Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kierowcy ciężarówek pod presją. UE stawia na ochronę słabszych uczestników ruchu

Utworzona: 2024-11-16


Podczas tegorocznego wydarzenia Allianz Autotag omówiono kwestie poprawy bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów, motocyklistów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Dane pokazują, że na miejskich skrzyżowaniach i przy manewrach ciężkich pojazdów najczęściej dochodzi do niebezpiecznych sytuacji.

Wyjątkowe wyzwania dla kierowców ciężarówek

Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego, w niemieckich miastach aż 80% śmiertelnych wypadków drogowych dotyczy niechronionych uczestników ruchu. W 2023 roku liczba śmiertelnych wypadków z udziałem rowerzystów wzrosła o 17% w stosunku do 2010 r. W tym samym czasie bezpieczeństwo użytkowników samochodów poprawiło się, a liczba ofiar śmiertelnych spadła o 35%. Kierowcy ciężarówek, poruszając się po ulicach z dużym natężeniem ruchu pieszych i rowerzystów, muszą nie tylko dbać o terminowość dostaw, ale również reagować na dynamiczne i często trudne do przewidzenia zachowania innych uczestników ruchu.

W 2022 roku ciężarówki stanowiły 6% zarejestrowanych pojazdów, jednak były zaangażowane aż w 22% śmiertelnych wypadków drogowych. Największe zagrożenie dla pieszych i rowerzystów powstaje, gdy kierowcy ciężarówek wykonują skręty, zwłaszcza w prawo. Utrudnieniem są tzw. martwe pola, które utrudniają kierowcom dostrzeżenie osób znajdujących się blisko pojazdu, zwłaszcza przy skrzyżowaniach i podczas wykonywania manewrów, np. zmiany pasa.

Nowe technologie i przepisy: co to oznacza dla kierowców?

Aby poprawić bezpieczeństwo i chronić słabszych uczestników ruchu, Unia Europejska wprowadza kolejne przepisy. Od lipca 2024 roku wszystkie nowo rejestrowane ciężarówki muszą być wyposażone w dodatkowe systemy wspomagania jazdy, takie jak czujniki zbliżeniowe i kamery monitorujące martwe pola. Te innowacje mają wspierać kierowców w unikaniu ryzykownych sytuacji – na przykład w precyzyjniejszym dostrzeganiu pieszych, rowerzystów i motocyklistów znajdujących się w niewidocznych obszarach wokół pojazdu. Wdrażanie takich rozwiązań jest elementem unijnej „Wizji Zero”, której celem jest wyeliminowanie śmiertelnych wypadków drogowych do 2050 roku.

Nowe systemy wspomagania, jak asystenci hamowania awaryjnego i wykrywania martwego pola, mogą stać się dla kierowców prawdziwym wsparciem, o ile ich działanie będzie precyzyjne i dostosowane do realnych zagrożeń na drodze. Jak zauważa Christian Sahr, dyrektor Allianz Center for Technology (AZT), obecność systemów wspomagających nie wystarczy, jeśli ich jakość i skuteczność nie spełniają wymogów. Systemy bezpieczeństwa, takie jak asystent hamowania awaryjnego, muszą być w stanie skutecznie zatrzymać pojazd przed przeszkodą, zamiast jedynie redukować prędkość o kilka kilometrów na godzinę, co może nie wystarczyć do uniknięcia kolizji.

Korzyści dla firm transportowych i kierowców

Wdrażanie nowoczesnych systemów wspomagania to korzyść nie tylko dla bezpieczeństwa, ale również dla ekonomii przedsiębiorstw transportowych. Bezpieczniejsze pojazdy mogą znacząco obniżyć ryzyko wypadków, a tym samym zmniejszyć liczbę przestojów oraz koszty napraw. Przedsiębiorstwa mogą również liczyć na obniżenie składek ubezpieczeniowych, co wpływa korzystnie na ogólne koszty operacyjne. Według AZT, wskaźniki bezpieczeństwa pojazdów mogą stanowić podstawę do negocjacji z ubezpieczycielami, a operatorzy flot będą mogli wybrać modele ciężarówek lepiej chroniące kierowcę i innych uczestników ruchu drogowego.

Źródło: Allianz
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels