Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Nielegalna jazda i brak odpoczynku. 30 naruszeń czasu pracy u jednego kierowcy

Utworzona: 2025-05-12


Łotysz wielokrotnie prowadził zestaw ciężarowy za długo i skracał wymagane odpoczynki. Nie wprowadzał również obowiązkowych wpisów manualnych na karcie do tachografu. Naruszenia obowiązujących przepisów prawa stwierdzili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Warszawy.

W czwartek (8 maja), na ekspresowej „ósemce” pod Radzyminem, funkcjonariusze ITD zatrzymali do standardowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestawem, należącym do łotewskiej firmy, przewożono elementy wyposażenia wnętrz łazienek z Polski (Radomska) na Łotwę. Kierowcą był obywatel Łotwy.

Łotysz okazał do kontroli wszystkie dokumenty wymagane do realizowania przewozu międzynarodowego rzeczy. Kontrola danych cyfrowych z tachografu i karty kierowcy wykazała 33 naruszenia ustawy o transporcie drogowym. Kierowca m.in. przekroczył dzienny czas prowadzenia pojazdu o 1 godzinę i 7 minut oraz o 43 min. Przekraczał również maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez przerw oraz skracał wymagane skrócone okresy odpoczynku dziennego. Najpoważniejsze skrócenia wymaganego skróconego odpoczynku dziennego wynosiły: 1 godz. i 15 min, 1 godz. i 2 min. oraz 53 min. Oprócz tego kierowca nie spełnił wymogu ręcznego wprowadzania danych na karcie do tachografu. Nie wprowadzał wpisów dotyczących okresów aktywności oraz symboli państw rozpoczęcia i zakończenia dziennego okresu pracy.

Inspektorzy ukarali kierowcę 27 mandatami na łączną kwotę 2500 złotych. Łotysz przyjął i opłacił mandaty w trakcie czynności kontrolnych. Z kontroli sporządzono także protokół. Na jego podstawie będą prowadzone postępowania administracyjne wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie. W przeciwnym razie zestaw zostałaby skierowany na wyznaczony parking strzeżony. To oznaczałoby dla łotewskiego przewoźnika dodatkowe koszty i opóźnienie w realizacji operacji transportowej.

Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne normy stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Radomiu
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels