Wyniki pierwszej tury badań zostaną ogłoszone w listopadzie tego roku. Testy samochodów ciężarowych opracowane przez Euro NCAP wykraczają poza obecne wymogi prawne i z czasem mogą stać się prawdziwą siłą napędową działań na rzecz dalszej poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza dla niechronionych użytkowników dróg, takich jak rowerzyści i piesi. Samochody ciężarowe w Europie podlegają surowym przepisom w kwestiach takich jak waga, długość, prędkość i czas jazdy. Jednak do tej pory w branży brakowało jednolitego systemu oceny nieobowiązkowych funkcji bezpieczeństwa.
Ocena funkcjonalności związanej z bezpieczeństwem w samochodach ciężarowych jest o wiele bardziej skomplikowanym zadaniem niż w przypadku samochodów osobowych. Samochody ciężarowe są bardzo różnorodne i nie bez powodu są tak produkowane. Podejście Euro NCAP zakładające rozpoczynanie od małej skali i uczenie się na bieżąco to mądra decyzja. Na przykład ocena podstawowych funkcji, takich jak prowadzenie i zwrotność na drodze to skomplikowane zagadnienie, ponieważ oba obszary są niezwykle ważne i wyróżniające markę z punktu widzenia bezpieczeństwa mówi Jacob Thärnå, dyrektor działu Sustainable Transports w firmie Scania Trucks.
Według Euro NCAP pojazdy ciężarowe stanowią zaledwie 1,5% wszystkich pojazdów na drogach Europy, ale są przyczyną 15% wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach. Częściowym wyjaśnieniem tej dysproporcji jest fakt, że ciężarówki pokonują dłuższe dystanse, często nawet dziesięć razy dłuższe niż samochody osobowe.
Dużą rolę odgrywa też sam rozmiar pojazdów ciężarowych, dlatego zaawansowane systemy wspomagania kierowcy są tak ważne. Obecnie obserwujemy szybki rozwój i wykorzystanie czujników i kamer, które pomogą w dalszym zwiększaniu bezpieczeństwa także w przypadku ciężarówek. Nie należy jednak pokładać ślepej wiary w systemach wsparcia. Bezpośrednia widoczność i wykwalifikowani kierowcy to nadal podstawa i klucz do prawdziwego bezpieczeństwa mówi Thärnå.
Źródło: Scania