Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Wodorowe ciężarówki: Continental usuwa kluczową przeszkodę

Utworzona: 2025-02-13


Firma opracowała nowatorski przewód chłodzenia do układów napędowych wodorowych, rozwiązując kluczowy problem przenikania jonów do obwodu chłodzenia. Dzięki zastosowaniu specjalnej mieszanki materiałów nowa technologia zwiększa trwałość komponentów i poprawia bezpieczeństwo eksploatacji pojazdów użytkowych.

Technologia wodorowa zyskuje na znaczeniu w sektorze transportu, jednak jej industrializacja wciąż napotyka liczne wyzwania. Jednym z nich jest problem przenikania jonów do układu chłodzenia napędów wodorowych, co może prowadzić do degradacji komponentów i zmniejszenia wydajności systemu. Firma Continental opracowała innowacyjny przewód chłodzenia, który znacząco redukuje to ryzyko, poprawiając tym samym bezpieczeństwo i trwałość pojazdów użytkowych wykorzystujących ogniwa paliwowe.

Nowoczesne materiały dla większej niezawodności

Przewód chłodzenia stworzony przez Continental wykonany jest z gumy syntetycznej o specjalnej mieszance materiałowej, która minimalizuje wypłukiwanie jonów. W rezultacie ograniczony zostaje ich przepływ do obwodu chłodzenia, co chroni kluczowe podzespoły napędu wodorowego, takie jak membrana wymiany protonów (PEM). Dzięki temu zwiększa się trwałość systemu, a ryzyko zwarć i prądów upływowych zostaje znacząco zredukowane. Podstawą tej innowacji jest wykorzystanie kauczuku etylenowo-propylenowo-dienowego (EPDM), który charakteryzuje się wysoką odpornością na wypłukiwanie jonów. To kluczowy element w technologii wodorowej, ponieważ atomy wodoru są wyjątkowo lekkie i lotne, co sprawia, że konwencjonalne przewody nie stanowią wystarczającej bariery.

Wyższa szczelność, większa wydajność

Continental opracował również przewód wyposażony w warstwę termoplastyczną, która skutecznie zapobiega uwalnianiu atomów wodoru. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie strat paliwa i zwiększenie zasięgu pojazdów z napędem wodorowym. Ponadto przewód minimalizuje ryzyko powstawania łatwopalnej mieszanki wodoru z powietrzem, co zwiększa bezpieczeństwo eksploatacji. Kluczowym wyzwaniem dla inżynierów Continentala było połączenie wysokiej szczelności przewodu z jego elastycznością. Opracowane rozwiązanie spełnia oba wymagania, zapewniając optymalne warunki pracy dla układów napędowych pojazdów użytkowych.

Nowa technologia została opracowana w ramach jednostki Original Equipment Solutions (OESL) należącej do sektora ContiTech. Jej celem jest dostarczanie kompleksowych rozwiązań dla branży pojazdów użytkowych, a w szczególności rozwój systemów napędowych zasilanych wodorem. W związku z dynamicznymi zmianami w sektorze transportowym, jednostka ta zyskuje coraz większą niezależność, aby skuteczniej wspierać producentów w wdrażaniu nowoczesnych technologii.

Źródło: Continental
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels