Kierowcy zawodowi są kręgosłupem europejskiego systemu transportu drogowego — utrzymują działalność przemysłu, zaopatrzenie supermarketów i ruch pasażerów. Zasługują na bezpieczne i pewne miejsca do odpoczynku. To badanie dostarcza planu działania w celu zniwelowania tej luki, a my musimy współpracować, aby dostarczyć im potrzebnych rozwiązań Komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki Apostolos Tzitzikostas
Chociaż wiele parkingów w UE wdrożyło zabezpieczenia i funkcje bezpieczeństwa, znaczna liczba z nich pozostaje nieposiadająca certyfikatu zgodnie z normami UE dotyczącymi parkingów SSPA. Taka certyfikacja jest kluczowa, aby zapewnić, że parkingi spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa UE, zapewniając skuteczną ochronę kierowcom i ich pojazdom. Jest to szczególny problem w takich krajach jak Niemcy, Belgia, Francja, Włochy i Hiszpania, gdzie luka w dostępności jest szczególnie duża. Położone wzdłuż głównych szlaków transportowych kraje te są narażone na wysoki wskaźnik przestępczości skierowanej przeciwko kierowcom i ich pojazdom, co sprawia, że potrzeba bezpiecznych parkingów jest jeszcze bardziej pilna.
To nie tylko kwestia liczby miejsc. Jak wynika z raportu końcowego badania, luka w bezpiecznej infrastrukturze parkingowej wpływa nie tylko na bezpieczeństwo kierowców i ładunków, ale też na przestrzeganie obowiązkowych pauz i ogólną wydajność transportu drogowego. Brakuje spójnej certyfikacji, skutecznego zarządzania obiektami i inwestycji w modernizację. Co ciekawe, choć większość respondentów z branży zgadza się, że parkingi muszą być bezpieczne, nie zawsze potrzeba przekłada się na realne korzystanie z certyfikowanych miejsc – co pokazuje, że sam system wymaga dalszego dopracowania.
Aby rozwiązać ten problem, badanie zaleca strategiczne inwestycje, w tym szybką modernizację i certyfikację istniejących parkingów, które już spełniają wymagane normy bezpieczeństwa. Jest to najszybszy i najbardziej opłacalny sposób na szybką rozbudowę sieci certyfikowanych SSPA w całej UE. Ponadto badanie podkreśla, że ulepszona łączność i digitalizacja są niezbędnymi czynnikami napędowymi, które sprawiają, że SSPA są bardziej dostępne i atrakcyjne.
Aby wesprzeć te działania, Komisja Europejska przeznaczyła znaczne środki finansowe na budowę około 65 parkingów w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Badanie przewiduje, że do 2040 roku powstanie kompleksowa, bezpieczna i zrównoważona sieć parkingowa.
----
W całej Unii Europejskiej brakuje niemal 400 tysięcy bezpiecznych miejsc postojowych dla ciężarówek. Kierowcy zawodowi wciąż zmuszeni są do odpoczynku na zatoczkach, poboczach i nieoświetlonych placach, ryzykując kradzież, przemoc i stresującą noc zamiast realnej regeneracji. Choć coraz więcej parkingów wdraża zabezpieczenia, niewiele z nich spełnia unijne normy SSPA – certyfikacji, która gwarantuje odpowiedni poziom ochrony kierowców i ładunku. Problem dotyczy zwłaszcza Niemiec, Belgii, Francji, Włoch i Hiszpanii – państw, przez które przebiegają główne korytarze transportowe, a jednocześnie notuje się tam wysoki poziom przestępczości wymierzonej w transport drogowy.
Komisja Europejska przewiduje, że jeśli nic się nie zmieni, luka wzrośnie do 483 tys. miejsc do 2040 roku. Dlatego badanie zlecone przez KE rekomenduje szybką modernizację już istniejących obiektów, które spełniają wymagania, ale nie mają formalnej certyfikacji, a także rozwój sieci nowych parkingów z dofinansowaniem w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Do 2040 roku ma powstać zrównoważona i bezpieczna sieć postojowa dla transportu ciężkiego.
Kierowcy zawodowi są kręgosłupem europejskiego systemu transportu drogowego — utrzymują działalność przemysłu, zaopatrzenie supermarketów i ruch pasażerów. Zasługują na bezpieczne i pewne miejsca do odpoczynku. To badanie dostarcza planu działania w celu zniwelowania tej luki, a my musimy współpracować, aby dostarczyć im potrzebnych rozwiązań Komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki Apostolos TzitzikostasAutorzy raportu podkreślają, że sama infrastruktura to nie wszystko – potrzebne jest też ujednolicenie standardów, lepsze zarządzanie, digitalizacja i edukacja, bo dostępność nie zawsze oznacza gotowość do korzystania z certyfikowanych miejsc.