Na ekspresowej „siódemce” pod Grójcem, funkcjonariusze ITD zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą niskopodwoziową. Zestaw ten należał do polskiego przedsiębiorcy. Kierowca wykonywał krajowy przewóz drogowy ładunku niepodzielnego – koparki gąsienicowej. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków osi ciężarówki. Inspektorzy zatrzymali zestaw w celu zweryfikowania czy przedsiębiorca, wykonujący przewóz nienormatywny, posiada wymagane zezwolenie odpowiedniej kategorii.
Zestaw skierowano na inspekcyjne wagi. Jego rzeczywista masa całkowita wynosiła 58,6 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duże o 4,15 t były również naciski na drogę podwójnej osi napędowej ciągnika siodłowego. Wynosiły one 23,15 t przy normie 19 t. Oprócz tego zestaw z ładunkiem był za długi o 4,9 m i za szeroki o 18 cm. W trakcie czynności kontrolnych kierowca okazał zezwolenie kat. IV na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Zezwolenie nie obejmowało jednak faktycznych parametrów zatrzymanego pojazdu nienormatywnego. W tym przypadku wymagane było zezwolenie kategorii V. Ale kierowca nie miał takiego dokumentu. Przejazd wykonywano zatem bez wymaganego zezwolenia.
Kontrola zakończyła się wydaniem kierowcy zakazu dalszej jazdy do momentu przywrócenia zestawu do stanu zgodnego z przepisami prawa. Funkcjonariusze sporządzili protokół z kontroli. Na jego podstawie będą wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym oraz z ustawy o transporcie drogowym. Przewoźnikowi drogowemu grozi kara w łącznej wysokości 27 000 złotych (PoRD – 15 000 zł i UTD – 12 000 zł).
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji drogowych obiektów inżynieryjnych, czyli m.in. mostów i wiaduktów. Przeładowane pojazdy zagrażają również bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku, niezgodnie z obowiązującymi regulacjami prawa, stanowi także przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.
Źródło: WITD Radom
Utworzona: 2025-06-15