Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Elektryk kontra diesel: kto przejedzie więcej, a kto emituje mniej?

Utworzona: 2025-04-27


Choć katalogowe zużycia energii elektrycznych ciężarówek może imponować – wynosząc około 90 kWh/100 km przy lekkich ładunkach i płaskich trasach – to realna eksploatacja pojazdów elektrycznych wygląda znacznie bardziej złożenie. Analiza danych z floty 239 pojazdów marki Designwerk ujawnia, jak duże znaczenie dla zużycia energii ma specyfika zadań, warunki drogowe i urządzenia pomocnicze.

Rzeczywiste zużycie w praktyce – przykłady z terenu

Jednym z bardziej energochłonnych zastosowań okazały się pojazdy do czyszczenia kanalizacji. Pokonując średnio tylko 6000 km rocznie, zużywały aż 360 kWh/100 km – większość tej energii trafiała nie na napęd, a na obsługę urządzeń ssących i płuczących. Dla porównania, elektryczne ciągniki siodłowe o zasięgu do 1000 km i masie całkowitej do 40 ton zużywały średnio 130 kWh/100 km. Warto jednak zaznaczyć, że niektóre floty osiągają bardzo dobre wyniki – przykładowo jedna z niemieckich platform handlowych zanotowała zużycie zaledwie 95 kWh/100 km, transportując towary lekkie, lecz objętościowe.

Zużycie według typu pojazdu – urządzenia pomocnicze robią różnicę

Dane pokazują wyraźnie: to nie tylko jazda, ale dodatkowe systemy wpływają na zużycie energii. Ciężarówki z betoniarkami, systemami wysokociśnieniowymi czy pługami śnieżnymi (np. zużycie do 380 kWh/100 km) mają wyższe zużycie – ale i tak przewyższają swoje odpowiedniki z silnikiem Diesla pod względem efektywności energetycznej i emisyjnej. Z kolei elektryczny ciągnik siodłowy o pojemności akumulatora do 1000 kWh i ładowności 40 ton zużywał średnio 130 kWh/100 km. Rekordziści z klientów Designwerk pokonali w 2024 roku średnio ponad 186 000 km, a niektóre pojazdy osiągnęły przebieg ponad 500 000 km. Najniższe zużycie – 95 kWh/100 km – osiągnęła międzynarodowa platforma handlowa w Niemczech, co sugeruje transport lekkich, ale dużych gabarytowo towarów.

Porównanie z dieslem: większy zasięg, niższe emisje

W 2024 roku flota elektrycznych ciężarówek Designwerk przejechała łącznie 8,8 mln km, zużywając ok. 13 mln kWh energii. Przy takiej samej ilości energii ciężarówki z silnikiem Diesla pokonałyby jedynie 2,2 mln km – aż o 75% mniej. Dodatkowo, koszt paliwa dla silników spalinowych byłby niemal dwukrotnie wyższy.

◾ Ślad węglowy: 10 000 ton CO2 mniej rocznie
Dzięki wykorzystaniu napędu elektrycznego udało się ograniczyć emisję CO2 o blisko 10 000 ton w skali roku. Średnie zużycie energii we flocie Designwerk wyniosło 147,5 kWh/100 km. Dla porównania, flota diesli o podobnym profilu zużywałaby 40,7 litra paliwa/100 km. Z perspektywy „od zbiornika do koła” (ang. tank-to-wheel) oznacza to, że flota elektryczna emituje aż 6,25 razy mniej CO2 niż jej spalinowy odpowiednik – czyli o 84% mniej.

◾ CO2 w kontenerach
Aby lepiej zobrazować skalę oszczędności emisji CO2, autorzy raportu przeliczyli wagę niewyemitowanego dwutlenku węgla na liczbę kontenerów 40-stopowych (masa pełnego kontenera: 6 ton):
🚩Elektryczna ciężarówka: 317 kontenerów
🚩Ciężarówki z silnikiem Diesla: 1978 kontenerów

Źródło: Designwerk
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels