Rozwiązania z zakresu ładowania
Sercem samochodu jest w pełni elektryczny układ napędowy o mocy 100 kW (136 KM), który zapewnia dynamiczną jazdę. Maksymalny moment obrotowy 290 Nm dostępny od razu po ruszeniu sprawia, że van jest niezwykle wydajny nawet z ładunkiem. Energię dostarcza akumulator litowo-jonowy o pojemności 43 kWh. Model wyposażony jest standardowo w system obsługi z użyciem jednego pedału „one-pedal”, a maksymalna prędkość wynosi niebagatelne 145 km/h. Zasięg samochodu wynosi do 293 km według procedury WLTP, a średnie zużycie energii to 17,1 kWh/100 km. To więcej niż wystarczający wynik do realizacji zadań logistycznych w ciągu dnia, zwłaszcza w dostawach „ostatniej mili”.
Producent pojazdu oczekuje, że E-Transit Courier będzie popularny wśród firm, które ładują samochody w swoich bazach. Uzupełnianie energii od 10 do 100% za pomocą ładowarki pokładowej prądu przemiennego o mocy 11 kW trwa około 5,3 godziny. Ładowanie można zaplanować tak, aby wykorzystać tańszą energię w nocy, programując czas za pomocą ekranu dotykowego w pojeździe lub oprogramowania do ładowania.
Aby zapewnić efektywne ładowanie w trasie, model oferuje możliwość korzystania z ładowarek prądu stałego o mocy do 100 kW, co przyspiesza ładowanie z szybkich punktów publicznych – zwiększenie zasięgu jazdy o 100 km można osiągnąć średnio po ok. 10 minutach ładowania, a uzupełnianie od 10% do 80% pojemności akumulatora trwa około 23 minut. Samochód otrzyma również roczny bezpłatny dostęp do sieci ładowania Blue Oval Charge Network, która liczy ok. 800 tys. publicznych ładowarek w 36 krajach europejskich.
Zorientowany na klienta
Nowa konstrukcja nadwozia oznacza poprawę wszystkich parametrów dotyczących ładowności w porównaniu z poprzednią generacją Transita Couriera. Udoskonalone tylne zawieszenie zwiększa szerokość ładunkową między nadkolami do 1220 mm, dzięki czemu kompaktowy furgon może po raz pierwszy przewozić dwie europalety. Całkowita objętość przestrzeni ładunkowej wynosi teraz 2,9 m3, czyli o 25% więcej niż w poprzednim modelu. Możliwości furgonu dodatkowo zwiększa nowa funkcja grodzi przelotowej, która umożliwia przewożenie przedmiotów takich jak deski lub rury o długości ponad 2600 mm. Dopuszczalna ładowność furgonu z napędem w pełni elektrycznym wynosi 700 kg, a maksymalna masa holowanej przyczepy to 750 kg.
Nowy model oferuje bogatą kompletację w standardzie, w tym wyróżniające go elementy wyposażenia wnętrza, jak kierownica o spłaszczonym dolnym i górnym łuku wieńca ("squircle"), która poprawia wygodę wsiadania i widoczność z miejsca kierowcy, a także dźwignia zmiany biegów montowana na kolumnie, czy zapłon uruchamiany przyciskiem i elektroniczny hamulec parkingowy, dzięki czemu właściciel zyskuje więcej użytecznej przestrzeni w kabinie.
Cyfrowy zestaw wskaźników «digiboard» zawiera 12-calowy ekran główny i 12-calowy środkowy ekran dotykowy z najnowszym systemem Ford SYNC. Oparta na subskrypcji, skomunikowana z siecią nawigacja Connected Navigation może podnieść efektywność pracy i zmniejszyć wysiłek kierowcy dzięki aktualnym informacjom o ruchu drogowym, parkowaniu, opłatach i lokalnych zagrożeniach. Kompatybilność bezprzewodowa z urządzeniami mobilnymi poprzez Android Auto i Apple CarPlay jest standardem.
Bezpieczeństwo kierowcy i ładunku
Pakiet zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy dostępny jest w standardzie. Opcjonalny pakiet obejmuje takie systemy jak adaptacyjny tempomat z funkcją centrowania na pasie ruchu, funkcję Stop & Go, system informowania o obiektach znajdujących się w martwym polu lusterek z funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym, asystenta unikania kolizji na skrzyżowaniach i wspomaganie hamowania awaryjnego podczas cofania. Nowy model zdobył najwyższą, platynową ocenę Safety Award – przyznawaną przez ekspertów Euro NCAP.
Każdy E-Transit Courier ma standardowo wbudowany modem umożliwiający stałą łączność z systemem aplikacji Ford Pro oraz bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania, które mogą z czasem udoskonalać funkcje pojazdu bez konieczności wizyty u dealera.
Producent pojazdu nawiązał współpracę z firmą TVL, czego efektem jest oferta fabrycznych pakietów obejmujących dodatkowe zamki blokujące drzwi przestrzeni ładunkowej, które chronią przed atakami polegającymi na odgięciu całego poszycia drzwi, a także zapewniają automatyczne blokowanie bocznych drzwi przesuwnych, co odciąża uwagę kierowcy i pozwala zaoszczędzić kilka sekund przy każdej dostawie. Użytkownicy oprogramowania Ford Pro Telematics mogą otrzymywać za jego pośrednictwem alerty bezpieczeństwa w przypadku nieautoryzowanego otwarcia drzwi.
Trafia na polski rynek
Elektryczny dostawczak trafia na polski rynek w dwóch wersjach wyposażenia (Trend i Limited) zróżnicowanych pod względem funkcjonalności i stylistyki. Bazowa wersja Trend oferowana jest w cenie startowej 99 900 zł netto, co czyni ją konkurencyjną propozycją w segmencie elektrycznych vanów. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. system SYNC 4 z 12-calowym ekranem dotykowym, 12” cyfrowe wskaźniki i zegary, tylne światła LED, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, 16-calowe obręcze kół, kamerę cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, czy system zapobiegający kolizjom Pre Collision Assist. Standardem wyposażenia jest też przednia krata wlotu powietrza w stylistyce Chrome Diamond z listwą świetlną.Najwyższa wersja wyposażenia Limited wyróżnia się 17-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich, podgrzewaną przednią szybą, podgrzewaną kierownicą czy podgrzewanymi przednimi fotelami. Jest też klimatyzacja z automatyczną regulacją temperatury EATC, materiałowa tapicerka w jasnej tonacji czy bezprzewodowa ładowarka do smartfonów. Cena tej wersji startuje od 119 750 zł.
Obie wersje oferują możliwość personalizacji dzięki pakietom dodatkowym, zawierającym choćby systemy wspierające kierowcę: system zapobiegania kolizjom z asystentem skrętu w lewo (kamera+radar), adaptacyjny tempomat, system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach czy automatycznego hamowania podczas cofania.
Źródło: Ford