🚩Sprzedaż nowych vanów wzrosła o 15%, do 840 409 sztuk, co było spowodowane dwucyfrowym wzrostem na kluczowych rynkach. Największy wzrost odnotowały Niemcy (+19,3%), następnie Hiszpania (+18,5%), Włochy (+17,8%) i Francja (+10,5%).
🚩W przypadku ciężarówek, wzrost był o wiele skromniejszy (+3%), a liczba sprzedanych pojazdów wyniosła łącznie 183 295 sztuk, głównie dzięki 18,2-procentowym wzroście sprzedaży średnich ciężarówek. Sprzedaż ciężkich pojazdów utrzymała się na niemal takim samym poziomie (+0,3%). Dwucyfrowe wzrosty odnotowały Hiszpania (+21,7%) i Włochy (+10,5%, ); jednocyfrowe – Niemcy (+8,1%) i Francja (+5,5%). Jeśli chodzi o sprzedaż autobusów, liczba nowych rejestracji w pierwszej połowie roku wzrosła aż o 28,6% w porównaniu z pierwszą połową 2023 r., osiągając 20 370 sztuk. Wzrosty odnotowano na wszystkich głównych rynkach, w szczególności we Włoszech (+44,6%), Hiszpanii (+24,2%) i Niemczech (+17,8%).
🚩Silnik Diesla pozostał preferowanym rodzajem napędu wśród kupujących nowe furgonetki. Sprzedaż tych pojazdów wzrosła o 16,2% do 708 624 sztuk, utrzymując stabilny udział w rynku na poziomie 84,3%. Modele benzynowe odnotowały wzrost o 15,3%, co stanowi 6% udziału w rynku. Sprzedaż vanów z napędem elektrycznym spadła o 3,7%, (5,8-procentowy udział w rynku w porównaniu z 6,9% w 2023 r). Poprawiła się sprzedaż vanów hybrydowo-elektrycznych o 8,3%, ale nadal stanowi tylko 2,1% rynku.
🚩W segmencie ciężarówek dominowały pojazdy z silnikiem Diesla, stanowiąc 95,7% nowych rejestracji w UE, co stanowi wzrost o 2,6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Sprzedaż ciężarówek z napędem elektrycznym wzrosła aż o 51,6%, zwiększając udział w rynku do prawie 1,9%, w porównaniu z 1,3% w zeszłym roku. Największy wzrost odnotowały Niemcy (+113,9%), co stanowiło 53% sprzedaży ciężarówek z napędem elektrycznym w UE.
🚩Liczba nowych rejestracji autobusów z napędem elektrycznym w UE wzrosła o 45,4%, a udział w rynku zwiększył się z 13,7% do 15,5%. Sprzedaż w Niemczech, drugim co do wielkości rynku pod względem liczby sprzedanych pojazdów, wzrosła o 25,2%, podczas gdy w Hiszpanii o 21,6%, stając się trzecim co do wielkości rynkiem autobusów z napędem elektrycznym. Tymczasem we Francji, która stanowi największy rynek, sprzedaż spadła o 16,4%. Liczba rejestracji autobusów hybrydowo-elektrycznych spadła o 7,5% i obecnie stanowi 9,3% rynku. Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla wzrosły o 35,3%, zwiększając swój udział w rynku z 65,1% do 68,5%.
Źródło: ACEA/PZPM
Utworzona: 2024-08-01