Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Różne marki, różne napędy - wszystkie ciężarówki w jednym pęczku

Utworzona: 2024-12-29


Przypominamy kilka ciężarówek, które ujrzały światło dzienne w mijającym roku. Producenci mieli na uwadze osiągnięcie podstawowego celu, jakim jest w przypadku pojazdów konwencjonalnych wyższy poziom wydajności i oszczędności w spalaniu, a w przypadku "elektryków" wydłużenie zasięgu.

Żurnaliści znowu wskazali na "elektryka"

Mercedes eActros 600 został wybrany przez dziennikarskie jury najlepszą ciężarówką w konkursie "International Truck of the Year 2025". Tym samym drugi raz w historii rywalizacji i drugi raz z rzędu prestiżowy tytuł został przyznany ciężarówce akumulatorowo-elektrycznej - rok wcześniej było to Volvo FH Electric. Grono oceniające wyraziło uznanie m.in. dla wysokiej efektywności energetycznej pojazdu, która gwarantuje zasięg 500 km w różnych warunkach drogowych i pogodowych - bez doładowania akumulatorów. Tym samym "elektryka" z gwiazdą na masce można uznać za pierwszą wysokotonażową ciężarówkę długodystansową. Swój duży zasięg zawdzięcza m.in. wydajnemu układowi napędowemu (dwa silniki elektryczne napędzające oś generują moc ciągłą 400 kW i maksymalną 600 kW) oraz udoskonalnonej aerodynamice kabiny.

Mercedes eActros 600 zgarnia tytuł Truck of the Year 2025

Aerodynamika ma znaczenie!

Na początku roku światło dzienne ujrzała nowa seria flagowych ciężarówek długodystansowych szwedzkiego producenta - Volvo FH Aero. Dzięki poprawieniu własności aerodynamicznych nadwozia (przód kabiny wydłużono o 24 cm w porównaniu ze standardowym FH) i zastosowaniu kamer zamiast lusterek udało się zmniejszyć zużycie energii i emisję spalin do 5%. Ciężarówki są wyposażone w różne układy napędowe: konwencjonalny, gazowy i elektryczny. Nowemu designowi kabiny towarzyszą zmiany we wnętrzu, zmodernizowane hamulce, zoptymalizowana funkcja I-See wykorzystująca mapę topograficzną, a także ulepszony system informacyjno-rozrywkowy oraz nagłośnienie.

Nowy członek rodziny - Volvo FH Aero

Tylko 50 egzemplarzy limitowanej serii

Na targach Transpotec Logitec w Mediolanie zaprezentowano premierowo m.in. ciągnik z limitowanej serii Scania 770S V8 Fire Edition, przygotowany przez mistrza tuningu Svempę Bergendahla i jego prawą rękę Jana Richtera. Powstało tylko 50 sztuk pojazdu w oryginalnym malowaniu z ciekawymi motywami graficznymi, wyposażonego w silnik V8 o mocy 770 KM i cyfrowy interfejs kierowcy Scania Smart Dash z dwoma ekranami. Cyfrowa deska rozdzielcza była tegoroczną nowością szwedzkiego producenta. Nowa platforma danych umożliwia zdalną diagnostykę usterek, a aktualizacje oprogramowania mogą być przeprowadzane bez konieczności wizyty w serwisie. Nie wszystkie funkcje uruchamiane są za pomocą ekranów dotykowych - te najczęściej używane aktywowane są przy użyciu zwykłych przycisków.

Coś dla owładniętych płonącą pasją

Jubileuszowy, więc musi być "na wypasie"

Z okazji 75-lecia rozpoczęcia produkcji ciężarówek firma DAF Trucks przygotowała jubileuszową, "wypasioną" wersję modelu DAF XG+ z kabiną oferującą imponujące 12,5 m3 przestrzeni wewnętrznej. Nadwozie pokryto lakierem w kolorze Silver Metallic i ozdobiono czarnymi i żółtymi paskami symbolizującymi jubileusz firmy. Pojazd został wyposażony w podgrzewane fotele obrotowe, pokryte skórzaną tapicerką, wysokiej klasy system audio z ośmioma głośnikami i subwooferem, kuchenkę mikrofalową, blokadę nocną zamków Night Lock i luksusowe dywaniki podłogowe.

