Porady i przykłady
Jak korzystać z ulgi na sanitariaty w transporcie międzynarodowym?
Aby móc korzystać z ulgi na sanitariaty wymagane są zapisy w dokumentacji np. w regulaminie wynagradzania oraz weryfikacja realnych średnich kosztów np. za toalety w określonych krajach, po których poruszają się kierowcy. Wbrew pozorom spełnienie obu warunków nie jest niczym skomplikowanym!
To, co ważne, to fakt, że nie rekomendujemy naliczać stałej miesięcznej kwoty zwrotu za korzystanie z sanitariatów. Stawka zwrotu powinna być zależna od liczby dni, kiedy kierowca przebywa w trasie. Oczywiście zwrot kosztów za korzystanie z sanitariatów w całości jest bez podatku, a w przypadku ZUS tylko powyżej przychodu wyższego od przeciętnego wynagrodzenia.
To, co również warto podkreślić to fakt, że wprowadzenie zwrotu kosztów sanitariatów nie jest obowiązkowe, ale8230; opłacane.
Jeden prosty zapis w regulaminie wynagradzania, a możliwe są pewne oszczędności. Mowa o możliwości zwrotów za korzystanie z urządzeń sanitarnych, które nie podlegają pod stawkę ZUS i podatek dochodowy. Jakie zapisy zatem należy wprowadzić i8230; czy rzeczywiście warto?!
Po nowelizacji Ustawy o Czasie Pracy Kierowców i nowelizacji Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych opłaty za korzystanie z urządzeń sanitarnych nie podlegają opodatkowaniu i ZUS. To oczywiście dobra informacja dla pracodawców, bo dzięki wprowadzeniu do regulaminu wynagradzania zwrotu za korzystanie z sanitariatów mogą obniżyć koszty pracodawcy.
Co jeżeli kierowca nie zrobi wpisu manualnego z dojazdu busem lub wpis ten będzie błędny?
Przedsiębio rca może stworzyć wpis manualny, którego nie dokonał kierowca. Szykując się do kontroli Inspektoratu Transportu Drogowego, przedsiębiorca opisuje sytuację, .izuje liczbę godzin odpoczynku kierowcy oraz liczbę cykli 24-godzinnych w ciągu tygodnia tak, aby dostosować dyspozycję/ dyżur bez ryzyka naruszeń. Po wykryciu błędu we wpisie manualnym kierowca powinien zrobić wydruk z tachografu i opisać faktyczną sytuację, a przedsiębiorca w programie do ewidencji czasu pracy kierowców opisać sytuację w adnotacjach.
Konsekwencje finansowe dla przedsiębiorcy w związku z naruszeniami lub odebranie kierowcy prawa jazdy przez Inspektorat Transportu Drogowego to sytuacje, których można uniknąć. Jednym z warunków jest prawidłowe planowanie i wpisywanie dyspozycji lub innej pracy, jeżeli kierowca dojeżdża, lub wraca busem do/z auta ciężarowego zostawionego za granicą (dotyczy to również dojazdu krajowego lub przewozu osób). O sposobie rejestrowania dojazdów mówi Art. 9 ust. 2 i 3 Rozp. (WE) 561/2006.
Odpoczynek
Każdy dojazd kierowcy do samochodu, który znajduje się poza siedzibą przedsiębiorcy lub poza miejscem zamieszkania kierowcy, nie jest traktowany jako odpoczynek (np., gdy auto zostaje za granicą, a kierowca wraca do kraju busem lub, gdy samochód jest serwisowany za granicą poza siedzibą firmy i kierowca raz na jakiś czas musi wrócić za granicę po samochód). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy kierowca posiada dostęp do koi lub kuszetki. Wówczas dojazd kuszetką jest traktowany jako odpoczynek i czas pracy liczy się od momentu, gdy kierowca włoży kartę do tachografu, a w przewozie osób, od momentu gdy kończy się czas pracy kierowcy.
''Inna praca''
W przypadku, gdy kierowca, który dojeżdża busem, jednocześnie go prowadzi, dojazd ten jest traktowany jako ''inna praca''. Jeżeli tachograf w trakcie drogi powrotnej busem wymaga od kierowcy wpisu manualnego, to wpis ten należy zarejestrować jako ''inną pracę''. Ustawa nie mówi jednak wprost o sytuacji kierowców pasażerów przewożonych w służbowym busie dlatego, aby sklasyfikować czynności kierowców pasażerów należy wziąć pod uwagę Rozp. (UE) nr 165/2014 Art. 34 pkt 5. W rozporządzeniu znajduje się informacja o tym, że kierowcy używają tachografów pod symbolem koperty ''okresy gotowości'', które są zdefiniowane w art. 3 lit. b) dyrektywy 2002/15/WE. A zatem jeżeli kierowca jedzie busem jako pasażer, to czas przejazdu nie będzie liczony jako odpoczynek, ale jako okres gotowości/dyspozycja. Zgodnie z tym, wszyscy kierowcy, którzy są przewożeni busem jako pasażerowie, powinni wpisać w tachograf kopertę przy tworzeniu wpisu manualnego, gdy wsiadają do auta ciężarowego (po dowiezieniu busem do ciężarówki).
W najnowszym filmie dostępnym na naszym k.e dowiesz się, jak dokładnie obliczyć wynagrodzenie kierowcy międzynarodowego, porównując kroki "po staremu" i "po nowemu". Przean.alizujemy zmiany w przepisach i procedurach, które wpłynęły na proces wyliczania wynagrodzenia kierowcy.
Rozpoczniemy od omówienia starych metod obliczania wynagrodzenia. Następnie przejdziemy do nowych regulacji i zaktualizowanych zasad, które mogą wpłynąć na zarobki kierowców międzynarodowych.
W trakcie filmu przedstawimy konkretne kroki, jakie należy podjąć, aby obliczyć wynagrodzenie kierowcy, uwzględniając najnowsze przepisy i wymogi. Porównamy różnice pomiędzy dotychczasowym podejściem a nowymi standardami, pomagając Ci zrozumieć, jakie elementy należy wziąć pod uwagę podczas tego procesu.
Jeśli jesteś kierowcą międzynarodowym, przedsiębiorcą transportowym lub po prostu zainteresowany branżą, ten film dostarczy Ci istotnych informacji na temat obliczania wynagrodzenia w kontekście zmieniających się norm i regulacji. Nie przegap tego ważnego odcinka, który pomoże Ci lepiej zrozumieć, jak efektywnie zarządzać finansami w świecie międzynarodowej logistyki.