FENADISMER apeluje do operatorów terminali przeładunkowych i platform logistycznych o zaostrzenie procedur weryfikacji tożsamości kierowców i pojazdów przy odbiorze ładunków. Zidentyfikowane przypadki pokazują, że przestępcy przejmują kontrolę nad kontami e-mail prawdziwych firm transportowych i podszywają się pod nie w procesie przyjmowania zleceń. Po przyjeździe do miejsca załadunku odbierają towar – często bardzo kosztowny – bez wzbudzania podejrzeń. Dodatkowo używają podrobionych tablic rejestracyjnych odpowiadających pojazdom legalnych przewoźników, co dodatkowo utrudnia wykrycie oszustwa.
Z danych przedstawionych przez federację wynika, że już co szósty hiszpański przewoźnik padł ofiarą kradzieży, z czego 30% więcej niż raz. W ponad 20% przypadków dochodziło do fizycznych ataków na kierowców, a w 60% – oprócz utraty ładunku – dochodziło także do kradzieży samego pojazdu.
FENADISMER zwraca uwagę, że choć wcześniej dominowały kradzieże „siłowe”, np. przez włamanie do pojazdu czy przecięcie plandeki, to obecnie coraz częstsze są przestępstwa z użyciem zaawansowanych narzędzi cyfrowych. Dlatego organizacja podkreśla konieczność wzmacniania procedur bezpieczeństwa – zarówno na poziomie technologicznym, jak i organizacyjnym – w celu przeciwdziałania tego typu zagrożeniom.
Źródło: Fenadismer
Utworzona: 2025-05-12