Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Czy kierowcy ciężarówek doczekają się wsparcia przy rozładunkach?

Utworzona: 2024-10-19


Badania pokazują, że kierowcy ciężarówek spędzają sporo czasu poza swoimi pojazdami, ładując i rozładowując towary. We współpracy z partnerami Scania bada możliwość wykorzystania robotów do rozładunku towarów w punkcie dostawy.

Projekt ten jest jednym z kilku realizowanych w ramach inicjatywy badawczej HITS – Zrównoważony i Zintegrowany System Transportu Miejskiego – którego celem jest opracowanie wydajnych rozwiązań transportowych dla miast.

Rozładunek towarów za pomocą robota

Szwedzka firma Dyno Robotics opracowuje prototyp robota Carrie, który jest w stanie automatycznie wywieźć klatkę z ładunkiem z ładowni ciężarówki a następnie przewieźć ją przez labirynt wewnętrznych korytarzy magazynu, przy okazji korzystając z wind, aż do miejsca docelowego. Klatka jest wyposażona w znacznik RFID, dzięki któremu robot potrafi rozpoznać zarówno konkretną klatkę jak i odbiorcę. Technologia została zademonstrowana w sztokholmskim centrum handlowym Westfield Mall of Scandinavia, jednym z największych tego typu obiektów w krajach nordyckich, w którym znajduje się ponad 200 sklepów i restauracji.

Po przybyciu na rampę załadunkową w ładowni należącej do firmy Havi elektrycznej ciężarówki marki Scania, robot Carrie kieruje się do doku. Po wcześniejszym zaprogramowaniu wyrusza w podróż pokonując szereg zakrętów w drodze do wejścia do sklepu odzieżowego. Poruszając się autonomicznie z prędkością pół metra na sekundę, robot sprawnie manewruje wewnętrznymi korytarzami, ale musi też pokonać kilka pięter. Na razie robot może przewozić tylko klatki, pod które jest się w stanie wsunąć. Samo pomieszczenie wszystkich elementów sprzętowych w tym kompaktowym prototypie było nie lada wyczynem inżynieryjnym. Standardowe palety mają mniejszy prześwit, więc wymagałyby jeszcze szczuplejszego sprzętu.

Należy pamiętać, że jest to prototyp i że w celu zwiększenia ładowności potrzebowalibyśmy więcej miejsca na mechanizm podnoszący. Dałoby się to osiągnąć dzięki użyciu mniejszych akumulatorów i bardziej kompaktowego silnika ze skrzynią biegów mówi inżynier sprzętu Tobiaz Pettersson, Dyno Robotics.

Autonomiczne ciężarówki będą wymagały nowych procesów dostaw

Projekt HITS (Sustainable and Integrated Urban Transport System) to inicjatywa kooperacyjna obejmująca wiele różnych branż, której celem jest opracowanie wydajnych rozwiązań transportowych dla miast. Uczestnikami projektu są właściciele nieruchomości, władze miejskie, gminy, firmy inżynieryjne i logistyczne oraz instytucje badawcze. Projekt jest prowadzony przez Scanię, koordynowany przez CLOSER i finansowany przez VINNOVA.


Źródło: Scania
grafika główna poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels