pojazdy uzupełniały wodór za pośrednictwem mobilnej stacji tankowania firmy Air Products, która została ustawiona w bazie testowej w Valais.
Jesienią ubiegłego roku koncern Daimler Truck uzyskał dofinansowanie w wysokości 226 mln euro ze środków niemieckiego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz budżetów Badenii-Wirtembergii i Nadrenii-Palatynatu. Fundusze te mają posłużyć do wyprodukowania 100 ciężarówek z ogniwami paliwowymi, które mają być eksploatowane u klientów wraz ze wsparciem serwisowym.
Projekt finansowania, utworzony w ramach unijnego programu IPCEI Hydrogen, obejmuje zarówno działania związane z opracowaniem pojazdów, jak i wdrożeniem ich do produkcji. Środki zostaną przeznaczone na studia wykonalności dotyczące łańcucha wartości wodoru, a także inwestycje w zakłady produkcyjne i procesy w ramach przygotowań do planowanej produkcji seryjnej. Pojazdy będą wytwarzane w zakładzie w Wörth, a dostawy do klientów rozpoczną się pod koniec 2026 r.

Źródło: Daimler Truck