Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

UE dostrzega dotkliwe braki kadrowe w transporcie drogowym i szykuje zmiany

Utworzona: 2025-03-17


Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji Europejskiej – Unię Umiejętności, dostrzegającą problem braków kadrowych w transporcie drogowym. To ważny krok, który otwiera drogę do konkretnych działań.

W swojej strategii Komisja uznaje niedobory kadrowe i luki kompetencyjne w wielu branżach, koncentrując się na kształceniu i szkoleniach zawodowych, podnoszeniu kwalifikacji, mobilności wykwalifikowanych pracowników i uznawaniu kwalifikacji, także z państw trzecich. Choć w strategii priorytetowe znaczenie mają nauki ścisłe, technologia, inżynieria i matematyka (STEM) oraz uczelnie, podkreśla się również potrzebę wzmocnienia ścieżek szkoleń zawodowych i ciągłego podnoszenia kwalifikacji, które są również kluczowe dla transportu drogowego.

Cieszy fakt, że Komisja Europejska dostrzega poważne niedobory siły roboczej w transporcie drogowym. Ogłoszona strategia to kluczowy krok w kierunku budowania silniejszej, odpornej na przyszłość siły roboczej UE. IRU zobowiązuje się do współpracy z decydentami, aby ta świadomość przełożyła się na konkretne rozwiązania, które przyciągną, zapewnią szkolenia i zatrzymają wykwalifikowanych specjalistów, tak aby mobilność i gospodarka Europy mogły się nadal rozwijaćpowiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.

Aby strategia miała realny wpływ na transport drogowy, IRU wzywa Komisję do wzmocnienia jej za pomocą ukierunkowanych środków, w tym

• ustalenia jasnych minimalnych wymogów wiekowych, aby zawód był bardziej dostępny dla młodych kierowców,
• modernizacji szkoleń i ścieżek kariery w celu poprawy retencji i rozwoju zawodowego,
• wzmocnienia ram kwalifikacji w celu zapewnienia większej spójności i mobilności w całej UE,
• rozszerzenia mechanizmów wsparcia finansowego w celu poprawy dostępu do możliwości zdobywania umiejętności i przekwalifikowania,
• harmonizacji procedur uznawania kwalifikacji kierowców z państw trzecich,
• usprawnienia procedur wydawania wiz i zezwoleń na pobyt w celu przyciągnięcia wykwalifikowanych pracowników transportu,
• zintegrowania przepisów sektorowych z przygotowywaną strategią wizową UE i partnerstwami na rzecz talentów.

Inicjatywy kierowane przez IRU, takie jak STEER2EU i SDM4EU, już teraz zapewniają ustrukturyzowane, transgraniczne rozwiązania w zakresie siły roboczej. Dopasowanie tych wysiłków do strategii zawartej w Unii Umiejętności pomoże zbudować odporne i wykwalifikowane zasoby kadrowe w sektorze transportu.

Źródło: IRU
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels