W trakcie debaty pt. „Paliwa przyszłości. Które paliwa będą napędzać transport XXI wieku?” zastanawiano się nad optymalnymi sposobami dekarbonizacji sektora transportu. Jak podkreślano proces ten musi przebiegać w taki sposób, by zostało zachowane bezpieczeństwo paliwowe i energetyczne i utrzymana konkurencyjność unijnej gospodarki. Wskazywano również, że należy mieć na uwadze sytuację ekonomiczną społeczeństwa.
Zachęcam, wręcz proszę o to, żebyście budowali koalicję. Żebyście budowali porozumienia w zakresie tworzenia klimatu do dyskusji nad rozwiązaniami, które dzisiaj obowiązują, a które, moim zdaniem, z punktu widzenia obecnego przygotowania rynku do realizacji dyrektywy RED-III są niedostateczne. Trzeba ten czas wykorzystać powiedział Janusz Pilitowski, dyr. Departamentu Energii Odnawialnej Ministerstwa Gospodarki.Do kwestii dekarbonizacji odniósł się też Ireneusz Sitarski, wiceprezes zarządu ORLEN ds. Handlu Hurtowego i Logistyki.
W strategii Grupy ORLEN, która została ogłoszona na początku stycznia, kwestii dekarbonizacji poświęcamy bardzo wiele uwagi. Mamy określony plan inwestycyjny dotyczący również sektora transportu, który zakłada konsekwentne zwiększanie udziału energii odnawialnej. Chcemy, aby ponad 25% paliw, które sprzedajemy, pochodziło z odnawialnych źródeł. Będą to biopaliwa, wodór, oraz paliwa syntetyczne powiedział.Prezes Sitarski zaznaczył jednak, że ORLEN jako spółka notowana na giełdzie musi spełniać jednocześnie oczekiwania inwestorów, czyli przynosić zysk.
Plany dekarbonizacji zawarliśmy w strategii, nakreślając jednocześnie ścieżkę ich realizacji w zrównoważony, racjonalny sposób mówił Ireneusz Sitarski.Jak podkreślali debatujący, „Zielony Ład” pozostaje długoterminową strategią rozwoju Europy. Jednak apelowali o pragmatyzm i rozsądek legislacyjny. Plany inwestycyjne Komisji Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju, m.in. transportu, przewidują wzrost produkcji paliw syntetycznych, służących przede wszystkim dekarbonizacji transportu lotniczego i morskiego. Założenia planu RED-III są - jak wyrazili się uczestnicy debaty - wielkim wyzwaniem dla wszystkich uczestników sektora paliwowego.
W strategii RED II określono warunki ambitne, ale według naszych założeń i planów, realne do spełnienia. Natomiast powinniśmy spokojnie przemyśleć, w jaki sposób dochodzić do tych parametrów, które wskazano w strategii RED III, gdyż są one naprawdę trudne. Realizacja RED III jest ogromnym wyzwaniem i wydaje się, że przed nami wielka merytoryczna dyskusja o sposobach jej wdrożenia podsumował wiceprezes zarządu ORLEN ds. Handlu Hurtowego i Logistyki.Źródło informacji: PAP MediaRoom