AUSTRIA
1 stycznia 2024 roku Austria zwiększyła opłaty drogowe o 3,87 eurocenta za km dla pojazdów emitujących najwięcej zanieczyszczeń. Podwyżka, choć niewielka, długo nie pozostanie na tym poziomie, ponieważ jest pierwszą z serii – kolejny wzrost opłat ma nastąpić w 2025 i 2026 roku. Austriacki rząd szacuje, że w przyszłym roku podwyżka ma wynieść około 6,5 centa a w kolejnym około 9 eurocentów.
Opłaty drogowe w Austrii 2024
🔸 Konfiskata pojazdu
Od 1 marca 2024 roku w Austrii możliwa jest konfiskata pojazdu za przekroczenie prędkości o ponad 80 km/h w terenie zabudowanym i o ponad 90 km/h poza terenem zabudowanym.
Konfiskata pojazdu w Austrii już możliwa
🔸 Wdrożenie e-CMR
4 listopada 2024 r. w Austrii weszły w życie przepisy regulujące elektroniczny list przewozowy (eCMR), będący uzupełnieniem konwencji CMR. Przejście z papierowej wersji listów przewozowych na całkowicie cyfrową zwiększy wydajność i bezpieczeństwo transportu towarów na terenie Austrii, a docelowo również do sąsiednich krajów.
Austria wdraża elektroniczny list przewozowy eCMR – nowe przepisy już obowiązują
BELGIA
4 listopada 2024 roku władze lokalne Steenokkerzeel, Kampenhout, Kortenberg i Herent wprowadziły schemat koordynacji tras dla ciężkiego ruchu towarowego (ograniczenie tonażu, maksymalna dopuszczalna masa 3,5 tony) na szczeblu międzygminnym.
Od listopada Belgia przekierowuje ciężarówki na główne drogi
🔸 Zmiany w opłacie drogowej
1 lipca 2024 roku we Flandrii i Brukseli weszły w życie nowe taryfy opłat za kilometr, które uwzględniają korektę wskaźnika emisji CO₂. W Brukseli rozszerzona została preferencyjna stawka zero centów za kilometr dla pojazdów bezemisyjnych (ZEV), co dopasuje się do stawki na drogach flamandzkich. Pojazdy ZEV nadal muszą być wyposażone w jednostki pokładowe (OBU), które są obowiązkowe także w Walonii, gdzie pojazdy ZEV są klasyfikowane jako EURO VI.
Belgia: zmiany w opłacie drogowej od 1 lipca
CZECHY
Od 1 marca 2024 roku w elektronicznym systemie opłat drogowych w Czechach zaczął obowiązywać nowy składnik uwzględniający emisję CO2 pojazdów objętych opłatą. Zgodnie z przepisami unijnymi, wprowadza się pięć klas emisji CO2. Najwyższe opłaty obowiązują w 1. klasie, podczas gdy 5. klasa zarezerwowana jest dla pojazdów bezemisyjnych. Stawki opłat drogowych zależą teraz od masy pojazdu, liczby osi oraz poziomu emisji.
Czesi wprowadzają zmiany w systemie opłat drogowych dla ciężarówek
🔸 Zmiany w mandatach za wykroczenia drogowe
Prezydent Czech Petr Pavel podpisał nowelizację ustawy o ruchu drogowym, która obowiązuje od 1 stycznia 2024 roku. Nowelizacja upraszcza i zwiększa przejrzystość systemu punktów karnych oraz zaostrza kary za najpoważniejsze i najbardziej niebezpieczne wykroczenia.
Więcej o zmianach w mandatach
🔸 Więcej odcinków z zakazem wyprzedzania na D1 i wyższe stawki mandatów
Na początku 2024 roku na autostradzie D1 pojawiło się więcej znaków zakazu, aby uniemożliwić kierowcom ciężarówek jazdę lewym pasem i wyprzedzanie. Ponadto, od 1 stycznia weszła w życie nowelizacja Kodeksu drogowego, która wprowadza surowsze kary za złamanie zakazu.
Czesi rozszerzają zakaz wyprzedzania na autostradzie D1 i podnoszą stawki mandatów
HISZPANIA
Ministerstwo Transportu i Mobilności Zrównoważonej w Hiszpanii przekazało Gwardii Cywilnej 30 nowoczesnych urządzeń DSRC (Dedicated Short Range Communication) do zdalnej kontroli tachografów. Umożliwiają one zdalne monitorowanie danych zapisanych przez inteligentne tachografy, co umożliwia szybszą identyfikację naruszeń przepisów dotyczących czasu pracy kierowców i pozwala skupić kontrole na firmach, które regularnie łamią przepisy. Inicjatywa ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz walkę z nieuczciwą konkurencją w branży transportowej.
