Grudzień w pojazdach użytkowych
Kolejny miesiąc z rzędu (czwarty) spadku na rynku pojazdów użytkowych (spowodowany stosunkowo wysoką zeszłoroczna baza oraz zwiększonymi rejestracjami w sierpniu). Spośród składowych grupy samochodów ciężarowych podwozia samochodowe oraz nieliczne samochody specjalne odnotowały wzrost (+3% i +47%), a ciągniki samochodowe spadek o 24%. Rynek nowych autobusów nadal rośnie znowu w tempie trzycyfrowym (+103%). Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był większy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (+25,5%;+574 szt.). W grudniu 2023r. zarejestrowano 3 240 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-8,7%) i o 6 szt. więcej niż w listopadzie ub.r. Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 982 szt. tj. mniej (-12,8%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 103,1% do poziomu 258 szt. W grupie używanych pojazdów użytkowych o dmc pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w grudniu 2023 r. zarejestrowano 2 666 szt. po 10,6% wzroście. W ostatnim miesiącu ub.r. W całej grupie wyróżniliśmy 2 272 samochodów ciężarowych (+9,9% r/r; -11% m/m) i 394 autobusy (+15% r/r; +31%). Od początku 2023r. sprowadzono 31 396 szt. używanych pojazdów użytkowych (+6,6%; +1 942 szt.), w tej liczbie znalazło się 27 300 samochodów ciężarowych (+5%; +1 500 szt.) i 4 096 autobusów (+19%; +642 szt.).Nowe samochody ciężarowe o dmc>3,5t: grudzień
W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w grudniu 2023r. zarejestrowano 2 982 sztuk. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-12,8 %; -439 szt.) i jednocześnie nieznacznie mniejszy niż w listopadzie ub.r. o 3,2% (-99 szt.). Spadek to efekt z jednej strony wysokiej bazy analogicznego miesiąca ubiegłego roku a z drugiej wyhamowania rynku po nadmiarowych rejestracjach w sierpniu spowodowanych koniecznością zarejestrowania pojazdów nie wyposażonych w nowy inteligentny tachograf (G2V2) przed dniem 21 sierpnia br. Zmniejszenie liczby rejestracji całej grupy samochodów ciężarowych było spowodowane przez zasadniczą grupę ciągników samochodowych. Ciągniki samochodowe (-23,7%) kontynuowały spadkowy trend z września, października i listopada, po czterech wcześniejszych miesiącach wzrostu, ich wydania osiągnęły poziom 1 861 szt. To rezultat niższy niż średnia z ostatnich jedenastu miesięcy (-306 szt.). Zwiększyły się natomiast rejestracje podwozi (+14,3% r/r) osiągając 1 121 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (757 szt.; +3,3% r/r) i samochodów specjalnych (364 szt.; +46,8%). W porównaniu z wynikami z listopada ub.r. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 30,7% (+263 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 62% udz.) popyt zmniejszył się o 16,3% m/m (-362 szt.).W ogólnym rankingu marek w grudniu 2023r. w grupie samochodów o dmc powyżej 3,5t na pierwszym miejscu MAN – wydał 675 szt. i uzyskał 22,6% udz. w rynku, wzrost o 22% r/r. Za nim IVECO 506 szt. (+66%) z udziałem wynoszącym 17%. Następny MERCEDES-BENZ zarejestrował 462 szt. (-32%) co przekłada się na 15% udział w rynku. Czwarte było VOLVO 460 szt. (-22%), który zajął 15% rynku. Piątkę zamknęła SCANIA po rejestracji 372 szt. (-11%). Wśród ciągników samochodowych w grudniu 2023 r. najwięcej zarejestrował MAN (511 szt.; +27% r/r: +9% m/m), potem VOLVO 338 szt. (-21% r/r; -34% m/m) i MERCEDES-BENZ 313 szt. (-44% r/r; -12% m/m). Następna była SCANIA 251 szt. (-9% r/r i -40% m/m) i DAF po wydaniu 229 szt. (-47% r/r; -18% m/m) zamyka pierwszą piątkę. W rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych) w grudniu pierwsze miejsce zajęło IVECO (387 szt.) z 93% wzrostem r/r. Na drugim miejscu znalazł się MAN po wydaniu 164 szt. Trzecie miejsce w tej grupie zajęło MERCEDES-BENZ po wydaniu 149 szt. a czwarte miejsce należało do marki VOLVO – 122 szt. Piąta pozycja przypadła marce SCANIA po wydaniu 121 szt. a na szóstym miejscu RENAULT po wydaniu 89 szt. a siódmy DAF, który wydał 50 szt. pojazdów. W grupie 7 marek, tylko IVECO, MAN i MERCEDES-BENZ zanotowały wzrosty (+93% , 9% i 19%) a reszta marek spadki: VOLVO -25%, a SCANIA -15% DAF -24% i RENAULT -6%. Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w grudniu 2 458 szt. Było to mniej o 584 szt. niż rok wcześniej (-19,2%) i więcej (-10%.) niż w listopadzie. Czołowe miejsca w tej grupie zajęły marki: MAN (652 szt.; +34% r/r), VOLVO (453 szt.; -23%) i MERCEDES-BENZ (407 szt.; 36% r/r). Czwarta była SCANIA (372 szt.; -11%) a za nią DAF (269 szt.; -45) i RENAULT (138 szt.; -42%)
Nowe samochody ciężarowe o dmc>3,5t: styczeń-grudzień
