Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Epo-Trans potwierdza potencjał ekonomiczny nowego Actrosa

Utworzona: 2025-04-25


Śląska firma Epo-Trans, jeden z wieloletnich klientów spółki Daimler Truck Retail Polska, jako pierwsza przetestowała nowego Actrosa L z ProCabin. Rezultat? Zużycie paliwa okazało się jeszcze niższe niż zakłada producent.

Actros L z ProCabin to najnowszy model flagowej ciężarówki Mercedes-Benz Trucks, który w wersji ShowTruck będzie mógł niebawem przetestować każdy klient marki z gwiazdą w Polsce. Zgodnie z założeniami producenta, oszczędności w zużyciu paliwa dzięki nowej kabinie ProCabin mogą wynieść 3 proc. w porównaniu z poprzednikiem. W połączeniu zaś z nową skrzynią biegów G291-12 i oszczędnym silnikiem OM 471 trzeciej generacji wydajność na długich trasach może wzrosnąć nawet do 8 proc.

Firma Epo-Trans z Tychów, jeden z wiodących przewoźników międzynarodowych w Polsce, prowadzi działalność od 38 lat. Jej założyciel i właściciel Piotr Ozimek od lat konsekwentnie stawia na najnowocześniejsze rozwiązania transportowe, pozwalające z jednej strony oszczędzać paliwo, a z drugiej chronić środowisko. Od lat też jednym z filarów firmowej floty są kolejne modele Actrosa. Test najnowszego z nich z ProCabin przebiegał w warunkach normalnej eksploatacji, a na jednej z tras kierowcami byli właściciele firmy Epo-Trans: Piotr Ozimek wraz z synem Pawłem.

Przejechaliśmy łącznie 592 km z Tychów do Mikulova i z powrotem. Pojazd w jedną stronę obciążony był 17,8 tonami ładunku, a w drodze powrotnej tonaż wyniósł 22,84 t. Zużycie paliwa w tym pierwszym przypadku było o 6 litrów niższe niż wynosi w Epo-Trans norma dla Actrosa piątej generacji. W przypadku obciążenia 22,84 tonami było ono mniejsze o 4,79 litrów niż norma. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każdy kierowca osiągnie taki wynik, jednak nawet jeśli będzie on na poziomie 2-3 litry niższym od firmowej normy, to i tak oznacza to konkretne oszczędności
komentuje Piotr Ozimek.


Rzeczywiste średnie zużycie paliwa w nowym Actrosie L na całej trasie wyniosło 23,31 l/100 km, co w odniesieniu do firmowej normy dla średniego tonażu 20,32 t – określonej na 27,11 l/100 km – oznacza redukcję o 3,8 l/100 km.

Zmiana kabiny ma bardzo duży wpływ na aerodynamikę pojazdu, która została znacznie poprawiona w stosunku do poprzedniej wersji Actrosa. To z kolei bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie paliwa, a wyniki spalania z naszej trasy to potwierdzają. Do takich rezultatów przyczynił się też wysoki stopień wykorzystania przez nas inteligentnego tempomatu Predictive Powertrain Control – na poziomie zbliżonym do 75 procent podczas całej trasy. Ma to odzwierciedlenie w bardzo dobrych ocenach z jazdy w systemie Fleetboard: w moim przypadku było to 9,79 na 10, a Paweł uzyskał 9,76 punktów
podkreśla właściciel firmy Epo-Trans.
Warto też zauważyć poprawę działania skrzyni biegów: szybsza reakcja i krótsza przerwa w dopływie mocy podczas rozpędzania się i podjazdów pod wzniesienia powodują, że jazda jest bardziej płynna. Wszystkie te zmiany sprawiają, że nowy Actros L ProCabin może istotnie poprawić ekonomię transportu, co jest kluczowym parametrem dla każdego przewoźnika.

Źródło: Daimler Truck Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels