Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Mercedes eArocs 400 oficjalnie zaprezentowany – oto parametry elektrycznego giganta

Utworzona: 2025-04-07


Mercedes-Benz eArocs 400 to pierwsza bateryjno-elektryczna wersja sprawdzonego konia roboczego marki z gwiazdą. Jego światowa premiera ma miejsce na rozpoczętych właśnie targach BAUMA w Monachium, które potrwają do 13 kwietnia.

Pojazd początkowo będzie dostępny jako wariant 32- i 41-tonowy w konfiguracji osi 8x4 z czterema rozstawami osi. Może być skonfigurowany jako betonomieszarka lub wywrotka. Obejmuje więc podstawowe zastosowania w transporcie budowlanym zorientowanym na ruch uliczny. Pojazd może wjeżdżać do stref niskiej i zerowej emisji na obszarach miejskich, a także do miejsc wrażliwych na hałas, takich jak dzielnice mieszkalne, otoczenie szpitali, szkół i przedszkoli oraz place budowy nocą. Rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku, a pierwsze dostawy na trzeci kwartał 2026 r. Na początek producent zamierza produkować krótkie serie ok. 150 pojazdów rocznie dla wybranych rynków EU30.

eArocs 400 porusza się bez emisji CO₂ i jednocześnie jest tak samo mocny i solidny, jak Arocs z konwencjonalnym napędem. Jego zasięg został zaprojektowany tak, aby obejmował podstawowe zastosowania w transporcie budowlanym zorientowanym na ruch uliczny. Dzięki napędowi bateryjnemu szczególnie dobrze nadaje się więc do stosowania w obszarach wrażliwych na hałas, takich jak centra miast czy osiedla mieszkalne
podkreśliła Stina Fagerman, dyrektor ds. marketingu, sprzedaży i usług w Mercedes-Benz Trucks.

Wystarczający zasięg na codzienne potrzeby

Firma zamierza wykorzystywać do produkcji budowlanej ciężarówki kluczowe komponenty z długodystansowego eActrosa 600. Oprócz przedniego modułu i przystawki odbioru mocy (PTO) obejmuje to również akumulatory oparte na technologii ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Baterie charakteryzują się szczególnie wysoką trwałością i wyjątkowo wysoką pojemnością użytkową. Pojazd ma system elektryczny o napięciu 800 V i dwa pakiety akumulatorów o zainstalowanej pojemności 414 kWh, umieszczone w wieży akumulatorowej bezpośrednio za kabiną kierowcy.

W sektorze budowlanym firmy zazwyczaj pracują w systemie jednozmianowym, pokonując średnio mniej niż 100 km dziennie i poruszając się prawie wyłącznie po utwardzonych drogach. To sprawia, że ciężarówka elektryczna jest idealna do tego zastosowania. Dzięki znacznie wyższej efektywności, eArocs 400 jest co najmniej o 50% bardziej energooszczędny niż porównywalna ciężarówka z silnikiem diesla. Według producenta, zasięg betonomieszarki wynosi do 200 km bez doładowania pośredniego, natomiast zasięg wywrotki wzrasta do 240 km. Pojazd może być ładowany mocą do 400 kW przez standardowe gniazdo CCS2 zamontowane po obu stronach. Dwa pakiety akumulatorów potrzebują około 45 minut, aby naładować się z 20 do 80%.

Mocny napęd elektryczny

Ciężki "elektryk" jest wyposażony w centralny silnik z 3-biegową skrzynią biegów i mocą ciągłą 380 kW oraz szczytową 450 kW. W połączeniu z tym układem napędowym można nadal stosować sprawdzone osie planetarne z konwencjonalnego Arocsa, aby zapewnić wymagany prześwit i zdolności terenowe. Elektryczny układ napędowy jest integrowany z pojazdem produkowanym w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth przez grupę Paul z siedzibą w Vilshofen nad Dunajem. Oprócz prezentowanego na targach wariantu, podwozie eArocsa 400 może być także wykorzystywane z betonomieszarką zasilaną bezpośrednio z akumulatora pojazdu.

Kokpit ze sterowaniem głosowym

Multimedia Cockpit Interactive 2, dostępny w modelu eArocs 400, okazuje się wyjątkowo przydatny w codziennej pracy, czyniąc pojazd bardziej skomunikowanym i dostosowanym do wymogów placów budowy. 12-calowy wyświetlacz funkcji i zegarów oraz ulepszony ekran dotykowy umożliwiają intuicyjną obsługę – nawet w trudnych warunkach terenowych. Dodatkowym atutem jest to, że wiele funkcji można aktywować bezpiecznie i szybko dzięki sterowaniu głosowemu. Nowe menu „Ulubione” zapewnia bezpośredni dostęp do funkcji specyficznych dla sektora budowlanego, jak np. przystawki odbioru mocy.

Czujni asystenci na pokładzie

Jednym z priorytetów producenta, zwłaszcza w transporcie budowlanym, jest bezpieczeństwo kierowców – zarówno na placu budowy, jak i w trasie. Dlatego w elektrycznym modelu zastosowano systemy wspomagające kierowcę, takie jak Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 oraz Front Guard Assist, które umożliwiają wczesne wykrywanie zagrożeń, hamowanie z odpowiednim marginesem czasowym oraz pełen wgląd w sytuację na drodze. Elektroniczne wsparcie prowadzącego pojazd znacząco pomaga w ograniczaniu ryzyka wypadków będących skutkiem nieuwagi wynikającej z przemęczenia, stresu lub rozproszenia koncentracji. Systemy wspomagające nie tylko spełniają wymogi rozporządzenia UE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa (GSR), lecz w niektórych przypadkach przewyższają te standardy.


Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels