Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Liczba ofiar śmiertelnych w UE spada, ale czy wystarczająco szybko?

Utworzona: 2025-03-20


Komisja Europejska opublikowała wstępne dane dotyczące liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w roku 2024, z których wynika, że w ubiegłym roku w Unii Europejskiej zginęło około 19 800 osób, czyli o 3% (600 osób) mniej niż rok wcześniej.

Choć spadek ten jest większy niż ten odnotowany w roku 2023, ogólne tempo poprawy jest nadal zbyt wolne, a większość państw członkowskich nie zbliża się do osiągnięcia celu UE, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do roku 2030. W marcu 2023 r. Komisja przedstawiła pakiet środków mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zaktualizowane wymogi dotyczące prawa jazdy i egzekwowania odpowiedzialności za wykroczenia popełniane w innych krajach, a wkrótce przyjmie nowe przepisy dotyczące przydatności do ruchu drogowego w celu zmniejszenia liczby niebezpiecznych pojazdów na drogach UE.

Zróżnicowane tendencje w państwach członkowskich

Postęp w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w UE pozostaje nierównomierny: w niektórych sytuacja uległa znacznej poprawie, inne mają trudności ze zmniejszeniem liczby ofiar śmiertelnych. W ciągu ostatnich pięciu lat Grecja, Hiszpania, Francja i Włochy odnotowały jedynie niewielki spadek liczby ofiar śmiertelnych, podczas gdy Irlandia i Estonia odnotowały wzrost – chociaż roczne wahania w mniejszych krajach są zwykle bardziej wyraźne. Z kolei Bułgaria, Dania, Litwa, Polska i Słowenia czynią znaczne postępy w kierunku osiągnięcia celu 50% redukcji.

Szwecja i Dania pozostają na szczycie rankingu krajów pod względem bezpieczeństwa drogowego: wskaźnik śmiertelności wynosi tam odpowiednio 20 i 24 zgony na milion mieszkańców. Rumunia (77/milion) i Bułgaria (74/milion), które nadal mają jedne z najwyższych wskaźników śmiertelności, poczyniły znaczne postępy w redukcji liczby ofiar śmiertelnych na drogach, odnotowując spadek o ponad 20% od 2019 r. Średnia unijna wynosi 44 zgony na milion mieszkańców.

Źródło: baza danych CARE UE dotycząca wypadków drogowych i źródła krajowe; dane dotyczące populacji pochodzą z Eurostatu

Najbardziej zagrożone grupy i czynniki ryzyka

Największe ryzyko nadal występuje na drogach wiejskich (52% wszystkich ofiar śmiertelnych). Większość ofiar (77%) to mężczyźni. Najczęściej w wypadkach giną pasażerowie samochodów, a następnie motocykliści (20%), piesi (18%) i rowerzyści (10%). Piesi, rowerzyści i motocykliści stanowią prawie 70% ofiar śmiertelnych w miastach.

Źródło: Komisja Europejska
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels