Jednym z obszarów wymagających podniesienia kompetencji obecnie zatrudnionych jest obsługa celna, która wymaga zarówno znajomości przepisów, jak i umiejętności efektywnej współpracy z wyspecjalizowanymi podmiotami komentuje Joanna Porath, prezeska AC Porath.W obliczu niedoborów kadrowych firmy coraz częściej decydują się na obsługę wybranych procesów przez zewnętrzne firmy. Ostatnie lata pokazały, jak ważna jest współpraca ze specjalistami w obszarze celnym - czy to w przypadku Brexitu i dynamicznie zmieniających się regulacji na rynku brytyjskim, czy w obliczu wojny w Ukrainie i związanych z nią wyzwań w handlu międzynarodowym.
W czasie Brexitu firmy, których pracownicy potrafili efektywnie współpracować z wyspecjalizowanymi partnerami, szybciej dostosowały się do nowych wymogów i utrzymały płynność operacji. Podobne wyzwania przyniosła wojna w Ukrainie. Zmieniające się okoliczności na granicy polsko-ukraińskiej, kwestie importu produktów rolnych czy nowe regulacje wymagały nie tylko specjalistycznej wiedzy celnej, ale też umiejętności sprawnego rozwiązywania problemów we współpracy z agencjami celnymi. Obecnie stoimy przed kolejnym wyzwaniem - dynamicznym rozwojem e-commerce i związaną z tym koniecznością obsługi rosnącej liczby przesyłek międzynarodowych, co wymaga szczególnej sprawności w obszarze celnym mówi Joanna Porath.
Obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na szkolenia z zakresu procedur celnych i współpracy z agencjami celnymi. Firmy zdają sobie sprawę, że w obliczu niedoborów kadrowych muszą zwiększać efektywność poprzez działania z wyspecjalizowanymi partnerami. Kluczowe jest, by pracownicy firm TSL rozumieli specyfikę procesów celnych i potrafili efektywnie komunikować się z działami operacyjnymi Joanna Tymińska z Akademii Celnej.Według raportu PIE, sektor TSL będzie musiał również zmierzyć się z wyzwaniem związanym z cyfryzacją. W 2023 roku tylko 3,7 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań sztucznej inteligencji, podczas gdy średnia unijna wynosi 8 proc. To pokazuje, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w obszarze transformacji cyfrowej branży.
Źródło: AC Porath