Kierowcy ciężarówek muszą mieć się na baczności
🔸 Nowe zasady zniżek na AP-9
Rada Ministrów Hiszpanii podjęła decyzję o rozszerzeniu budżetu na zniżki opłat za przejazd autostradą AP-9, zwiększając wsparcie do 50%. Wzrost ten ma na celu dalsze obniżenie kosztów użytkowników autostrady, co jest korzystne szczególnie dla przedsiębiorstw transportowych.
Hiszpania obniża opłaty drogowe dla transportu międzynarodowego
🔸 Bezpłatny dostęp do obwodnicy Alicante AP-7
Hiszpański rząd ogłosił ambitne plany rozbudowy Korytarza Śródziemnomorskiego, kluczowego projektu infrastrukturalnego, który ma wzmocnić transport towarowy i pasażerski w regionie Walencji.W ramach tego projektu minister ogłosił również przedłużenie bezpłatnego dostępu do obwodnicy Alicante AP-7 do 15 lutego 2025 roku.
Hiszpania przedłuża bezpłatny dostęp do obwodnicy Alicante AP-7
🔸 Zniżki na autostradzie AP-66
Hiszpańska Rada Ministrów zgodziła się na podniesienie wydatków na finansowanie zniżek opłat dla pojazdów ciężarowych za przejazd odcinkiem autostrady AP-66 z Campomanes (Asturia) do La Magdalena (León).
Hiszpański rząd wspiera przewoźników i wprowadza 60% zniżki na autostradzie AP-66
LITWA
1 grudnia 2024 roku Litwa wprowadziła nowy system rejestracji ciężarówek przekraczających zewnętrzne granice Unii Europejskiej. Pre-rejestracja w elektronicznej kolejce (EVIS) stała się obowiązkowa dla wszystkich pojazdów ciężarowych wyjeżdżających z kraju przez przejścia graniczne z Białorusią i Rosją.
Ruszyła rejestracja ciężarówek na litewskich granicach➡ szczegóły
NIEMCY
Od 1 lipca 2024 r. z wyższymi opłatami drogowymi w Niemczech liczyć się muszą kierowcy przewożący towary pojazdami lub zespołami pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Do tej pory byli oni zwolnieni z opłat, które dotyczyły wyłącznie pojazdów przeznaczonych do transportu towaru o masie całkowitej przekraczającej 7,5 t. Federalny Urząd ds. Logistyki i Mobilności ogłosił, że stawki opłat drogowych obowiązujące od 1 lipca 2024 r. pozostaną niezmienione do końca 2025 roku.
Niemieckie opłaty drogowe bez zmian w 2025 roku
🔸 Nowe normy bezpieczeństwa w przewozach autotransporterami
We wrześniu 2024 roku w Niemczech weszła w życie nowa wersja normy VDI 2700 w częściach 8, 8.1 i 8.2. Aktualizacja wyznacza nowe standardy w dziedzinie zabezpieczania ładunków w przewozach drogowych pojazdów realizowanych autotransporterami.
Niemcy zaktualizowali normy bezpieczeństwa w przewozach autotransporterami
🔸 Nowe limity THC dla kierowców w Niemczech
Od 1 kwietnia 2024 roku w Niemczech obowiązuje częściowa legalizacja konopi. Ma to również konsekwencje dla kierowców, którzy z powodu spożycia THC stracili prawo jazdy. Nowy § 13a rozporządzenia o prawie jazdy (FeV) daje szansę na amnestię. Kierowcy, którzy spożywali konopie, od 22 sierpnia muszą przestrzegać ścisłego limitu 3,5 nanograma THC na mililitr krwi. Przekroczenie tego limitu zwykle wiąże się z grzywną.
Obowiązują nowe limity THC dla kierowców w Niemczech ➡ wytyczne i kary
NIDERLANDY
7 grudnia 2024 roku otwarte zostało nowe połączenie A24/Blankenburg w pobliżu Rotterdamu. Jest to pierwsza autostrada w Niderlandach, na której użytkownicy dróg muszą uiszczać opłaty drogą elektroniczną (e-TOL), a zatem nie muszą zatrzymywać się w punktach poboru opłat.
Od 7 grudnia elektroniczny pobór myta na niderlandzkiej A24/Blankenburg
NORWEGIA
Od 1 marca 2024 roku norweskie organy kontroli mogą nakładać opłaty karne za określone naruszenia przepisów dotyczących transportu komercyjnego m.in. przewozów kabotażowych.
Transport pod ostrzałem. Norwegowie zaostrzają przepisy
RUMUNIA
Inspektorat Państwowy ds. Kontroli Transportu Drogowego (I.S.C.T.R.) wprowadził systemy DSRC (Dedicated Short Range Communication), które umożliwiają zdalne monitorowanie tachografów cyfrowych, bez konieczności zatrzymywania pojazdów.
Nowoczesna technologia DSRC rewolucjonizuje kontrole drogowe w Rumunii
🔸 Powszechna kontrola towarów i nowe obowiązki dla kierowców w Rumunii
Od 1 lipca 2024 roku za brak zgłoszenia w Systemie RO e-Transport dla wszystkich towarów w ruchu międzynarodowym (operacje transportowe import/eksport zarówno w UE, jak i poza UE) obowiązują sankcje karne.
Wysokie kary za brak rejestracji w rumuńskim systemie e-Transport i przesunięcie ich stosowania
Sankcje za brak zgłoszenia w rumuńskim systemie RO e-Transport
SŁOWACJA
1 sierpnia 2024 roku Słowacja wprowadziła jednodniową winietę dla pojazdów o masie poniżej 3,5 tony, co dotyczy przewoźników korzystających z małych samochodów dostawczych i mikrobusów.
Obowiązkowe jednodniowe winiety na Słowacji
SZWAJCARIA
Nowy niemiecko-szwajcarski traktat policyjny umożliwia egzekwowanie mandatów nałożonych w Szwajcarii także na terenie Niemiec. Porozumienie reguluje współpracę policyjną i sądową między obydwoma krajami. Dotychczas w Niemczech mandaty mogły być egzekwowane jedynie w przypadku państw Unii Europejskiej.
Kierowcy powinni mieć się na baczności
🔸 Modernizacja systemu poboru opłat
Szwajcarska Rada Federalna zatwierdziła nowelizację rozporządzenia w sprawie opłat drogowych za użytkowanie pojazdów ciężarowych (SVAV), która weszła w życie 1 maja 2024 roku. Przepisy wykonawcze do SVAG mają na celu modernizację systemu poboru opłat, a także zatwierdzenie podmiotów odpowiedzialnych za rejestrowanie przejechanych kilometrów.
Szwajcaria modernizuje system poboru opłat
WĘGRY
Na Węgrzech 1 stycznia 2024 roku wprowadzono zmiany w systemie opłat drogowych na podstawie emisji CO2. Węgierskie myto jest wieloskładnikowe, a na jego ostateczną wysokość składa się liczba kilometrów, bazowa opłata infrastrukturalna oraz opłata zewnętrzna, mająca na celu pokrycie kosztów zanieczyszczenia powietrza, hałasu i emisji dwutlenku węgla związanych z transportem drogowym. Opłata jest również zależna od strefy – podmiejskiej lub międzymiastowej.
Węgry opłaty drogowe
🔸 Wdrożenie e-CMR
Na początku września 2024 roku Węgry stały się kolejnym krajem, który wdrożył cyfrowy protokół do Konwencji ONZ o międzynarodowym transporcie drogowym towarów. Przejście z papierowych na całkowicie cyfrowe listy przewozowe zwiększy wydajność i bezpieczeństwo transportu towarów na terenie Węgier, a w ostatecznym rozrachunku także do sąsiednich krajów.
Węgry dołączyły do grona krajów korzystających z e-CMR
🔸 Nowe ograniczenia wagowe dla ciężarówek
W węgierskim powiecie Jász-Nagykun-Szolnok w ostatnich latach realizowane były inwestycje oraz budowa odcinka drogi szybkiego ruchu M4 pomiędzy Törökszentmiklós a Kisújszállás, co znacząco zwiększyło ruch ciężarowy w okolicznych miejscowościach. Dlatego władze lokalne, urząd ds. transportu, policja oraz specjaliści z Węgierskich Dróg Krajowych zdecydowały o zmianie organizacji ruchu.
