Zdaniem IRU, szkolenie zawodowe wyposaża młodych ludzi w umiejętności niezbędne do realizacji kariery w transporcie drogowym. Jednak bez ułatwionego przejścia od szkolenia do zatrudnienia branża traci potencjalnych pracowników zanim jeszcze wejdą na rynek pracy. Do czasu ukończenia 18. roku życia wielu młodych kierowców wybierze inną ścieżkę kariery, a sektor transportu straci grupę wysoko wykwalifikowanych, świadomych bezpieczeństwa profesjonalistów. Przypadek Lucie i Timeo dowodzi skuteczności zorganizowanego szkolenia zawodowego przygotowującego młodych ludzi do pracy w transporcie drogowym.
Potrzebne są działania polityczne
Nadchodząca rewizja dyrektywy UE w sprawie prawa jazdy jest okazją do dopasowania programów szkoleń zawodowych do rzeczywistych możliwości zatrudnienia. Poprzez wprowadzenie możliwości prowadzenia pojazdu pod nadzorem opiekuna już w wieku 17 lat decydenci polityczni mogą zapewnić, że młodzi kierowcy, tacy jak Lucie i Timeo, wykorzystają swoje umiejętności w sektorze transportu drogowego i nie odejdą do innych branż.Reforma przestarzałych przepisów:
• zapewni, że przeszkoleni, świadomi bezpieczeństwa młodzi kierowcy wejdą na rynek pracy i nie odejdą do innych zawodów;
• poprawi bezpieczeństwo na drogach, umożliwiając nowym kierowcom zdobywanie doświadczenia pod nadzorem opiekuna zamiast utraty umiejętności;
• zapobiegnie dalszym niedoborom siły roboczej w sektorze transportu.
Źródło: IRU