Panele słoneczne są dostępne w dwóch wariantach: mniejszy ma zaledwie 3 milimetry grubości i wymiary 110 × 30 cm, waży tylko 700 g oraz wykorzystuje 16 ogniw zapewniających moc 55 Wp. Drugi ma dwukrotnie większe wymiary, waży 1,3 kg i ma 32 ogniwa, które zapewniają moc 110 Wp. Samoprzylepne panele są wystarczająco elastyczne, aby dopasować się do krzywizn dachu lub spojlera, co ułatwia montaż. Wytworzona energia jest dostarczana za pośrednictwem przetwornicy (w zestawie) bezpośrednio do akumulatora, gdzie jest przechowywana lub natychmiast wykorzystywana do zasilania kabiny. Na prawie każdym dachu kabiny można zamontować jeden duży i jeden mały panel słoneczny. Często możliwe jest także zastosowanie większej liczby paneli. Naczepy, przyczepy i nadwozia ze sztywną, twardą powierzchnią górną mogą pomieścić wiele zestawów fotowoltaicznych.
Zastosowanie paneli sprawia, że kierowca rzadko musi uruchamiać silnik (czasami wcale) podczas korzystania z akcesoriów, gdy ciężarówka jest zaparkowana. Pozwala to ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2, a także wydłuża żywotność akumulatora i alternatora. O tym, jak szybko inwestycja się zwraca, decyduje dostępność światła dziennego i ilość energii elektrycznej zużywanej w kabinie.
Źródło: DAF Trucks Polska
Utworzona: 2025-03-19