Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Jak zmieniają się warsztaty samochodowe na przestrzeni lat?


W ciągu ostatnich dwóch dekad warsztaty samochodowe przeszły prawdziwą rewolucję, zarówno pod względem organizacji przestrzeni, jak i standardów obsługi klientów. Zmiany te są odpowiedzią na rosnące wymagania rynku, ale też efektem ewolucji samej branży motoryzacyjnej.

Kilkanaście lat temu typowy warsztat był często zastawiony częściami, narzędziami i różnymi płynami. Mechanicy pracowali w małych, ciasnych pomieszczeniach, gdzie trudno było się poruszać. To utrudniało pracę i wpływało na jej jakość. Teraz właściciele warsztatów widzą, że dobrze zorganizowana przestrzeń pozwala na sprawniejszą obsługę pojazdów. Dziś warsztaty są uporządkowane, z jasno wydzielonymi stanowiskami i logicznym przechowywaniem części oraz narzędzi.

Wyposażenie warsztatu, a zmiana rodzaju napraw w samochodach

Wyposażenie warsztatu musi ewoluować równolegle z pojazdami, które trafiają na stanowiska naprawcze.

Jeszcze 20 lat temu standardem były 14- czy 15-calowe felgi, a dziś nawet w kompaktowych autach montuje się koła 17- czy 18-calowe. W SUV-ach i autach premium 20-calowe obręcze nikogo już nie dziwią. To wymusiło na warsztatach zakup sprzętu dostosowanego do obsługi takich rozmiarów kół. Szczególnie stare montażownice często nie radzą sobie z większymi kołami, więc inwestycja w nowy sprzęt stała się koniecznością dla warsztatów, które chcą obsługiwać współczesne auta.

Dzisiejsze wyważarki i montażownice to sprzęt na zupełnie innym poziomie technologicznym niż jeszcze 10 lat temu. Zamiast ręcznego ustawiania parametrów, mamy teraz urządzenia z automatycznym skanowaniem rozmiarów koła. Nowoczesne, duże montażownice posiadają centralny uchwyt koła oraz specjalne rolki, które minimalizują ryzyko uszkodzenia drogich felg aluminiowych.

Źródło: INVENTO

Wyważarki zostały wyposażone w lasery precyzyjnie wskazujące miejsce klejenia ciężarków oraz oświetlenie LED, które rozjaśnia strefę pracy i również ułatwia klejenie ciężarka szczególnie przy ciemnych felgach. Warto również wspomnieć o dynamicznym rozwoju podnośników koła dedykowanych do wyważarek czy montażownic, które mają za zadanie odciążyć serwisanta podczas pracy z bardzo dużymi, ciężkimi kołami. To wszystko sprawia, że praca z kołami jest szybsza, dokładniejsza i mniej męcząca dla mechanika.

Samochody elektryczne - nowe wyzwania serwisowe

Auta elektryczne nie wymagają wielu standardowych usług jak wymiana oleju, filtrów czy pasków rozrządu. Nie oznacza to, że mechanicy będą mieli mniej pracy - po prostu zmieni się jej charakter. Gdy warsztaty tracą przychody z tradycyjnych usług, pojawiają się nowe możliwości zarobku. Kalibracja systemów ADAS (kamery, radary) staje się usługą, która może wypełnić lukę. Ustawienie geometrii kół nabiera większego znaczenia, bo może to wpłynąć na zasięg pojazdu elektrycznego. Warsztaty, które szybko przystosują się do tych zmian i zainwestują w odpowiedni sprzęt oraz szkolenia, mają szansę zwiększyć swoje przychody.

Źródło: INVENTO

Niektóre rzeczy nigdy się nie zmienią

Niezależnie od tego, czy mówimy o klasycznym aucie spalinowym, hybrydzie czy w pełni elektrycznym pojeździe - podstawowa zasada pozostaje ta sama: koło musi się toczyć.

Dokręcenie śrub z odpowiednią siłą zawsze było i będzie kluczowe dla bezpieczeństwa. Klucze udarowe (pneumatyczne czy akumulatorowe) przyspieszają pracę, ale ostateczne dokręcenie musi być wykonane z precyzyjnie określonym momentem. W warsztacie, dobrej jakości klucz dynamometryczny to podstawa.

Również ciężarki do wyważania kół pozostają niezmiennym elementem procesu wyważania. Ich podstawowa funkcja i znaczenie nie zmieniły się przez lata. Niezależnie od typu, ciężarki są nadal niezbędne do zapewnienia komfortu jazdy, równomiernego zużycia opon i ochrony elementów zawieszenia przed przedwczesnym zużyciem

Możesz mieć najnowocześniejszy warsztat na świecie, wypełniony najdroższym sprzętem diagnostycznym i narzędziami, ale bez doświadczonego mechanika będzie on bezwartościowy. Nawet najlepszy tester diagnostyczny sam w sobie nic nie da, ponieważ trzeba umieć na nim pracować. Tester sam w sobie podaje kody błędów, ale to człowiek musi wiedzieć, co one faktycznie oznaczają i jak naprawić problem. W końcu to nie wyposażenie naprawia samochody - robią to ludzie.

Nowoczesne wyposażenie warsztatu zapewnia firma INVENTO, której szeroki asortyment i dobrej jakości sprzęt znajdziesz na stronie www.invento.pl. Producent zapewnia profesjonalne doradztwo oraz pomoc specjalistów na każdym etapie sprzedaży, także po zakupie narzędzi i maszyn. Zapoznaj się z ofertą INVENTO!
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels