Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Niemcy spodziewają się mniejszych korków na autostradach dzięki autonomicznym ciężarówkom

Utworzona: 2024-09-22


Perspektywa autonomicznych ciężarówek cieszy się powszechną akceptacją, a wiele osób uważa, że mają duże szanse na to, by wkrótce stać się rzeczywistością. Tak wynika z badania Mobility Study 2024 przeprowadzonego w Niemczech, Chinach, Francji, Japonii i USA na zlecenie Continental przez Instytut Badań Społecznych infas w Bonn.

Spośród 1000 respondentów z Niemiec zapytanych o potrzeby w zakresie mobilności, 47 procent uważa za bardzo prawdopodobne, iż autonomiczne ciężarówki to kwestia niedalekiej przyszłości. Odsetek osób myślących podobnie jest jeszcze większy w USA (62 %), a w Chinach sięga aż 92%. W związku z tym wielu ankietowanych spodziewa się konkretnych pozytywnych efektów. Prawie 60% respondentów w Niemczech postrzega autonomiczne ciężarówki jako remedium na niedobór kierowców w firmach transportowych. 47% uważa, że autonomiczne ciężarówki poprawią płynność ruchu na autostradach, a tym samym zmniejszą liczbę korków.

Rozwiązanie pilnych problemów w sektorze logistycznym

W wielu krajach branża transportowa boryka się z rosnącym niedoborem kierowców, podczas gdy popyt na usługi transportowe stale rośnie. Badania wskazują, że w roku 2023 w Niemczech brakowało co najmniej 70 000 kierowców ciężarów. Przejście na ciężarówki autonomiczne daje operatorom flot możliwość znacznego obniżenia kosztów operacyjnych i czasu dostaw. W przeciwieństwie do kierowcy, autonomiczna ciężarówka nie musi przestrzegać przepisów dotyczących czasu jazdy ani robić przerw na odpoczynek i może spędzać znacznie więcej czasu w trasie. Jedną z istotnych korzyści jest fakt, że autonomiczne ciężarówki mogą wyeliminować błędy ludzkie stanowiące główną przyczynę wypadków. Zmniejszają też negatywny wpływ na środowisko poprzez lepszą wydajność jazdy, co prowadzi do mniejszego zużycia paliwa i spadku emisji CO2.

Architekt systemów Continental buduje zaufanie

Jednak ankieta ujawnia również utrzymujący się sceptycyzm co do bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych bez kierowcy. W Niemczech, Francji i USA, od 60 do 65% respondentów odczuwa obawy pod tym względem, podczas gdy w Japonii odsetek ten wynosi ponad 70%. W Chinach poziom sceptycyzmu jest znacznie niższy: tam prawie połowa ankietowanych nie odczuwa żadnych obaw. Chiny są również jedynym krajem, w którym większość respondentów (62%) uważa, że ciężarówki autonomiczne są bezpieczniejsze niż pojazdy kierowane przez ludzi.

W ramach partnerstwa z amerykańską firmą Aurora specjalizującą się w tworzeniu systemów jazdy autonomicznej, Continental, jako wyłączny partner, dostarcza kluczowe komponenty spełniające najwyższe standardy, które umożliwiają bezpieczną eksploatację autonomicznych samochodów ciężarowych. Są to głównie czujniki radarowe i kamery, oraz czujniki LiDAR. Dzięki nim pojazd uzyskuje narządy zmysłów, które dostarczają informacji o tym, co dzieje się w jego otoczeniu. Continental dostarcza również centralne jednostki sterujące, czyli komputery o ogromnej mocy obliczeniowej do przetwarzania danych środowiskowych, a także wtórny system bezpieczeństwa umożliwiający wykonanie zatrzymana awaryjnego w nagłych wypadkach, na przykład, jeśli czujniki podstawowe zostaną uszkodzone, ograniczając funkcjonalność systemu głównego.

Rosnąca akceptacja dla autonomicznej jazdy daje wiatr w żagle

Akceptacja systemów wspomagania ciągle rośnie w miarę jak stają się one coraz bardziej powszechne w nowoczesnych pojazdach. Obecnie w Niemczech trend ten jest znacznie bardziej widoczny niż to miało miejsce w roku 2022. W Chinach prawie wszyscy respondenci od dawna uważają systemy wspomagania za niezbędne. Ogólnie rzecz biorąc, poprzednie ankiety wykonane na zlecenie Continental na przestrzeni ostatnich 10 lat pokazują coraz bardziej pozytywne nastawienie do zautomatyzowanej jazdy samochodem osobowym w większości badanych krajów. Od 2013 r. odsetek respondentów w USA, Chinach i Japonii, którzy uważają, że jazda zautomatyzowana ma sens, znacznie wzrósł. W obu krajach azjatyckich akceptacja wzrosła o 11 punktów procentowych, osiągając 90% w Chinach (72% w Japonii). W USA odsetek osób z pozytywnym nastawieniem wzrósł o 15 p.p. do 56%, natomiast w Niemczech poziom akceptacji przestał rosnąć. W tym roku jest on nieco poniżej poziomu sprzed 11 lat (49% w porównaniu do 53%). Podobne różnice między krajami występują w przypadku oczekiwań co do tego, czy autonomiczna jazda sprawdzi się w codziennym użytku w ciągu najbliższych 5-10 lat. Także w tej kwestii znacznie większy odsetek respondentów odpowiedział twierdząco w Chinach (82%), Japonii (52%) i USA (51%) niż w dwóch badanych krajach europejskich. Niemniej jednak odsetek osób w Niemczech i Francji, które podzielają taką opinię również nieznacznie wzrósł w porównaniu z rokiem 2022.

Dane ankiety pokazuje, że rosnąca akceptacja dla technologii jazdy autonomicznej w osobówkach może być pomocna. Respondenci w Niemczech, których samochody zostały zarejestrowane w 2020 r. lub później częściej postrzegają jazdę autonomiczną jako przydatną innowację (56%) niż respondenci posiadający starsze samochody (średnia ogólna wszystkich respondentów w Niemczech około 51%). To samo dotyczy pytania, czy autonomiczna jazda stanie się częścią codziennego życia w ciągu najbliższych 5-10 lat. 47% kierowców samochodów zarejestrowanych w 2020 roku lub później odpowiedziała na to pytanie twierdząco, a więc znacznie powyżej średniej dla wszystkich niemieckich respondentów wynoszącej tylko 38%. Oznacza to, że respondenci, którzy mają większy kontakt z nowoczesnymi systemami wspomagania, są również bardziej otwarci na technologię jazdy autonomicznej. Korelacja ta może stanowić solidną podstawę rosnącej akceptacji autonomicznych ciężarówek.

Continental i Aurora wprowadzą autonomiczne ciężarówki do produkcji od 2027 r.

Współpraca obu firmy dotycząca autonomicznego systemu poziomu 4 dla autonomicznych ciężarówek trwa od 2023 roku. Na początku 2024 roku obaj partnerzy zdefiniowali architekturę systemu i projekt centralnego systemu sprzętowo-programowego, co stanowi ważny kamień milowy na drodze do rozpoczęcia produkcji, która jest planowana na 2027 rok w USA. Pierwszy na świecie skalowalny system poziomu 4 dla ciężarówek zostanie następnie wprowadzony do produkcji i umożliwi bezpieczne użytkowanie ciężarówek autonomicznych. Aurora testuje już autonomiczne ciężarówki na drogach publicznych od kilku lat.

Źródło: Continental
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels