Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Transport bez spalin – coraz bliżej przełomu

Utworzona: 2022-09-17


Rozwiązania firmy Bosch w dziedzinie elektryfikacji, automatyzacji i łączności pojazdów użytkowych zwiększają wydajność, bezpieczeństwo, niezawodność i poszasnowanie środowiska w branży TSL. Na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze niemiecki producent zaprezentuje swoje innowacje dla branży drogowego transportu towarów.

Działania na rzecz klimatu w sektorze drogowego transportu towarów wymagają szerokiej ofensywy technologicznej. Bosch chce mieć wkład w umożliwienie transportu neutralnego dla klimatu, realizowanego przez pojazdy wszystkich klas. W tym celu firma opracowuje szereg wydajnych układów napędowych – od silników spalinowych po zasilanie elektryczne z wykorzystaniem akumulatorów oraz ogniw paliwowych.

eDistanceTruck z ogniwami paliwowymi

Im cięższy ładunek i dłuższa trasa, tym bardziej atrakcyjny staje się krótki czas tankowania i duży zasięg układu napędowego z ogniwami paliwowymi. Jeśli wodór pochodzi ze źródeł odnawialnych, ogniwo paliwowe jest neutralne dla klimatu. Bosch oferuje nie tylko pojedyncze komponenty systemu, ale także kompletne układy napędowe z ogniwami paliwowymi i komponenty systemów magazynowania wodoru.


Silnik wodorowy

Ogniwa paliwowe to nie jedyny sposób wykorzystania wodoru do napędzania ciężarówek – drugim jest silnik wodorowy. Istnieje dużo podobieństw między nim a dzisiejszymi silnikami wysokoprężnymi i na gaz ziemny. Podstawową strukturę układu paliwowego, powietrznego i wydechowego oraz szereg elementów konwencjonalnego układu napędowego da się zaadaptować na potrzeby silnika wodorowego.

Elektryczne wspomaganie kierownicy

Układ ServoE to w pełni elektryczny układ kierowniczy do samochodów ciężarowych. Ponieważ układ kierowniczy współpracuje wyłącznie z siłownikami elektrycznymi, nie wymaga oleju hydraulicznego ani dodatkowych pomp. Nadmiarowa konstrukcja systemu umożliwia stosowanie funkcji wspomagających kierowcę, w tym jazdę zautomatyzowaną.


Elektrohydrauliczny układ kierowniczy

Servotwin to następna generacja elektrohydraulicznego układu kierowniczego pojazdów użytkowych, który łączy hydrauliczny układ kierowniczy Servocom z dwoma jednostkami sterującymi. Oznacza to, że spełnia wymagania jazdy autonomicznej do poziomu 4 SAE włącznie. System zapewnia zależne od prędkości wspomaganie kierownicy z aktywną reakcją i wspiera różne funkcje wspomagające kierowcę.


Cyfrowe planowanie ładowania

Chmurowe rozwiązanie bezproblemowo łączy ładowanie baterii z planowaniem logistycznym i operacjami serwisowymi we flocie pojazdów elektrycznych. Inteligentne zarządzanie energią optymalizuje koszty ładowania w magazynach i centrach logistycznych, m.in. poprzez wyrównywanie obciążeń szczytowych. W planowaniu trasy uwzględniane są dane dotyczące baterii i inne czynniki zewnętrzne, co pozwala ograniczyć ładowanie, a tym samym przestoje w ciągu dnia. Zautomatyzowane rozliczanie podwykonawców zapewnia płynność procesów i większą przejrzystość operacji.


Dostawy w trybie elektrycznym

Rozwiązania układu napędowego eCityTruck obejmują wydajne i ekonomiczne technologie umożliwiające dostawy w centrach miast. Zarówno oś elektryczna, jak i zaawansowany moduł napędowy ADM można łatwo zainstalować w pojazdach użytkowych o masie do 7,5 tony. W zależności od pojemności akumulatora, umożliwiają przejechanie do 200 km, co oznacza, że na jednym ładowaniu można z łatwością pokonać większość tras miejskich.

Bezstopniowa przekładnia do lekkich "elektryków"

CVT4EV to bezstopniowa skrzynia biegów z pasem pchającym, która może zwiększyć wydajność lekkich vanów z napędem elektrycznym o ponad 10%. Dostępna jest też mniejsza bateria, dzięki czemu zwiększa się dopuszczalna ładowność i przestrzeń ładunkowa. Niższe prędkości obrotowe silnika i płynna zmiana przełożeń zwiększają komfort jazdy.


Skuter elektryczny cargo

Towarowe skutery elektryczne umożliwiają szybki i sprawny transport towarów w gęstym ruchu miejskim, jednocześnie pomagając zminimalizować hałas uliczny w obszarach śródmiejskich. Bosch oferuje układy napędowe i elementy sterujące napędem, które, choć zaprojektowane z myślą o różnych wymaganiach, zostały połączone i skoordynowane w kompaktowym układzie napędowym.


Rower towarowy eCargo Bike

Kierowcy rowerów cargo mogą korzystać z zalet inteligentnego systemu marki Bosch, składającego się z aplikacji eBike Flow, jednostki sterującej, wyświetlacza, akumulatora i jednostki napędowej. Układ napędowy Cargo Line, dysponujący momentem obrotowym do 85 Nm, wspiera rowerzystę zwiększając siłę pedałowania nawet o 400%. Nowy tryb ABS Cargo umożliwia bezpieczne hamowanie, a tryb jazdy Cargo pozwala na wygodny start, nawet z pełnym ładunkiem.

Źródło: Bosh
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels