Przynależność Polski do Unii Europejskiej dała impuls do istotnych przemian, które stały się możliwe dzięki unijnemu finansowaniu i przyśpieszyły proces konwergencji do najzamożniejszych gospodarek wspólnoty. Zmiany dokonały się w ogromnej skali i dotyczyły wszystkich dziedzin: gospodarki, życia społecznego, środowiska. Jak wynika z naszego badania, także zdecydowana większość mikro, małych i średnich firm zdecydowanie lub raczej pozytywnie ocenia 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Tak odpowiedziało aż 71 proc. ankietowanych. A jak mówimy o przedsiębiorczości, to nie możemy nie spojrzeć na leasing, czyli jeden z najpopularniejszych instrumentów finansowania inwestycji. W 2003 roku firmy leasingowe w Polsce udzieliły finansowania środków trwałych o łącznej wartości 10,5 mld zł. W ciągu dwóch dekad ta wartość wzrosła niemal dziesięciokrotnie i w 2023 roku wyniosła 102,5 mld zł. Oczywiście za tą dynamikę nie odpowiada tylko nasze członkostwo w Unii, ale bez wątpienia przyczyniło się ono do odważniejszych inwestycji firmowych. Okazuje się, że zmianie uległa nie tylko wartość leasingowanych środków trwałych, ale i ich rodzaj. O ile samochody nadal wiodą prym, dalej jest już dużo ciekawiej mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.#1: samochody osobowe i dostawcze
Z wewnętrznych danych EFL wynika, że zarówno w 2003 jak i 2023 roku przedsiębiorcy w Polsce najwięcej brali w leasing samochody osobowe i dostawcze. Właściwie do przystąpienia Polski do UE leasing kojarzył się w naszym kraju niemal wyłącznie z pojazdami. Wskazuje na to również ich udział w strukturze finansowanych środków trwałych. W 2003 roku niemal 8 na 10 leasingowanych rzeczy stanowiły samochody osobowe i dostawcze. Dwie dekady później ten odsetek zmalał do niecałych 50%.
#2: pojazdy ciężkie
Numer dwa w 2023 r. zajmują pojazdy ciężkie, m.in. ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy. Dwie dekady wcześniej uplasowały się na czwartej pozycji. Co istotne, w tym czasie znacznie zwiększył się udział pojazdów ciężkich w strukturze finansowanych środków trwałych – z 4% w 2003 do 24% w 2023 roku.
#3: maszyny budowlane
Na ostatnim miejscu podium w ubiegłym roku uplasowały się maszyny budowlane, które dwadzieścia lat wcześniej zajmowały dopiero szóstą pozycję. Tutaj również zwiększył się istotnie (dziesięciokrotnie) udział w strukturze finansowanych środków trwałych – z 1% w 2003 do 10% w 2023 roku.
Źródło: EFL