Węgry: nowe ograniczenia wagowe dla ciężarówek
WIELKA BRYTANIA
We wrześniu 2023 roku światło dzienne ujrzała długo oczekiwana ostateczna wersja przepisów dotyczących Standardu Bezpośredniej Widoczności 2024 (Progressive Safe System - PSS). Te regulacje od października 2024 roku obowiązują wszystkie pojazdy użytkowe podróżujące do i z Londynu, włączając w to pojazdy z zagranicy - minimalna liczba gwiazdek wymagana dla Direct Vision Standard wzrosła z jednej do trzech.
Polscy przewoźnicy muszą zadbać o wyposażenie flot
Widmo kar dla przewoźników jeżdżących do Londynu
🔸 Zmiany w imporcie z UE do GB
Po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, nastąpiły zmiany w przepisach dotyczących importu, jednak Wielka Brytania nie zdołała od razu po opuszczeniu UE podjąć wszystkich wymaganych kroków do zapewnienia przestrzegania ustanowionych przepisów prawa. Wymaga to zatem od importerów dostosowywania się do nowych regulacji. Deklaracje bezpieczeństwa i ochrony dotyczące importu do Wielkiej Brytanii z UE (Safety & Security GB) są wymagane od końca października 2024 roku. Każdy, kto nie przedstawi prawidłowej deklaracji, będzie podlegał sankcjom.
Zmiany w imporcie z UE do GB: obowiązek deklaracji S&S GB od 31 października 2024 r.
WŁOCHY
W lipcu 2024 roku we Włoszech wszedł w życie cyfrowy protokół Konwencji Narodów Zjednoczonych, który stanowi podstawę prawną umożliwiającą realizację przewozów w drogowym transporcie towarów bez stosowania dokumentów papierowych. Przejście z papierowych listów przewozowych na dokumenty cyfrowe poprawi efektywność i bezpieczeństwo transportu towarów na terenie Włoch, a w konsekwencji także dostaw do krajów sąsiednich.
Włochy przystąpiły do protokołu e-CMR jako 36. kraj na świecie
🔸 Rewolucja we włoskich przepisach drogowych
20 listopada 2024 roku włoski Senat zatwierdził projekt ustawy o bezpieczeństwie drogowym, wprowadzający szeroko zakrojone zmiany w Kodeksie Drogowym oraz związane z nim regulacje. Nowe przepisy, które wejdą w życie 14 grudnia 2024 roku, mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, zmniejszenie liczby wypadków i promowanie odpowiedzialnych zachowań w ruchu drogowym.
Zaostrzenie kar i nowe zasady dla branży transportowej
UNIA EUROPEJSKA
Od lipca 2024 roku systemy monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), które od lat obowiązują w samochodach osobowych, stały się elementem obowiązkowego wyposażenia także w nowo rejestrowanych ciężarówkach, autobusach i ciężkich naczepach w UE.
Od lipca nowe obowiązki dla firm transportowych
🔸 Czarne skrzynki
Od 7 lipca 2024 roku wszystkie nowo rejestrowane samochody kategorii M1 (osobowe) i N1 (dostawcze do 3,5t) muszą być wyposażone w tzw. czarne skrzynki, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 (autobusy i pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t od 7 stycznia 2026 r.).
Pomogą ustalić okoliczności wypadku. Czarne skrzynki stają się obowiązkowe
🔸 Służby kontrolne będą wiedzieć dużo więcej o kierowcach i przewoźnikach
31 grudnia 2024 roku wejdą w życie zmiany wdrażane przepisami Pakietu Mobilności, zgodnie z którymi podczas kontroli drogowej kierowca będzie obowiązany okazać kompletną dokumentację dotyczącą jego czasu pracy z bieżącego dnia oraz z 56 dni poprzedzających, zamiast 28 obecnie obowiązujących.
56 dni zamiast 28 - służby kontrolne będą wiedzieć dużo więcej o kierowcach i przewoźnikach
🔸 Unieważniono obowiązek powrotu ciężarówek do kraju siedziby co 8 tygodni
4 października 2024 r. zapadł wyrok w sprawie połączonych skarg państw członkowskich, wśród których była też Polska, w sprawie zgodności najbardziej kontrowersyjnych rozwiązań Pakietu Mobilności z prawem traktatowym Unii Europejskiej.
ZAPADŁ WYROK: unieważniono obowiązek powrotu ciężarówek do kraju siedziby co 8 tygodni