W całym 2023 r. zarejestrowano 35 502 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 1,7%. To najlepszy roczny rezultat, przewyższający dotąd rekordowy 2022r o 595 szt. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o dmc powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydało VOLVO (6 644 szt.) po 6% wzroście. Drugi był MERCEDES-BENZ (6 144; -12%), który wyprzedza markę DAF (5 750; -22%). SCANIA jest czwarta (5 241 szt. +25%), a piąty MAN (+10%) po wydaniu 5 166 szt. Lider VOLVO w 2023 r. miał prawie 19% udziału w rynku zyskując 0,8 pkt proc. wobec ubiegłego roku. Kolejne firmy miały odpowiednio 17%, 16%, 15% i 15% udziału w rynku. Pierwsza piątka skupiła w 2023r prawie 82% rynku a 84% rok temu. W całej grupie znalazło się 25 703 ciągników. Ich liczebność zmniejszyła się w porównaniu z poziomem w 2022r. o 485 szt. (-1,9%). Wśród nich na czele jest VOLVO z liczbą 5 203 rejestracji (+7%), uzyskało 20% rynku. (+1,7 pkt. proc.). Za nim DAF (4 977 szt. -25%) zmniejszyło udział o 5,5 pkt. proc do 19% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ (4 744 szt.; -14%; 18% udz.), który stracił 2,5 pkt. proc. Na czwartym SCANIA z udziałem 17% (4 293 +38%), zyskała +4,8 proc. rynku i następny MAN z 14% udziałem (3 584; +5%). Za nim Renault (5% udz.), Iveco (4% udz.) i Ford Trucks (2%), który wydał 478 szt. a w roku wcześniejszym 650 szt. W tym samym czasie wydano 9 799 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+12,4%; +1 080 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (2 342 szt. 24% udz.) a vice liderem MAN (1 581 szt.; 16% udz.). Na trzeciej pozycji VOLVO (1 441 szt. i 15% udz.). Dwie kolejne marki to MERCEDES-BENZ (1 399) i SCANIA (948). Wśród samochodów najcięższych o dmc od 16t, które stanowią 90% rynku samochodów ciężarowych w 2023 w ogólnym rankingu pierwsze jest VOLVO (6 574 szt.; 21% udz.) po wzroście o 5%. Na drugim miejscu MERCEDES-BENZ (5 732 szt.; 18% udz.), spadek o 13% a trzeci DAF (5 624 szt.; -22% i 18% udz.). Tuż za podium SCANIA (5 241 szt.; +25%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN (4 758 szt.; +9% i 15% udz.). Wyniki marek na kolejnych miejscach są bardzo zróżnicowane RENAULT (1 965), IVECO (1 344), a dalej FORD TRUCKS (487).Samochody dostawcze: grudzień
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w grudniu 2023 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 6 280 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 9,6% (+549 szt.) r/r. W porównaniu z rezultatem z listopada ub.r. rynek samochodów dostawczych był większy o 803 szt. (+14,7%). Ostatni miesięczny rezultat rejestracji jest niejako zaskoczeniem bowiem dane po 20 dniach nie wskazywały takiego wyniku, w tym czasie zarejestrowano 3 701 aut co oznacza, że ostatniej dekadzie (pięć dni roboczych) zarejestrowano 41% miesięcznego wolumenu. To ósmy w całym roku miesiąc ze wzrostem i dobry prognostyk na przyszły rok. Osiągnięty rezultat jest daleki od najlepszego w historii 2020r. kiedy zarejestrowano 7 924 szt. W grudniu 2023 r. pozycja leadera wśród samochodów dostawczych niezmiennie należała do marki Renault, która zarejestrowała 1 430 szt. (+20,4% r/r). Na drugim miejscu Iveco 879 szt. (+27,4%). Trzeci był Mercedes-Benz, który zarejestrował 761 szt. o 10,3% więcej niż w grudniu 2022 roku. Volkswagen był czwarty z wynikiem 751 szt. (+79,7%). Piątkę zamyka Ford (666 szt.; +13,3%). W ogólnym rankingu modeli, w grudniu 2023r. miejsce leadera przypadło Renault Master (980 szt.). Na drugim miejscu Iveco Daily (879 szt.), Mercedes-Benz Sprinter trzeci z liczbą 648 szt., a czwarty Volkswagen Crafter (355 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit z wynikiem 301 szt.Samochody dostawcze: styczeń-grudzień
Od początku 2023 r. przybyło 64 522 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, więcej o 3,7% (+2 286 szt.) r/r. W rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 13 380 szt. nieznacznie lepiej niż rok temu (+3,5%). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła w tym okresie 20,7% rynku. Drugi był Ford z wynikiem 9 156 szt. (+6,5% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 7 418 szt. (+6,6%), wyprzedził marki: Toyota (6 826 szt. +46,7%) oraz Volkswagen (5 788 szt.; +33,8%). W ogólnym rankingu modeli w 2023r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 10 050 szt.; drugie było Iveco Daily (5 682 szt.); trzeci Fiat Ducato (4 971 szt.); Mercedes-Benz Sprinter był czwarty (4 661 szt.), a za nim Ford Transit (4 221 szt.).Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego