Dekret zawiera bardzo szeroki zestaw środków, które wpłyną na różne obszary transportu.
Zakaz załadunku i rozładunku: zabrania się kierowcom wykonywania czynności załadunku i rozładunku towarów zarówno w miejscu wyjazdu jak i w punkcie docelowym usługi transportowej, z wyjątkiem niektórych specjalności, które ze względu na ich specyfikę wymagają ich udziału, np. w przypadku przeprowadzek, cystern, autotransporterów, dźwigów, przesyłek i dostaw ładunków drobnicowych do punktów sprzedaży. W takich przypadkach oprócz wynagrodzenia za przewóz, przewoźnik otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, które również musi być wyszczególnione na fakturze. Wspomniane rozporządzenie wejdzie w życie za 6 miesięcy, aby umożliwić właścicielom punktów załadunku i rozładunku zatrudnianie i przeszkolenie operatorów wózków widłowych oraz pracowników magazynów. Nieprzestrzeganie tego zakazu będzie karane jako bardzo poważne wykroczenie grzywną do 4600 euro.
Obowiązek dostosowania stawek transportowych do zmian w cenach oleju napędowego: wprowadza się obowiązek aktualizacji stawek przewozowych, które przewoźnicy otrzymują od swoich klientów, bez możliwości zawarcia innych ustaleń w tej kwestii, i które mają obowiązywać we wszystkich trwających umowach przewozowych, zarówno pisemnych, jak i ustnych (ponad 80% umów w sektorze transportu zawieranych zawiera się w formie ustnej), stosując formułę przewidzianą w aktualnym Rozporządzeniu Ministra w sprawie warunków zawierania umów, która ustanawia różne progi podwyżek cen paliwa dla różnych kategorii wagowych pojazdów, przy których stawki transportowe muszą być zaktualizowane:
stawki muszą być aktualizowane jeśli nastąpi
• 30% wzrost ceny oleju napędowego w przypadku ciężarówek o dużym tonażu (powyżej 20 ton dmc),
• 20% wzrost w przypadku ciężarówek o średnim tonażu (od 3,5 do 20 ton) oraz dla ciężarówek budowlanych
• 10% wzrost w przypadku pojazdów dostawczych do 3,5 tony.
Aby móc przeciwdziałać silnemu wzrostowi cen oleju napędowego w ostatnich miesiącach, w Dekrecie zawarto zapis dodatkowy, który przewiduje obowiązek stosowania powyższej formuły w celu uwzględnienia wzrostu ceny oleju napędowego w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Przewoźnicy, którzy zawarli pisemną umowę ze swoim klientem obejmującą inną formułę waloryzacji, będą mieli 6 miesięcy na dostosowanie jej do nowych przepisów.
Kontrola zagranicznych firm transportowych, które działają w Hiszpanii: Europejska dyrektywa w sprawie delegowanych kierowców jest obecnie transponowana do hiszpańskiego prawa pracy, co pozwoli na skuteczną kontrolę nieuczciwej konkurencji ze strony zagranicznych firm transportowych, które działają w Hiszpanii (firm wydmuszek), ponieważ przed wykonaniem jakiejkolwiek usługi transportu międzynarodowego lub kabotażu z punktem początkowym lub docelowym na terenie Hiszpanii, przewoźnicy zagraniczni muszą poinformować o tym drogą elektroniczną, a także przestrzegać istniejących warunków płacowych obowiązujących w krajowych układach zbiorowych.
Czas oczekiwania w punktach załadunku i rozładunku: Maksymalny ustalony czas oczekiwania samochodów ciężarowych w punktach załadunku i rozładunku na wykonanie tych zadań zostaje prawnie skrócony do 1 godziny, po czym przewoźnik będzie miał prawo domagać się odszkodowania od klienta do ponadwymiarowe zatrzymanie.
Utworzona: 2022-03-02