Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kontrola NIK: Nieczytelne znaki, złe oznakowanie – polskie drogi zagrożeniem

Utworzona: 2025-05-17


Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: na wielu odcinkach dróg publicznych w Polsce panuje chaos informacyjny wynikający z nieczytelnego, błędnego lub nadmiarowego oznakowania. Braki kadrowe w jednostkach odpowiedzialnych za zarządzanie ruchem, uszkodzone znaki, a także zagęszczenie reklam utrudniających ich dostrzeżenie to tylko niektóre problemy.

Kontrola NIK wykazała, że żaden z 19 skontrolowanych organów nie realizował powierzonych zadań w zakresie oznakowania dróg w pełni prawidłowo. System zarządzania ruchem drogowym w Polsce jest rozproszony – obejmuje 331 organów: Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, 16 marszałków województw oraz 314 starostów. Nadzór sprawuje minister infrastruktury (na drogach krajowych) i 16 wojewodów (na pozostałych drogach). NIK ocenia, że system ten nie działa efektywnie – w latach 2022–2024 liczba wypadków wzrosła o 7%, a Polska pozostaje jednym z krajów UE o najniższym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przed kontrolą NIK przeprowadziła ankietę wśród kierowców. Wynika z niej, że 89% ankietowanych uważa, że znaków na drogach jest za dużo, a 67% – że są one nieczytelne i wysyłają niejasne komunikaty. W ramach kontroli zbadano 211 km dróg oraz 178 skrzyżowań. Na 63% odcinków wprowadzone oznakowanie było niezgodne z przepisami, a na 48% zastosowano elementy BRD (bariery, progi, słupki), które nie były ujęte w zatwierdzonych projektach. W sumie stwierdzono co najmniej 1000 znaków drogowych i urządzeń BRD ustawionych niezgodnie z przepisami.

Przykład chaosu informacyjnego to warszawskie rondo Zgrupowania AK „Radosław”, gdzie zlokalizowano aż 147 znaków drogowych. W latach 2022–2023 odnotowano tam 198 zdarzeń drogowych. NIK podkreśla, że nadmierne oznakowanie w miejscach wymagających skupienia może utrudniać percepcję i przyczyniać się do błędów kierowców.

Ministerstwo Infrastruktury, odpowiedzialne za nadzór nad ruchem drogowym na drogach krajowych, przez dwa lata realizowało te zadania przy udziale jednego, a później czterech pracowników. W praktyce oznaczało to objęcie nadzorem średnio zaledwie 7% sieci dróg rocznie. Minister nie prowadził analiz ani nie pozyskiwał danych o stanie oznakowania dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, tłumacząc to brakiem podstaw prawnych.

W związku z wynikami kontroli NIK wystąpiła do Ministra Infrastruktury z wnioskami m.in. o:
🚩 wzmocnienie nadzoru nad całością systemu zarządzania ruchem drogowym,
🚩współpracę z MSWiA i wojewodami w zakresie nadzoru i standardów kontroli,
🚩analizę i uproszczenie przepisów dotyczących oznakowania oraz urządzeń BRD,
🚩ograniczenie reklam w pasie drogowym, zwłaszcza w pobliżu skrzyżowań i przejść dla pieszych,
🚩wzmocnienie roli organów zarządzających ruchem, w tym obowiązek realizacji zaleceń pokontrolnych.

NIK jednoznacznie stwierdza, że obecny system zarządzania ruchem drogowym wymaga pilnych zmian, zarówno w zakresie nadzoru, jak i samego projektowania i wdrażania oznakowania drogowego. Obecna sytuacja wpływa negatywnie nie tylko na bezpieczeństwo kierowców i pieszych, ale także na efektywność transportu drogowego w Polsce.

Źródło: NIK
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels