Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Niewielkie, ale istotne zmiany w przepisach dotyczących tachografów i odpoczynków w Hiszpanii

Utworzona: 2025-04-08


Hiszpańska Dyrekcja Generalna Transportu Drogowego i Kolejowego (DGT) opublikowała rozporządzenie, które wprowadza zmiany w hiszpańskich przepisach, związane z naruszeniami czasu jazdy, odpoczynku, korzystania z tachografu oraz organizacji pracy kierowców.

Nowe rozporządzenie, zmienia wcześniejsze przepisy z dnia 18 marca 2022 r., które ustanawiają minimalny zakres kontroli czasu pracy kierowców w transporcie drogowym. Wprowadzone zmiany dotyczą przede wszystkim rejestracji przekroczeń granic, realizacji wypoczynku oraz organizacji pracy. Chociaż zmiany te nie są całkowicie nowe, to wprowadzenie nowych zasad dotyczących rejestracji granic, a także aktualizacja przepisów związanych z organizacją pracy kierowców, wprowadza istotne zmiany w dotychczasowych przepisach. Jedną z kluczowych nowości jest wprowadzenie zasady dotyczącej rejestracji przekroczeń granic, która ma na celu dokładniejsze monitorowanie tras podróży kierowców. Zmiany obejmują również aktualizację przepisów dotyczących naruszeń czasu jazdy i odpoczynku, jak również zasad korzystania z tachografu.

Przestępstwa związane z tachografem i jego zapisami

🚩Brak symboli państw, których granice kierowca przekroczył w ciągu dziennego okresu pracy: poważne naruszenie.
🚩Brak symboli krajów, w których rozpoczynał się i kończył dzienny okres pracy kierowcy: poważne naruszenie.
🚩Nieprawidłowe lub brakujące użycie znaku pociąg/prom: poważne naruszenie.
🚩Brak wymaganych informacji w formularzu rejestracyjnym: bardzo poważne naruszenie.
🚩Używanie lub posiadanie w pojeździe urządzenia będącego podróbką, które może modyfikować zapisy tachografu: bardzo poważne przestępstwo.

Zmiany dotyczące czasu jazdy i odpoczynku obejmują m.in.

🚩 Brak rekompensaty za dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku – bardzo poważne naruszenie.
🚩Normalny tygodniowy okres odpoczynku lub jakikolwiek tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin w pojeździe – bardzo poważne wykroczenie.
🚩Pracodawca nie pokrywa żadnych kosztów zakwaterowania poza pojazdem – poważne naruszenie.
🚩Związane z ukończeniem normalnego tygodniowego okresu odpoczynku lub okresu dłuższego niż 45 godzin, jako rekompensata za skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.

Zmiany w organizacji pracy

W tej sekcji zmiany mają głównie charakter redakcyjny.
🚩Firma transportowa nie organizuje pracy kierowców w sposób umożliwiający im powrót do bazy eksploatacyjnej lub do miejsca zamieszkania: bardzo poważne naruszenie.
🚩Rozszerzono również brzmienie wykroczenia dotyczącego wynagrodzenia kierowców. Zgodnie z nowymi przepisami, wynagrodzenie lub pensja mogą być uzależnione od przebytej odległości lub ilości przewożonych towarów, a także „z szybkości dystrybucji”. Jest to bardzo poważne naruszenie.

Kary

Za poważne wykroczenia związane z czasem jazdy i odpoczynku, tachografem oraz organizacją pracy kierowców przewidziane są kary grzywny w wysokości od 401 do 1000 euro. W przypadku bardzo poważnych naruszeń kary mogą wynieść od 1001 do 6000 euro. Zmiany w przepisach dotyczących naruszeń czasu jazdy i zasad korzystania z tachografu wprowadzają istotne zmiany w przepisach krajowych, które mają na celu poprawę kontroli nad przestrzeganiem zasad pracy kierowców. Wprowadzenie nowych zasad rejestracji przekroczeń granic oraz modyfikacje w przepisach dotyczących organizacji pracy i odpoczynku są ważnym krokiem w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach oraz lepszego nadzoru nad sektorem transportowym. Firmy transportowe muszą być świadome nowych regulacji, aby uniknąć wysokich kar i zagwarantować zgodność z obowiązującym prawem.

Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels