Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Mimo zarobków nawet 133% powyżej płacy minimalnej, kierowców wciąż brakuje

Utworzona: 2025-05-10


Zapotrzebowanie na kierowców zawodowych w Europie nie słabnie – wręcz przeciwnie. Komisja Europejska wskazuje ten zawód jako jeden z 42 najbardziej deficytowych w całej Unii.

Starzejące się kadry i brak młodych pracowników powodują, że rynek otwiera się na osoby gotowe do przekwalifikowania, a atrakcyjne zarobki i wysokie zapotrzebowanie stwarzają realne szanse na stabilną i dobrze płatną pracę w sektorze transportu. Według danych przywołanych przez FreightConnections z DHL Freight, w 2022 roku w Europie brakowało już 400 000 kierowców ciężarówek. Sytuacja ta ma tendencję pogłębiającą się – wielu obecnych kierowców zbliża się do wieku emerytalnego, a liczba młodych osób podejmujących pracę w zawodzie jest niewystarczająca.

Zgodnie z raportem Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), ponad połowa firm transportowych w Europie nie może się rozwijać z powodu niedoborów kadrowych. Brak rąk do pracy dotyczy niemal wszystkich krajów UE i coraz częściej prowadzi do wzrostu wynagrodzeń w sektorze.

Wynagrodzenia rosną – średnio o 55% powyżej płacy minimalnej

Zawód kierowcy staje się coraz bardziej atrakcyjny również z perspektywy finansowej. Dane IRU wskazują, że średnie wynagrodzenie kierowcy ciężarówki w Europie jest o 55% wyższe od płacy minimalnej, a w niektórych krajach – takich jak Holandia – przewyższa ją aż o 133%. To istotny czynnik dla osób poszukujących stabilnej pracy lub rozważających przebranżowienie. Transport drogowy nie wymaga wykształcenia wyższego – kluczowe są praktyczne umiejętności, które można zdobyć dzięki dedykowanym kursom i szkoleniom.

Krajowe programy wspierające nowe kadry

W obliczu kryzysu kadrowego wiele państw członkowskich wprowadza rozwiązania mające na celu ułatwienie wejścia do zawodu.
🔹 W Danii utworzono specjalny fundusz odpowiedzialności społecznej, który wspiera osoby uczące się jazdy ciężarówkami, oferując m.in. dostęp do symulatorów.
🔹 We Włoszech obowiązują zarówno regionalne, jak i krajowe programy dofinansowania. Obejmują one zwrot do 80% kosztów szkoleń na kierowców zawodowych, co znacząco obniża barierę wejścia do zawodu.
🔹 W Polsce, gdzie – jak wynika z branżowych szacunków – brakuje od 100 do 200 tys. kierowców wysokie koszty zdobycia uprawnień (sięgające nawet 15 tys. zł) często skutecznie zniechęcają potencjalnych kandydatów, zwłaszcza młodych.

W obliczu narastającego deficytu kadrowego, zawód kierowcy ciężarówki pozostaje jednym z najbardziej perspektywicznych zawodów na europejskim rynku pracy. Dla osób gotowych do zdobycia kwalifikacji oznacza to realną szansę na stabilne zatrudnienie i ponadprzeciętne wynagrodzenie – nie tylko w Polsce, ale w całej UE.

Źródło: EURES
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels