Zróżnicowane tendencje w państwach członkowskich
Postęp w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w UE pozostaje nierównomierny: w niektórych sytuacja uległa znacznej poprawie, inne mają trudności ze zmniejszeniem liczby ofiar śmiertelnych. W ciągu ostatnich pięciu lat Grecja, Hiszpania, Francja i Włochy odnotowały jedynie niewielki spadek liczby ofiar śmiertelnych, podczas gdy Irlandia i Estonia odnotowały wzrost – chociaż roczne wahania w mniejszych krajach są zwykle bardziej wyraźne. Z kolei Bułgaria, Dania, Litwa, Polska i Słowenia czynią znaczne postępy w kierunku osiągnięcia celu 50% redukcji.Szwecja i Dania pozostają na szczycie rankingu krajów pod względem bezpieczeństwa drogowego: wskaźnik śmiertelności wynosi tam odpowiednio 20 i 24 zgony na milion mieszkańców. Rumunia (77/milion) i Bułgaria (74/milion), które nadal mają jedne z najwyższych wskaźników śmiertelności, poczyniły znaczne postępy w redukcji liczby ofiar śmiertelnych na drogach, odnotowując spadek o ponad 20% od 2019 r. Średnia unijna wynosi 44 zgony na milion mieszkańców.

Najbardziej zagrożone grupy i czynniki ryzyka
Największe ryzyko nadal występuje na drogach wiejskich (52% wszystkich ofiar śmiertelnych). Większość ofiar (77%) to mężczyźni. Najczęściej w wypadkach giną pasażerowie samochodów, a następnie motocykliści (20%), piesi (18%) i rowerzyści (10%). Piesi, rowerzyści i motocykliści stanowią prawie 70% ofiar śmiertelnych w miastach.Źródło: Komisja Europejska
grafika poglądowa