Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Ciągniki: odbicie w rejestracjach po 19 miesiącach spadków

Utworzona: 2025-05-18


W kwietniu br. rejestracje pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 tony przerwały serię spadów z poprzedniego roku i z pierwszego kwartału bieżącego roku. Zarejestrowano 2886 sztuk, czyli o 9,7% więcej niż przed rokiem i o 5,2% więcej niż w marcu br. Wzrósł kluczowy w transporcie drogowym segment ciągników (+17%).

Kwiecień 2025

Jak poinformował w comiesięcznym komunikacie Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w kwietniu br. zarejestrowano 2686 nowych samochodów ciężarowych (+11,1% r/r; +268 szt.), natomiast nowych autobusów 200 szt. (-5,7% r/r). To trzeci wynik kwietnia po 2021 r. i 2018 r., kiedy zarejestrowano więcej pojazdów użytkowych pow. 3,5 t - odpowiednio 3200 i 3000 szt. W tegorocznym kwietniu zwiększył się kluczowy w transporcie drogowym segment ciągników - ich wydania osiągnęły poziom 1971 szt. (+16,6% r/r). W segmencie podwozi samochodów ciężarowych zanotowano wynik 615 szt. (-5,7% r/r), natomiast w kategorii pojazdów specjalnych zarejestrowano 100 jednostek (+33,3%).

Co dalej?

Rynek samochodów ciężarowych był w głębokim kryzysie od września 2023 r. do marca 2025 r. Ostatni miesiąc daje nadzieję na dalsze odbicie pomimo, że otoczenie gospodarcze nie zmienia się radykalnie. Indeks S&P Global Poland Manufacturing PMI w kwietniu 2025 spadł do poziomu 50,2 pkt. w porównaniu z 50,7 pkt. w poprzednim badaniu. Nieznaczne osłabienie nastrojów menagerów wiąże się z dużą niepewnością związaną z dalszym rozwojem rynku po zapowiedziach związanych z polityką celną.

Styczeń-kwiecień 2025

Od początku 2025 roku przybyło 9750 szt. nowych pojazdów użytkowych o dmc pow. 3,5 t, co oznacza spadek (-5,8%) w zestawieniu z porównywalnym okresem poprzedniego roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 9010, czyli 6,6% mniej niż w 2024 r., a segment autobusów zwiększył się w tym czasie o 4,2% do 740 szt.

W grupie samochodów o dmc powyżej 3,5 t od początku roku do końca kwietnia najwięcej pojazdów wydała Scania (2051 szt.; -9%), na drugim miejscu sklasyfikowano Volvo (1969 szt.; +23%), na trzecim markę DAF (1287; +17%), na czwartym MAN-a (1131 szt.; -23%), a na piątym markę Mercedes-Benz (1104 szt.;-32%). W tej grupie znalazło się 6609 ciągników samochodowych, których liczebność zmniejszyła się w porównaniu z poziomem w 2024 r. o 417 szt. (-5,9%). W kategorii ciągników na czele rankingu marek znalazła się Scania z liczbą 1680 rejestracji (-2%), a za nią w kolejności osiągniętego wynku: Volvo (1672 szt.; +30%), DAF (1105 szt.; +19%), Mercedes-Benz (731; -36%) i MAN (725; -37%).

W tym samym czasie wydano użytkownikom 2401 podwozi (-8,3%; -218 szt.). W tym segmencie pozycję lidera zdobyło IVECO (503 szt.; 21% udziału w rynku), na drugim mejscu sklasyfikowano MAN-a (406 szt.; 17% udz.), na trzecim Mercedesa (373 szt.; 16% udz.), na czwartym markę Scania (15% udz.), a na piątym Volvo (12% udz.).

Wśród pojazdów ciężkich (dmc od 16 t wzwyż), które stanowią ponad 91% rynku samochodów ciężarowych w rankingu marek od stycznia do kwietnia pierwszą lokatę wypracowała Scania (2051 szt.; 25% udz.), druga przypadła w udziale Volvo (1965 szt.; 24% udz.), trzecie miejsce zdobył DAF (1258 szt.; 15% udz.), czwarte MAN (1036 szt.; 13% udz.) i piąte Mercedes-Benz (1005 szt.; -32% i 12% udz.).

Pojazdy używane

Od początku roku sprowadzono z zagranicy 10 891 szt. używanych pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 t (-11,5%; -1419 szt.). W tej liczbie znalazło się 9685 samochodów ciężarowych (-9,9%; -1059 szt.) oraz 1206 autobusów (-23%; -360 szt.). W samym kwietniu br. zarejestrowano 2570 "używek" po 17,6-procentowym spadku. W minionym miesiącu w tej kategorii odnotowano wynik 2287 wśród ciężarówek (-17,6% r/r; -7,6% m/m) i 283 wśród autobusów (-19,6% szt. r/r; -15,8% m/m).

Źródło: PZPM
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels