Jakie zmiany są konieczne?
Aby transformacja transportu była skuteczna, IRU wskazuje na kilka kluczowych kwestii:🚩Infrastruktura– bez rozbudowanej sieci stacji ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych, firmy transportowe nie będą w stanie przejść na ekologiczne rozwiązania.
🚩Wsparcie finansowe – przewoźnicy, zwłaszcza ci mniejsi, potrzebują ulg podatkowych i dofinansowań, by sprostać nowym wymaganiom bez ponoszenia ogromnych kosztów.
🚩Więcej niż tylko elektryka – choć elektryczne ciężarówki sprawdzą się na krótkich trasach, transport długodystansowy wymaga także biopaliw, biometanu, e-paliw czy wodoru.
🚩 Mądre zamówienia publiczne – kraje UE powinny świecić przykładem i wybierać zrównoważone rozwiązania, nie tylko wprowadzając ograniczenia dla firm prywatnych.
Nie chodzi o tempo, ale o jakość zmian
Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE, podkreśla, że inwestycje publiczne mogą odegrać kluczową rolę w przyspieszeniu dekarbonizacji. Ale – jak dodaje – samo nakładanie na firmy obowiązków bez wsparcia doprowadzi do problemów finansowych i logistycznych. IRU wskazuje, że już teraz branża transportowa wdraża konkretne kroki w kierunku neutralności węglowej w ramach programu IRU Green Compact, jednak bez odpowiednich warunków ekonomicznych i infrastrukturalnych pełna transformacja będzie znacznie utrudniona. Przedstawiciele sektora transportowego apelują, aby Unia Europejska wzięła pod uwagę ich głos i zapewniła sprawiedliwe warunki przejścia na bardziej zrównoważony transport.Źródło: IRU