Nasze zestawienie podzieliliśmy na trzy kategorie urządzeń: rejestrujące prędkość jazdy, kontrolujące przejazdy na czerwonym świetle oraz takie, które jednocześnie mierzą prędkość i rejestrują przejazdy na czerwonym świetle. Spośród europejskich krajów najwięcej fotoradarów, które kontrolują wyłącznie prędkość jazdy, znajduje się we Włoszech – 5 298 urządzeń. W tym kraju jest również najwięcej tych urządzeń, które rejestrują wyłącznie przejazd na czerwonym świetle – 974 fotoradary informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik.
Włochy mogą pochwalić się liczbą 6 338 fotoradarów, a to najwięcej urządzeń kontrolujących kierowców w całej Europie. Z kolei na drugim miejscu znajduje się Wielka Brytania, w której kierowcy spotkają na drogach aż 3 794 urządzenia rejestrujące prędkość jazdy, 578 urządzeń kontrolujących przejazd na czerwonym świetle oraz 299 fotoradarów mierzących zarówno prędkość, jak i przejazdy na czerwonym świetle. Na trzecim miejscu w zestawieniu TOP 10 krajów europejskich z największą liczbą fotoradarów, znalazły się Niemcy z wynikiem 3 699 urządzeń rejestrujących prędkość jazdy, 361 mierników kontrolujących przejazdy na czerwonym świetle oraz 335 urządzeń, które rejestrują zarówno prędkość, jak i przejazdy na czerwonym świetle. W Niemczech łącznie dróg strzeże 4 395 urządzeń.
Na kolejnych pozycjach rankingu znalazły się odpowiednio: Francja z liczbą 2 935 urządzeń, w tym 2 370 mierników kontrolujących prędkość jazdy, 498 mierników rejestrujących przejazdy na czerwonym świetle oraz 67 urządzeń rejestrujących prędkość jazdy i przejazdy na czerwonym świetle. Szwecja z liczbą 2 126 urządzeń kontrolujących wyłącznie prędkość jazdy kierowców. Hiszpania z liczbą 1 525 urządzeń, w tym z 1 238 fotoradarami mierzącymi prędkość jazdy, 273 rejestratorami przejazdów na czerwonym świetle oraz 14 urządzeniami rejestrującymi oba rodzaje wykroczeń. Belgia z liczbą 1 341 urządzeń, w tym 836 fotoradarami kontrolującymi prędkość jazdy, 14 urządzeniami rejestrującymi przejazdy na czerwonym świetle i 491 urządzeniami, które mierzą jedno i drugie. Austria z liczbą 1 252 urządzeń, w tym 1 148 fotoradarami mierzących prędkość jazdy, 96 rejestratorami przejazdów na czerwonym świetle i 8 miernikami prędkości i przejazdów na czerwonym świetle. Finlandia z liczbą 1 026 urządzeń, w tym 998 fotoradarami mierzącymi prędkość jazdy, 4 rejestratorami przejazdów na czerwonym świetle i 24 urządzeniami mierzącymi przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle. Szwajcaria z liczbą 694 urządzeń, w tym 367 fotoradarami, 4 rejestratorami przejazdów na czerwonym świetle oraz 250 miernikami kontrolującymi prędkość jazdy i przejazdy na czerwonym świetle.
Gdzie w Europie jest najmniej fotoradarów?
Zgodnie z ustaleniami ekspertów z zespołu Yanosik, najmniej fotoradarów spotkacie w: Serbii i Estonii – po 73 urządzenia, Mołdawii – 70 urządzeń, Luksemburgu – 29 urządzeń, Danii i Malcie – po 20 urządzeń, Słowacji i Islandii – po 18 urządzeń, Liechtensteinie, Irlandii i Irlandii Północnej – po 5 urządzeń w każdym kraju. Najmniej fotoradarów znajduje się z kolei w Macedonii – zaledwie 2 urządzenia!-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A jak sytuacja wygląda w Polsce?
W systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pracuje obecnie 470 fotoradarów. Większość z nich to urządzenia Fotorapid CM, które są już wyeksploatowane i często ulegają awariom. Część urządzeń pracuje ponad dekadę. W ramach rozbudowy i modernizacji systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, w dotychczasowych lokalizacjach, trwa wymiana starych urządzeń na nowe, które mogą pracować w trudnych warunkach pogodowych. Ponadto są w stanie automatycznie zidentyfikować rodzaj pojazdu - odróżnią samochód osobowy od ciężarowego. Mają też możliwość wykonywania pomiarów prędkości na kilku pasach ruchu jednocześnie, bez konieczności zmiany ustawień. Ponadto, warto wspomnieć, że w naszym kraju trwa rozbudowa systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Po jego zakończeniu CANARD będzie dysponował 73 tego typu urządzeniami, a z ich wykorzystaniem kontrolowanych będzie około 400 km dróg. Urządzenia OPP mają możliwość rejestracji naruszeń na kilku pasach ruchu niezależnie od tego, po którym pasie porusza się pojazd. Umożliwiają identyfikację pojazdu, rejestrują wizerunek sprawcy oraz szereg innych parametrów. Są dostosowane do pracy w trudnych warunkach pogodowych.Źródło: yanosik.pl