Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Rynek transportowy w odbiciu: Co przyniesie 2024 według TimoCom?

Utworzona: 2024-01-02


W 2023 roku odnotowano pewne oznaki poprawy na rynku transportowym, ale czy ten trend utrzyma się w 2024 roku?

Analiza danych z raportu Barometru Transportowego TimoCom pozwala prognozować, że mimo lekkiego odbicia, branża transportowa nadal będzie musiała stawić czoła wyzwaniom. Sprawdźmy, jakie czynniki wpłyną na przyszłość tego sektora.

📌Lekkie odbicie na tle lat pandemii

Po okresie skrajnych wartości w czasie pandemii, rynek transportowy w 2023 roku powrócił do poziomu z 2019 roku. Niemniej jednak, choć zanotowano lekką poprawę w porównaniu z poprzednimi kwartałami, sytuacja wciąż nie jest idealna.

📌Transport międzynarodowy: odbicie po sezonie letnim

Po dwóch kwartałach, które charakteryzowały się znacznym spadkiem liczby ofert frachtów w Europie (1 kw. -51%; 2 kw. -46,3%), trzeci kwartał przyniósł lekkie odbicie, ale dystans nadal wynosił 21%. We wrześniu zanotowano wzrost popytu, generując o 46% więcej ofert ładunków niż w sierpniu w całej Europie. W Niemczech ten wzrost sięgnął aż 57%.

📌Sytuacja gospodarcza a podaż ładunków

Nadal słaba koniunktura wpływa na branżę transportową, mimo malejącej inflacji. Słabość sektora budowlanego i niska konsumpcja przekładają się na ilość zleceń dla przewoźników. Indeksy nastrojów konsumenckich i biznesowych potwierdzają tę tendencję.

📌Średnia cena frachtu na najwyższym poziomie

Wzrost liczby ofert frachtów we wrześniu skutkował także wzrostem średniej ceny frachtu za kilometr o 6,5% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Mimo tego, wszystkie ceny pozostają znacznie niższe niż w rekordowym 2022 roku, kiedy popyt był znacznie wyższy.

📌Mniejszy popyt na przewozy do Szwajcarii

W 3. kwartale zanotowano zmniejszenie zapotrzebowania na moce transportowe do Szwajcarii. Mimo utrudnień w transporcie kolejowym w tunelu Świętego Gotarda, liczba ofert frachtów zmalała znacząco z różnych kierunków.

📌Polska – rynek krajowy

Rynek krajowy utrzymuje się na stabilnym poziomie, ale we wrześniu zanotowano spadek liczby ofert ładunków po wzroście w okresie wakacyjnym.

📌 Eksport z Polski: wzrosty w stosunku kwartalnym i rocznym

Eksport z Polski doświadcza ożywienia, zwłaszcza na kluczowych trasach. W Q3/2023 odnotowano znaczny wzrost liczby ofert ładunków do Hiszpanii, Niderlandów i innych kierunków, co wskazuje na pewne odbicie w porównaniu z poprzednimi okresami.

📌Import do Polski: spadki na popularnych relacjach, wzrost z krajów Skandynawskich

Import zanotował spadki z większości krajów, zwłaszcza z popularnych relacji. Niemniej jednak, trzeci kwartał przyniósł wzrost liczby ofert z krajów Skandynawskich, co może wskazywać na zmianę trendu.

📌Prognozy na 2024 rok

Prognozy dla rynku TSL na 2024 rok są różnorodne. Część specjalistów przewiduje poprawę koniunktury, jednak istnieją także głosy sugerujące, że ożywienie może być opóźnione ze względu na utrzymującą się inflację w strefie euro. Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w TIMOCOM, wskazuje na obserwowane niskie zapotrzebowanie na przestrzenie ładunkowe, co może prowadzić do spadku popytu na przestrzeń ładunkową w Europie.

📌Podsumowanie

Choć 2023 rok przyniósł pewne oznaki stabilizacji na rynku transportowym, prognozy na 2024 rok pozostają niejednoznaczne. Branża transportowa będzie musiała elastycznie reagować na zmieniające się warunki gospodarcze, utrzymując równowagę między podażą a popytem na przestrzeń ładunkową.

Źródło: Raport Barometru Transportowego TIMOCOM
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels