Nowe pojazdy użytkowe
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE, napędzana pozytywnymi wynikami na wszystkich czterech kluczowych rynkach, zwiększyła się o 8,5% do 1 170 310 sztuk. Hiszpania była liderem z imponującym wzrostem o 16,7%, za nią uplasowały się Niemcy (8,2%), Włochy (7,3%) i Francja (5,8%).Z kolei rejestracje nowych ciężkich pojazdów ciężarowych w UE odnotowały spadek o 7,5%, zamykając się liczbą 249 708 sztuk w okresie od stycznia do września br. Wynikało to z 9,5-procentowego spadku w segmencie ciężkim (powyżej 16 t), przy czym rejestracje w kategorii średniej (od 3,5 do 16 t) wzrosły o 3%. Mimo że Hiszpania i Włochy pozostały na plusie ze wzrostami odpowiednio o 12% i 2,1%, nie zrównoważyło to spadków w Niemczech (-7%) i we Francji (-4,3%).
Sprzedaż autobusów zwiększyła się o 16% w porównaniu z trzema pierwszymi kwartałami 2023 r., do 27 400 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrosty, zwłaszcza Hiszpania (+21,8%) i Włochy (+21%).
Nowe pojazdy użytkowe wg rodzaju paliwa
Nowe samochody dostawcze do 3,5 t - "dostawcze"W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. olej napędowy pozostał preferowanym wyborem nabywców nowych samochodów dostawczych w UE. Sprzedaż zwiększyła się o 10,6% do 989 975 sztuk, utrzymując stabilny 84,6-procentowy udział w rynku. Wzrost liczby modeli benzynowych (+7,5%) stabilizuje się, odpowiadając za 6,1% udziału. Elektryczne samochody dostawcze gwałtownie spadły o 12,8%, z 5,7-procentowym udziałem w rynku wobec 7,1% w ubiegłym roku. Sprzedaż aut dostawczych z napędem hybrydowo-elektrycznym zmniejszyła się o 4,3% do 2% rynku.
Ciężarowe powyżej 3,5 t (bez autobusów) - "ciężarówki"
Ciężarówki z silnikiem Diesla nadal dominowały w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r., stanowiąc 95,3% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 7,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Liczba rejestracji elektrycznych ciężarówek spadła o 6,6%, przy czym ich udział w rynku pozostał na poziomie ubiegłego roku i wyniósł 2,2%. Wyniki modeli elektrycznych w różnych krajach były zróżnicowane: mimo, że rynki niemiecki (+56,8%) i duński (+22,3%) wzrosły, to nie były one w stanie zniwelować spadków we Francji (-58,4%) i Holandii (-52,7%).
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego/ACEA
grafika poglądowa