Luksus na drodze

F-LINE zamiast Cargo, ale to znacznie więcej niż zmiana nazwy

Zastępując serię Cargo nową linią Ford F-LINE specjaliści firmy Ford Otosan inspirowali się wyglądem flagowego ciągnika siodłowego F-MAX, charakteryzującego się nowoczesnym designem, przestronną kabiną oraz wieloma udogodnieniami dla kierowców. Deska rozdzielcza została unowocześniona i zyskała w standardzie 9-calowy ekran multimedialny z przyjaznym dla użytkownika interfejsem. Potrzebne w drodze przedmioty można umieścić w większej liczbie schowków. Seria F-LINE obejmuje ciągniki siodłowe oraz podwozia drogowe i budowlane - pojazdy przeznaczone są do pracy w transporcie krajowym, dystrybucji towarów i zastosowań specjalistycznych (sektror budowlany, komunalny).

Przyjazna przestrzeń do pracy w atrakcyjnym opakowaniu

Elastyczne i uniwersalne, z akumulatorowym sercem

W ofercie włoskiej marki pojawiły się podwozia IVECO S-eWay przeznaczone do zastosowań miejskich i regionalnych. Nabywcy mogą wybierać spośród konfiguracji napędu 4x2 lub 6x2, różnych rodzajów zawieszenia, typów kabin i rozstawów osi. Nowe podwozia z napędem elektrycznym są wyposażane w konfigurowalny system akumulatorów, który obejmuje wersje z 4, 5 lub 7 modułami Microvast o pojemności 70 kWh, co daje łączną pojemność 280 kWh, 350 kWh lub 490 kWh (w ostatnim przypadku zasięg pojazdu wynosi do 400 km). Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 350 kW odbywa się za pośrednictwem złącza CCS typu 2 po lewej stronie pojazdu, a doładowanie w czasie poniżej 45 minut podczas przerwy na odpoczynek kierowcy może zwiększyć zasięg o ok. 200 km.

Gotowe do zadań na krótkich i średnich dystansach

Różni się w 90 procentach od poprzednika

Projektanci nowego Volvo VNL położyli nacisk na komfort jazdy i odpoczynku, wydajność oraz bezpieczeństwo. Kabina otrzymała lepszą izolację akustyczną, która zmniejsza poziom hałasu, a jedocześnie poprawia wydajność klimatyzacji. Specjalny układ umożliwia idealne ustawienie kierownicy dzięki możliwości ruchu w trzech kierunkach. Nowy 12-calowy wyświetlacz cyfrowy zastąpil analogowe wskaźniki i pokazuje obraz z kamery cofania. Dostępne są nowe modele różnych leżanek, a schowki z zatrzaskami zapewniają bezpieczne przechowywanie różnych przedmiotów. Przednie poduszki powietrzne kierowcy to standard wyposażenia, a opcjonalnie dostępne są boczne kurtyny powietrzne.

W trasie niemal jak w domu

Zaprojektowany z myślą o transporcie długodysatnsowym

Przedstawiciele Renault Trucks zakomunikowali, że udało im się zwiększyć zasięg modelu Renault E-Tech T do 600 km. Uzyskano to dzięki zastosowaniu osi elektrycznej, co umożliwiło zgrupowanie elementów układu napędowego (silnik elektryczny i skrzynia biegów) z tyłu pojazdu. W uzyskanej dzięki temu wolnej przestrzeni między podłużnicami można umieścić dodatkowe akumulatory. Ciężarówka o zwiększonym zasięgu wzbogaci ofertę pojazdów elektrycznych producenta, bez zastępowania obecnych rozwiązań.

Renault E-Tech T o zasięgu 600 km w sprzedaży od 2025 roku

Spalanie wodoru alternatywą dla silników elektrycznych

MAN Truck & Bus pochwalił się, że będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek krótką serię pojazdów z wodorowym silnikiem spalinowym. Około 200 ciężarówek MAN hTGX trafi w 2025 roku do klientów w kilku krajach europejskich i poza Starym Kontynentem. Silnik spalający wodór o sumbolu H45 jest oparty na sprawdzonej jednostce dieslowskiej D38. Jego moc wynosi 520 KM, a maksymalny moment obrotowy 2500 Nm w zakresie 900-1300 obr/min. Pojazd początkowo będzie dostępny w układzie osi 6x2 i 6x4.

Przełom w transporcie
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels