Program ma obowiązywać od 1 kwietnia do 30 czerwca, z możliwością przedłużenia w zależności od sytuacji na rynkach. Łącznie z bezpośrednią pomocą dla sektora w wysokości 450 mln, kwota wsparcia dla sektora transportu to ponad 1000 mln euro.
Środki podjęte przez rząd mają pomóc w osiągnięciu dwóch głównych celów:
• natychmiastowe obniżenie ceny paliw, z których korzystają przewoźnicy;
• szybkie i zdecydowane wsparcie firm w branży TSL, w tym poprzez uruchomienie bezpośrednich form pomocy i mechanizmów mających zapewnić ich płynność finansową;
• ochronę socjalnej dla osób samozatrudnionych;
• zrównoważenie istniejących różnic między podmiotami sektora drogowego transportu towarowego, w celu poprawy jego pozycji i konkurencyjności.
Dopłaty do ceny paliwa, jakie otrzymają firmy transportowe, są zaliczane do pierwszej grupy środków, których realizację ma nadzorować Krajową Komisję ds. Rynków i Konkurencji (CNMC).
Druga grupa obejmuje następujące środki:
• pomoc bezpośrednia w wysokości 450 mln euro dla firm zajmujących się transportem towarów i osób w zależności od typu pojazdu. Kwota wsparcia wyniesie 1250 euro za ciężarówkę, 950 za autobus, 500 za furgonetkę i 300 za pojazd lekki (taksówki, samochody do wynajęcia z kierowcą i karetki).
• natychmiastowe wydłużenie okresu zapadalności kredytów gwarantowanych przez Oficjalny Instytut Kredytowy (ICO) do 8-10 lat oraz wydłużenie okresu karencji dla kredytów gwarantowanych przez ICO o 6 miesięcy;
• uruchomienie nowej linii kredytowej gwarantowanej przez ICO z 12-miesięcznym okresem karencji;
• comiesięczny zwrot podatku za korzystanie z paliwa dla celów zawodowych począwszy od kwietnia zamiast dotychczasowego zwrotu realizowanego co kwartał.
W ramach działań mających na celu ochronę socjalną osób samozatrudnionych, środki budżetowe przeznaczone na pomoc w przekwalifikowaniu się dla osób odchodzących z zawodu przewoźnika zostaną podwojone z 10 do 20 mln euro w 2022 roku.
W sektorze transportu drogowego jest znaczna liczba starszych pracowników wykonujących ten zawód, którzy nie mają dość zasobów finansowych, aby mogli sobie pozwolić na rezygnację z zawodu przed osiągnięciem 65 roku życia. W obliczu tej sytuacji Ministerstwo Transportu przeznacza znaczną część swojego budżetu na pomoc w wysokości do 30 000 euro dla jednej osoby samozatrudnionej, która dzięki osiągniętemu porozumieniu zostanie podwojona, aby można nią objąć większą liczbę samozatrudnionych.
Utworzona: 2022-03-25