Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Koniec z przestarzałymi badaniami technicznymi! Roczne przeglądy, cyfrowe rejestracje i nowe wymogi

Utworzona: 2025-04-27


Komisja Europejska zaproponowała kompleksowy przegląd przepisów dotyczących bezpieczeństwa drogowego i rejestracji pojazdów. Celem zmian jest dostosowanie regulacji do realiów nowoczesnej motoryzacji, w tym rosnącej liczby pojazdów elektrycznych, oraz skuteczniejsze zwalczanie zanieczyszczenia powietrza i manipulacji licznikami przebiegu.

Nowe przepisy mają wprowadzić ulepszone okresowe kontrole techniczne, w tym kontrole samochodów elektrycznych i systemów wspomagania kierowcy, coroczne przeglądy starszych pojazdów osobowych i dostawczych, a także nowe, bardziej zaawansowane testy emisji zanieczyszczeń. Komisja chce również wdrożyć cyfrową rejestrację pojazdów oraz elektroniczne certyfikaty badań technicznych, umożliwiając uproszczoną wymianę danych pomiędzy państwami członkowskimi.

Najważniejsze zmiany obejmują:

🚩okresowe kontrole pojazdów elektrycznych i testowanie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa,
🚩wprowadzenie zaawansowanych metod badania emisji ultradrobnych cząstek i NOx,
🚩obowiązek corocznych przeglądów dla samochodów osobowych i dostawczych powyżej 10 lat,
🚩rejestrowanie odczytów licznika kilometrów w bazach danych i ich transgraniczną wymianę,
🚩cyfryzację dokumentacji związanej z rejestracją i badaniami technicznymi pojazdów,
🚩wzajemne uznawanie certyfikatów kontroli technicznej przez państwa członkowskie UE na okres 6 miesięcy.

Propozycje legislacyjne są odpowiedzią na rosnące wyzwania związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, ochroną środowiska oraz dynamicznym rozwojem technologii w sektorze motoryzacyjnym. Komisja szacuje, że dzięki nowym przepisom w latach 2026–2050 uda się uratować około 7000 istnień ludzkich oraz zapobiec około 65 000 poważnym obrażeniom.

Obecnie projekt nowych regulacji trafił do Parlamentu Europejskiego i Rady UE, gdzie będzie procedowany w ramach zwykłej procedury ustawodawczej. Po zatwierdzeniu, Komisja przygotuje akty delegowane i wykonawcze dotyczące szczegółowych aspektów wdrożenia nowych rozwiązań.

IRU na TAK

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) z uznaniem przyjęła propozycję Komisji Europejskiej. Obecne przepisy dotyczące okresowych badań technicznych i kontroli drogowych są nie tylko przestarzałe – ich ostatnia aktualizacja miała miejsce ponad dekadę temu – ale również niedostosowane do zmian, jakie zaszły w konstrukcji pojazdów użytkowych. Nowe technologie, w tym elektryczne układy napędowe i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), wymagają nowego podejścia zarówno w zakresie badań technicznych, jak i rejestracji pojazdów.

Ta długo oczekiwana aktualizacja jest niezbędna, aby odzwierciedlić, jak daleko zaszły pojazdy użytkowe. Inteligentniejsze, cyfrowe i zaktualizowane przepisy zwiększą bezpieczeństwo i zmniejszą niepotrzebne obciążenia operatorów Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa IRU w Unii Europejskiej.
IRU przypomina również, że pandemia COVID-19 pokazała słabości dotychczasowych rozwiązań – tymczasowe zamknięcia stacji kontroli technicznej doprowadziły do paraliżu znacznej części transportu drogowego w UE. Z tego względu unia transportowa podkreśla znaczenie spójnych i odpornych systemów oraz wzajemnego uznawania dokumentów technicznych w całej Europie. Organizacja szczególnie chwali nacisk na cyfryzację – czyli przejście z dokumentacji papierowej na elektroniczną, m.in. z wykorzystaniem platformy eFTI (elektronicznych informacji o transporcie towarowym), która ma uprościć procesy kontrolne i administracyjne zarówno dla przewoźników, jak i organów nadzoru.

Źródło: Komisja Europejska/IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels