Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Jakie instytucje odpowiadają za stan dróg i organizację ruchu w Polsce?

Utworzona: 2025-04-19


Trwa GPR 2025, czyli Generalny Pomiar Ruchu, który jest w Polsce podstawowym źródłem informacji o ruchu drogowym na sieci dróg krajowych i wojewódzkich. Pozyskiwane na jego podstawie dane są niezbędne do zarządzania, utrzymania i planowania rozwoju sieci drogowej. GDDKiA wyjaśnia kto jest odpowiedzialny za zarządzanie ruchem na drogach w naszym kraju.

Zarządca ruchu a zarządca drogi

Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zarządza ruchem na drogach krajowych, marszałek województwa na drogach wojewódzkich, a starosta na drogach powiatowych i gminnych. Kompetencje GDDKiA, marszałka województwa oraz starosty nie obejmują zarządzania ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu. W takiej sytuacji organem zarządzającym ruchem na tych drogach – z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych – jest prezydent miasta. Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania, należy do podmiotu zarządzającego tymi drogami. Warto podkreślić, że zarządca ruchu nie zawsze jest jednocześnie zarządcą danej drogi. Tak jest np. w przypadku dróg gminnych.

Ustawa o drogach publicznych określa, która instytucja odpowiada za daną drogę, a tym samym za jej utrzymanie (również zimowe). Zgodnie z zapisami tej ustawy, GDDKiA zarządza drogami krajowymi, w tym autostradami i drogami ekspresowymi. Za drogi wojewódzkie odpowiadają zarządy poszczególnych województw, za drogi powiatowe zarządy powiatów, a wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast odpowiedzialni są za drogi gminne. Wyjątkiem są drogi w granicach miast na prawach powiatu, których mamy 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy.

Odpowiedzialność

Zarządzanie ruchem obejmuje szereg kluczowych działań, takich jak projektowanie organizacji ruchu, zatwierdzanie zmian, kontrola znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym zakresie organy zarządzające ruchem współpracują z Policją, zarządcami dróg oraz innymi instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i organizację transportu.

Nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach krajowych sprawuje minister właściwy do spraw transportu, natomiast w przypadku dróg wojewódzkich, powiatowych, gminnych oraz wewnętrznych znajdujących się w strefach ruchu lub zamieszkania – wojewoda.

Zmiany w organizacji ruchu

Nowy projekt organizacji ruchu mogą przedstawić do zatwierdzenia podmioty wskazane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Są to: zarządca drogi, organ zarządzający ruchem, podmiot zarządzający drogą wewnętrzną oraz podmioty wskazane w § 11 wspomnianego rozporządzenia (m.in. jednostki kolejowe czy organizacje turystyczne).

Wniosek o zmianę organizacji ruchu musi zawierać szereg elementów, m.in. plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy, oraz przewidywany termin wprowadzenia zmian. Do wniosku powinny być również dołączone opinie właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Policji (w przypadku projektu obejmującego drogę krajową lub wojewódzką), zarządu drogi (jeżeli nie jest on jednostką składającą projekt) oraz organu zarządzającego ruchem np. na drodze krzyżującej się lub objętej objazdem. Szczegółowo wyjaśniamy to na naszej stronie internetowej.

GPR – źródło kluczowych danych

Pomiary w ramach GPR prowadzone są na całej sieci dróg krajowych i wojewódzkich, z wyjątkiem tych odcinków, za które odpowiadają władze miast na prawach powiatu. Przeprowadzane są cyklicznie (co 5 lat) i dostarczają najważniejszych informacji o ruchu drogowym. Wyniki GPR stanowią podstawę działań o charakterze planistycznym, projektowym i strategicznym w odniesieniu do sieci drogowej, na poziomie krajowym. Zebrane dane są dla nas niezmiernie istotne w codziennej pracy. Korzystamy z nich m.in. przy planowaniu rozwoju sieci transportowych oraz tworzeniu i ocenie prognoz ruchu. Dane uzyskane z GPR są kluczowe przy podejmowaniu wielu decyzji, m.in. związanych z ustalaniem priorytetów inwestycyjnych na sieci drogowej, klasyfikacją ciągów drogowych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Wyniki GPR są wykorzystywane nie tylko przez zarządców dróg i ruchu, ale także przez instytucje publiczne, takie jak GITD, GUS czy Policja, a także przez ośrodki naukowe.

Źródło: GDDKiA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels